Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Grecia Antică –Astronomie și mitologie

C.T. „Mihai Viteazul” la Atena

Grecia Antică –Astronomie și mitologie

După întrunirile de la Amsterdam, octombrie 2009, Roma, martie 2010, Oradea, mai, Lyon, noiembrie 2010, Birmingham-UK, martie 2011, echipele membre ale proiectului multilateral COMENIUS – M.E.T.E.R. (Measuring the Earth Through European students’ Research and collaboration) s-au reunit marți, 10 mai 2011, la Liceul Franco Elenic Eugen Delacroix din Atena.

La întâlnire au participat Surdan David, elev în clasa aX-a, însoțit de profesorii Nicoleta Pazmany, coordonator al echipei Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea și Camelia Pop.
Grecia - momentul magic
Fiecare întâlnire a fost asteptată cu emoție și interes și a fost cu adevărat unică, dar Grecia reprezintă momentul magic. Despre Grecia se poate spune fără putință de tăgadă că este leagănul civilizației europene, iar Atena reprezintă punctul culminant nu numai pentru filosofie, artă și arhitectură, dar și pentru democrație.
Miercuri, 11 mai 2011, după o scurtă deschidere festivă, ne-am grăbit să ajungem la Centrul Național de Cercetări Științifice Demokritos unde ne-am simtit ca Alice în Þara Minunilor. Ne-au fost prezentate cercetările din domeniul biofizicii și cel medical, apoi am putut urmări la microscop mostre de ADN și am fost conduși să vedem cum funcționează un accelerator de particule de tip TANDEM, cu ajutorul căruia se fac cercetări în domeniul medical sau al astrofizicii.
În cursul aceleiași zile, s-a desfășurat workshopul „Mitologie și astronomie”, cu activități pe grupe de elevi.
Seara, am fost la Observatorul Penteli unde am urmărit o prezentare despre evoluția stelelelor, iar apoi am putut face observații cu telescopul (Luna și Saturn), precum și observații cu ochiul liber pentru diferite constelații.
Joi, 12 mai, a urmat al doilea workshop, intitulat „Elefantul și furnicile” care a fost si mai incitant.
Elevii, împărțiți în cinci echipe cu numele unor filosofi și matematicieni greci (Hypatia, Pitagora, Heraklit, Thales, Euklid) au lucrat împreună, având diferite teme din sfera astronomiei, fizicii și măsurătorilor, trebuind să-și utilizeze cunoștințele și să-și pună în valoare creativitatea. Fiecare grup a fost monitorizat de câte un profesor. Prezentarea activităților s-a desfășurat de fiecare echipă în fața celorlalți.
Cel mai uimitor a fost faptul că prin munca celor 25 de furnicuțe (membrii celor cinci echipe) am asistat la realizarea elefantului (atâta informație pe care au putut-o descoperi elevii implicați în numai două ore a fost extraordinară).
Sarcinile au fost nu numai de a căuta informații, ci și de a rezolva probleme sau a găsi aplicații din teoria jocurilor, a grafurilor sau a fractalilor. Nu mi-am imaginat niciodată că așa ceva se poate face cu copii cu vârsta între 11 și 16 ani.
După-amiază, am fost la Fundația Eugenides unde am avut parte de alte surprize. Pe lângă spectacolul de la planetariu, am fost la expoziția interactivă „Știință și materiale” unde copiii, și nu numai ei, au putut realiza  experimențe în diferite domenii: electricitate, magnetism, acustică, realizarea imaginilor 3D etc. Pe când și la noi așa ceva?
Ziua s-a încheiat cu o vizită în portul Pireu, zona iahturilor.
Vineri, 13 mai, la aceeași oră matinală  (trebuia să ne trezim la 5.30 ca să ajungem la școală pe 7.30), ne-am întâlnit pentru ultimul workshop care avea să fie la fel de incitant, „Antologie palatină”. Împărțiți în aceleași echipe, elevii trebuiau de această dată să rezolve niște probleme vechi, scrise în forma unor epigrame. Ei mai trebuiau să îndeplinească și alte sarcini din domenii conexe (geografie, istorie, literatură, legate de probleme). A fost instructiv și distractivm, în același timp.
Încă o dată, am putut lua parte la altfel de lecții, care, nu numai că au trezit interesul elevilor, care s-au implicat total, dar au însemnat și multă bucurie.
După-amiază, ne-am deplasat spre centrul Atenei pentru a vizita partea istorică, începând cu celebrul Akropolis (care înseamnă orașul de sus), forumul roman, Agora antică, templul lui Hefaistos, noul muzeu Akropolis etc.
Eu am coborât din autocar la Muzeul de arheologie pentru că știam că adăpostește o comoară (pentru cei interesați de astronomie). Este vorba despre mecanismul Antikitera, construit cam în jurul anului 100 B.C., descoperit lângă insula cu același nume pe la începutul secolului XX.
 Pe 30 iulie 2008, cercetătorii au declarat că mecanismul prezentă calendarul metonic, prezicea eclipsele solare și calcula datele la care aveau loc jocurile olimpice antice. Inscripțiile de pe mecanism se potriveau cu numele lunilor din calendarele folosite în Illyria și Epirus, din nord-vestul Greciei, și cu cele folosite în insula Corfu.
Plini de emoții și cu un bagaj încărcat de informații, ne-am întors în țară cu entuziasm și cu dorința de cunoaștere mai profundă nu numai a planetei noastre, ci a întregului Univers.
Nicoleta Pazmany & Camelia Pop

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:13:39 Ora standard a Europei de Est