Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Absolvenții gimnaziști gojdiști au confirmat...

Au pornit două clase și au absolvit trei

Absolvenții gimnaziști gojdiști au confirmat...

Vineri (10 iunie 2011), la festivitatea absolvenților de gimnaziu, directorii Colegiului Național „Emanuil Gojdu” din Oradea (Viorel Mititean și Viorel Chirilă – director adjunct) s-au declarat mulțumiți de rezultatele obținute de absolvenții celor trei clase de-a VIII-a.

În clasa a V-a au pornit la drum doar două clase, dar uite că au absolvit trei. Misterul avea să ni-l dezvăluie dl director Viorel Mititean. „În casa a V-a erați doar două clase, iar pe parcurs, numărul vostru a sporit, astfel încât datorită solicitărilor, am fost nevoiți să înființăm și clasa a VII-a C. Am realizat această suplimentare cu emoții nefiind siguri că cei nou veniți vor rezista solicitărilor și exigențelor școlii noastre. Din fericire, dragi elevi din clasa a VIII-a C, v-ați acomodat repede și ați devenit gojdiști autentici. În anii de gimnaziu ați acumulat cunoștințe fundamentale din domeniul științei, literaturii sau artelor care vă vor fi de mare folos în ciclul liceal. V-ați format diverse competențe și deprinderi de muncă intelectuală, de investigare științifică a fenomenelor, care vă vor fi utile la disciplinele științifice din programa de liceu. Efortul vostru de învățare își va arăta roadele la viitorul examen de evaluare națională, unde sperăm să obțineți  note foarte bune...”
Atât dl director, cât și diriginții celor trei clase (prof. Mioara Pogan, Nicoleta Sârca și Dorina Iova) aveau să evidențieze, să felicite și să premieze elevii, începând cu șefii de promoție (care au încheiat cei patru ani de gimnaziu cu media generală 10). E vorba despre Octavian Duminică (din a VIII-a A), Diana Costa și Alexandra Popa (din a VIII-a B). Chiar dacă nu au absolvit cu 10, foarte mulți au obținut medii foarte mari, apropiate de 10: 9,98 - Bianca Guler; 9,95 - Cristian Butiri; 9,92 – Lara Ardelean, Iulia Tohotan, Diana Măduța și Khel Elias (din VIII-a A). Aceiași elevi se numără și printre olimpicii de aur ai colegiului (Cristian Butiri – la chimie și matematică, Lara Ardelean și Khel Elias – la franceză, la fel și Anca Mariș, Mihai Duma și Alex Popa, iar Ștefana Moroianu – la germană... Dar lista olimpicilor clasei a VIII-a este mult mai lungă (ea depășește 10 poziții).
La clasa a VIII-a B, dna prof. diriginte Nicoloeta Sârca a înmânat nenumărate medalii unor copii excepționali, precum cei doi șefi de promoție - cu 10 (Diana Costa și Alexandra Popa), urmați de Bianca Ignat, Claudia Holhoș, Beatrice Cicortaș, Cezara Vaida, Ioana Perneș... Și aici lista olimpicilor și sportivilor care au obținut rezultate de excepție depășește 10 poziții: Diana Costa, Beatrice Cicortaș, Richard Ardelean, Teodora Marta, Alexandra Popa și Cezara Vaida, Ioana Bologa, Cocoș Luca, Cătălin Ban, Ioana Perneș, Larysa Boșca...
„Școala și educația fac diferența”
Și la a VIII-a C, doamna profesor Dorina Iova a ținut să sublinieze mediile mari obținute de cei 23 de absolvenți (media generală a clasei – 9, 24), Hălălai Tudor Andrei – 10, Furko Franceska Andrea – 9,82, Agut Maria Hristina – 9,79; cei trei premianți fiind urmați de patru elevi cu mențiuni, cu medii de 9,76 și 9,73: Artenie Andrada Cristina, Bejan Dumitru Radu, Bulzan George Andrei și Cârciumaru Cristina, iar următoarea mențiune (M3) este Baneș Jessie Ruxandra (9,64)...
Reprezentatul părinților, doamna Sabău, avea să sublinieze faptul că la   „Gojdu”, școala și educația fac diferența. Să iubiți școala, să iubiți educația. Destinul vostru este modelat de această școală, de acest colectiv minunat de cadre didactice...”
Vom încheia aceste rânduri despre absolvenții gimnaziști gojdiști cu cuvintele de duh pe care le-am reținut din intervenția dnei profesor Mioara Pogan (citând un părinte): „Te-am iubit destul de mult încât să fac totul pentru tine!” (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Absolvenții gimnaziști gojdiști au confirmat... 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:31:37 Ora standard a Europei de Est