Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea de proiect de la Istanbul – Turcia

Diseminarea proiectului

Întâlnirea de proiect de la Istanbul – Turcia

În perioada 29 mai - 4 iunie 2011, în cadrul proiectului multilateral “Spotlight on the European culture and cultural capitals of Europe” (În lumina reflectoarelor cultura europeană și capitale culturale ale Europei – Reflektorfényben az európai kultúra és Európa kultúrális fõvárosai), a avut loc cea de-a treia mobilitate la Istanbul, Turcia.

Școlile partenere sunt: Karácsony Sándor Általános Iskola (din Debrețin - Ungaria) – coordonatorul principal al proiectului, Instituto Comprensivo “don Milani” (Piemonte - Italia), Bachelievler Adnan Menderes Anadolu Lisesi  (Istanbul - Turcia), CEIP Victorio Macho  (Burguillos - Spania), Ecole Elementaire 159 aveneu Permentier (Paris - Franța) și Școala cu clasele I-IV „Csokonai Vitéz Mihály” (din Cauaceu - România), structura Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia.
Scopul proiectului vizează dezvoltarea și aprofundarea cunoștințelor despre culturile naționale și europene; promovarea cooperării între școli prin cunoașterea culturii a diferitelor țări, instituțiile culturale, diverși artiști și operele lor, cu tradiția, viața culturală și arta populară ale altor națiuni. Copiii să petreacă timpul liber în mod eficient, să găsească activități interesante de timp liber. De asemenea, îmbunătățirea abilităților de creativitate, munca în echipă, cooperarea de cercetare, îmbunătățirea încrederii în sine, competențele sociale, dezvoltarea competențelor digitale, folosirea limbii engleze ca instrument de comunicare. Pe parcurs, profesorii și elevii au cooperat cu diferiți artiști, meșteșugari și jurnaliști.
 Doi elevi ai școlii noastre, Barczag Beatrix și Darabont Gitta, din clasa a VII-a, însoțiți de trei dintre cadrele didactice: prof. Oros Erika - coordonatorul proiectului, Vad Marta - directorul școlii și Bondar Piroska - învățătoare, au participat la reuniunea de proiect la școala Bachelievler Adnan Menderes Anadolu Lisesi, din Istanbul,Turcia.
Cu toții am fost impresionați de organizarea partenerilor din Turcia, care s-au străduit să realizeze activități frumoase. Cu ajutorul lor am reușit să pătrundem într-o cultură diferită de a noastră, un amestec de obiceiuri vechi, religie și modernism. Prima întâlnire a avut loc la școală, unde fiecare țară parteneră a arătat cum și-a îndeplinit sarcina de lucru, prezentarea cântecului „Resimdekl gözyașlari” și desenele pregătite de elevii școlilor cu titlul „Istanbul în visele mele”.
 Pentru zilele următoare gazdele au propus un program variat și interesant. Istanbul trebuie văzut și înțeles, în special pentru cei cărora le place să se familiarizeze cu diferite culturi. Orașul este în Asia, care este îmbibată cu religia islamică. Cel mai mare oraș al Turciei, Istanbul, este un important centru cultural și economic. Este împărțit în două, o mică parte aparține Europei din punct de vedere geografic, iar cealaltă parte, continentului vecin, Asia. Am vizitat Moscheea Albastră, Moscheea Sultanahmet, Sfanta Sofia, Muzeul Topkapi din Serai, Cisterna Yerebatan, Podul Galata și turnul Galata de unde poți vedea marea parte a orașului. De asemenea ne-am plimbat pe strada comercială, Istiklal Caddesi, este surprinzător că diferitele naționalități  trăiesc împreună  în prietenie în acest oraș. Am vizitat două universități din Istanbul (una privată și una de stat) unde ne-a fost prezentat sistemul de învățământ. 
La activitățile școlare au participat atât studenții cât și cadrele didactice. Am făcut cunoștință cu fotografi renumiți ai orașului. La sfârșitul activității au prezentat o tehnică specială numită Ebru, pe care am  încercat-o desigur și noi. Am și gătit împreună, s-a pregătit pasta turcă – manti.
Cadrele didactice prezente și coordonatorii de proiect ai fiecărei instituții au avut și întâlniri de lucru, unde au fost clarificate aspecte referitoare la realizarea celorlalte activități și mobilități care vor avea loc în cadrul proiectului. De asemenea au făcut evaluarea primului an de activitate.
A fost o experiență plăcută și constructivă care își va arăta efectele mult timp de acum înainte. Așteptăm cu nerăbdare să fim gazda următoarei reuniuni de proiect, planificată pentru perioada 7- 11 noiembrie 2011 la Cauaceu-Biharia. (Erika Oros)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:55:09 Ora standard a Europei de Est