Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul cu premii (nr. 4)

Să învățăm să circulăm corect! (V)

Concursul cu premii (nr. 4)

1. Unde trebuie să așteptăm sosirea unui mijloc de transport în comun?
a. pe partea carosabilă a drumului public;
b. pe trotuar;
c. în orice loc în care presupunem că ar putea să oprească vehiculul așteptat.

2. În ce situație se poate coborî din mers dintr-un mijloc de transport în comun?
a. când ușile vehiculului sunt deschise, iar viteza lui de deplasare este redusă;
b. când vehiculul s-a apropiat de stația de oprire;
c. în niciun caz.
3. Este permisă transportarea copiilor în caroseria autobasculantelor?
a. da;
b. nu;
c. da, numai dacă aceasta este acoperită.
 
Răspundeți, alegând variantele corecte la cele trei întrebări.
Așteptăm răspunsurile voastre pe adresa: ovidanm@yahoo.com
Nu uitați să ne scrieți:
Numele și prenumele vostru, localitatea, școala, clasa, telefonul (la care vă putem contacta).
Despre premii
Se vor acorda câte trei premii I, II și III, constând în sume de bani, cupe și diplome, precum și mențiuni, în diplome.
 
Materialul din care veți primi întrebări săptămâna viitoare:
Traversarea drumurilor publice
Inevitabil, în timpul deplasării lor, pentru a putea ajunge în locurile dorite, pietonii trebuie să traverseze drumurile publice intens circulate de autovehicule.
Cu scopul prevenirii accidentelor pietonilor în timpul traversării căilor rutiere, în anumite puncte ale acestora sunt amenajate treceri speciale cu marcaje și indicatoare rutiere. Traversarea prin aceste locuri ar trebui să ofere pietonilor deplină siguranță, întrucât aceștia se bucură de prioritate față de conducătorii vehiculelor, care au obligația să reducă viteaza și chiar să oprească.
La traversarea drumului, școlarul pieton trebuie să aibă în vedere câteva reguli de mare importanță.
În primul rând, înainte de a se angaja în traversare, el trebuie să se asigure că în acel moment prin zona respectivă nu trec vehicule și că trecerea se poate face în condiții de deplină siguranță, pietonul fiind dator ca mai întâi să privească în partea stângă și apoi în dreapta.
Pe toată durata traversării asigurarea trebuie continuată către ambele părți, inclusiv când aceasta se face prin locuri special amenajate.
Când pe anumite porțiuni ale drumului public nu sunt aplicate marcaje sau indicatoare rutiere, pietonii au voie să traverseze strada numai pe la colțul intersecțiilor. În acest caz traversarea trebuie făcută în pas vioi, perpendicular pe axul drumului și numai după o temeinică asigurare.
Aceste măsuri suplimentare de asigurare sunt necesare întrucât, traversând strada prin locurile respective, pietonii nu se mai bucură de prioritate față de autovehicule.
Nerespectarea acestor reguli de circulație se poate solda cu un număr mare de accidente cu urmări deosebit de grave.
prof. Virgil Matei,
Grupul Școlar Industrial Șuncuiuș

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 18:02:07 Ora standard a Europei de Est