Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Icarii Carpaților - Vlaicu, Vuia și Coandă”

Proiectul educațional județean

„Icarii Carpaților - Vlaicu, Vuia și Coandă”

S-a întâmplat într-o zi de marți (7 iunie 2011). Am plecat împreună cu dna dirigintă (prof. Anderson Dora) și un grup de profesori (prof. Petrila Maricica, Ignat Cristina și Berchez Daniela) spre Colegiul Tehnic „Traian Vuia”.

Acțiunea avea loc în cadrul unui proiect educațional județean, intitulat „Icarii Carpaților - Aurel Vlaicu, Traian Vuia și Henri Coandă”.
De la „Gojdu” la „Traian Vuia” am mers pe jos, încolonați, plini de elan și voie bună. Ajunși la destinație, am urmat-o pe dna prof. Corina Negruțiu - coordonatoarea proiectului și ghidul nostru, până la biblioteca școlii, locul de desfășurare a evenimentului. Biblioteca era plină de exponate, fotografii, manuscrise, schițe ale celor trei icari ai Carpaților: Aurel Vlaicu, Traian Vuia și Henri Coandă. Priveam entuziasmați pozele, citeam pe nerăsuflate informațiile scrise sub, lângă sau deasupra fotografiilor, ascultam atenți detaliile date de către persoane avizate. Eram captivați de tot ce era în jurul nostru: fotografii ale brevetelor obținute, ale invențiilor create, schițe ale planoarelor și avioanelor, practic, cei trei icari au scris ... istorie. Fiecare rând citit ne fascina...
O invenție prețioasă dăruită omenirii
Și câte lucruri impresionante nu am aflat: *Că în 1910, Aurel Vlaicu a creat „Vlaicu I” care este primul avion care  s-a construit pe pământ românesc. Geniul românesc a mai dăruit o invenție prețioasă omenirii – „Vlaicu III” care a fost primul avion funcțional din lume construit integral din metal! *Că Traian Vuia dovedește încă de când urma cursurile primare, și apoi secundare, o atracție irezistibilă și o predilecție pentru mecanica aplicată. La 10 ani, asistă la primele manifestări cu caracter aviatic, iar micul Vuia dezvoltă o pasiune pentru zmeie. El urmărește atent detaliile lor și încearcă să construiască altele mai perfecționate. Ajuns la liceu, Vuia își însușește noțiuni de fizică și mecanică și nu se mai mulțumește să construiască zmeie, ci încearcă să explice ce se petrece în jurul aparatului, forțele care acționează la lansarea și menținerea lui în aer, condițiile de echilibru etc.
După „Vuia I” și „Vuia III”, „Coandă-1910”
Iar Henri Coandă, cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel și al savantului Paul Painlevé, care l-au ajutat să obțină aprobările necesare, a efectuat experimentele aerodinamice prealabile și a construit în atelierul de carosaj primul avion cu propulsie reactivă, de fapt, un avion cu reacție, fără elice, numit convențional „Coandă-1910”, pe care l-a prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris, tot în 1910.
Și colegii mei, gojdiștii, au venit pregătiți.Trei dintre ei s-au documentat și ne-au relatat lucruri interesante și inedite despre inventatorii români. Și am mai învățat ceva: o trăsătură a marilor inventatori este capacitatea de a nu se descuraja în fața dificultăților.
La final, am plecat cu un sentiment plăcut, că am participat la o expoziție cu adevărat memorabilă și mă bucur că pot să împărtășesc impresiile mele și altor elevi și nu numai. (Diana Săcăcian)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:29:40 Ora standard a Europei de Est