Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sărbătorirea zilei de 9 Mai la „Emanuel”

Un nou show de pomină

Sărbătorirea zilei de 9 Mai la „Emanuel”

Gimnaziștii de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel” din Oradea s-au pregătit ca la carte pentru „Ziua Europei”, cu multe materiale, dar au și gătit bucate... cât pentru „Nunta Zamfirei”, orchestrați de profesorii diriginți și Ramona Iștoc – coordonatorul de proiect și organizatorul principal al evenimentului.

Pentru a continua tradiția începută în urmă cu trei ani, catedra de istorie-geografie a organizat și de această dată o manifestare dedicată Zilei Europei, în cadrul proiectului educațional intitulat „9-10 Mai – Sărbătoare Națională și Internațională”, în parteneriat cu Facultatea de Istorie, Geografie și Relații Internaționale din Oradea.
Îmbinarea fericită a celor trei evenimente (Proclamarea Independenței României, sfârșitul celui de-al doilea Război Mondial în Europa și Ziua Europei) dă posibilitatea, prin marcarea lor, promovării valorilor naționale și europene, dar și cunoașterii și înțelegerii construcției și instituțiilor europene.
Cetățeanul european nu poate și nu trebuie să-și uite elementele de identitate națională care îl definesc, îl particularizează și îi îmbogățesc familia europeană. Totodată el nu se poate integra într-o lume, care treptat renunță la frontiere, dacă nu-i cunoaște simbolurile, regulile și mecanismele de funcționare și nu le acceptă.
Nu în ultimul rând, proiectul își propune să dezvolte relațiile interpersonale, să încurajeze munca în echipă, precum și folosirea calculatorului într-un mod instructiv-educativ, pentru realizarea pliantelor, power point-urilor și pentru informare...
Manifestarea a avut loc luni, 9 mai 2011, în sala de nunți a Bisericii Emanuel, fiind moderată de către prof. organizator Ramona Iștoc, inițiator al proiectului. Cea mai mare parte a manifestării a fost alocată concursului pe echipe, pentru clasele de gimnaziu, intitulat „9 mai- Simboluri europene”, la care au participat 10 echipaje, reprezentând tot atâtea țări ale Uniunii Europene.
Concursul a cuprins patru probe: prezentarea unor simboluri specifice țărilor alese, pe bază de imagini, machete etc., moment original, creativ (poezie, scenetă), estetica și complexitatea standului de prezentare și în final, mult așteptata probă de degustare a produselor culinare tradiționale.
Juriul a fost prezidat de dl prof. Constantin Buleandra, director al liceului, și alcătuit din următorii profesori: Medan Eugenia, Fildan Mihaela, Popa Dorina, Moțiu Rodica, Fiter Ciprian și Filip Lidia.
Elevii participanți au dat dovadă de o documentare riguroasă, de multă creativitate și originalitate, implicându-se trup și suflet nu doar ei ci și familiile lor, pentru ca echipele lor să se prezinte cât mai bine și să impresioneze juriul. Eforturile lor au fost răsplătite prin diplome și aplauze din partea publicului.
 Manifestarea a continuat cu o prezentare în power point, intitulată „Simboluri naționale ale României”, realizată de o echipă a clasei a IX-a A, îndrumată de către dna prof. Mihaela Fildan.
La final, publicul a vizitat standul cu pliante și panouri informative, cuprinzând un scurt istoric al U.E, instituțiile și simbolurile acestei organizații, amenajat de elevii clasei a VII-a A. (Ramona Iștoc & Ovidiu Dan)
Câștigătorii concursului „ 9 Mai – Simboluri europene”
Prima probă (prezentarea simbolurilor europene):
•Premiul I a fost obținut de către echipa clasei a VII-a B (Oprea
 Debora, Lucaciu Aronela, Șaitoș Petra, Morar Maximilian, Vede
 Ionatan și Urs Paul), reprezentând Spania.
•Premiul II a revenit echipei clasei a VI-a A (Tiutin Cristina, Tărău Gabriela, Moca Titus, Butuc-Mayer Filip și Pantiș Beniamin) - Suedia.
•Premiul III a fost obținut de către echipa clasei a VI-a B (Bica Paula, Marian Bianca, Berghe Cristina, Pop Andreea, Gherle Timotei și Serecuț George) - Austria.
•Mențiune a obținut echipa clasei a VIII-a B (Cherecheș Denisa, Toia Denisa, Herman Denisa, Lucuș Georgiana și Oros Sergiu) - Grecia.
A doua probă (moment creativ, original):
►Premiul I a fost câștigat de Suedia.
►Premiul II – de Polonia, echipa clasei a VI-a A (Ardelean Alexandra, Racolța Andreea, Orășanu Astrid, Ivan Eliza, Bala Alexandru, Drugaș Ștefania și Fazecaș Ruth).
►Premiul III, la egalitate de puncte, de Spania și Austria.
►Mențiune – Belgia, echipa clasei a V-a B (Berinde Larisa, Lucaciu Renata, Pop Alexandra, Cherhaț Diandra, Mironescu Diana, Paul Mălina, Kovacs Adonis, Ivan-Leț Sebastian).
A treia probă (estetica și complexitatea standului):
*Premiul I - la egalitate de puncte, Spania și Suedia.
*Premiul II – Marea Britanie, echipa clasei a VII-a B (Kiss Bianka, Șteț Diana, Bondar Ștefana, Ciora Bogdan, Săutiuț Elias, Beladi David și Cruceru Lucas).
*Premiul III - Grecia.
*Mențiune – Olanda, echipa clasei a V-a A (Hrițcu Andreea, Hoșman Patricia, Mierluț Anastasia, Berghe Sergiu, Tiutiu Natan, Bohuș David și Solomie Patrick).
A patra probă (degustare de produse culinare tradiționale):
●Premiul I - la egalitate de puncte: ehipele Suediei, Spaniei, Greciei și Marii Britanii.
●Premiul II, echipele Olandei și Italiei (Hoșman Rafaela, Groza Mădălina, Negruț Eliza, Ghețe Rebeca, Orbai Iulian și Kiss Cynthia).
●Premiul III - echipele Austriei și Poloniei
●Mențiune - echipele Belgiei și Franței (Pușcaș Dorothy, Vereș Cristina, Carțiș Daniela, Bodog Georgia și Bulc Timotei).
Premiu special pentru cea mai bună echipă din concurs ... reprezentând Suedia.
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sărbătorirea zilei de 9 Mai la „Emanuel”.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:57:37 Ora standard a Europei de Est