Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Bucătărie, gastronomie și lux în ora de Limba franceză

Diseminare programul sectorial Comenius

Bucătărie, gastronomie și lux în ora de Limba franceză

În perioada 20-24 iunie 2011, am participat la stagiul de formare cu titlul: „Cuisine, Gastronomie et luxe en classe de FLE” (Bucătărie, gastronomie și lux în ora de Limba franceză), organizat la Paris de către Globy Mundus.

Sunt profesor de Limba franceză (la Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea), iar pentru mine ca pentru orice profesor de limbi, participarea la stagii de formare în țări străine, unde exersarea limbii se face prin imersiune totală, constituie un moment de răscruce în cariera didactică. O asemenea experiență contribuie la îmbogățirea noastră atât din punct de vedere personal, cât și profesional. Pentru mine a fost o adevărată șansă participarea la acest curs a cărui tematică a fost strâns legată de profilul școlii noastre.
Mi-am propus să aplic pentru acest stagiu din dorința de a aduce un suflu nou în activitatea mea didactică, de a-mi îmbogăți cunoștințele de limbă și de civilizație și de a le transmite elevilor mei. Prin activitățile pe care le voi desfășura, voi introduce la clasă cunoștințele dobândite, voi pune accent pe aspecte legate de interculturalitate, iar elevii vor conștientiza mai mult necesitatea învățării limbii franceze, a cărei cunoaștere reprezintă un plus, o șansă de afirmare și de împlinire pe plan personal, școlar și mai apoi profesional.
Principalul scop al cursului a fost de a iniția profesorii de limba franceză în aprofundarea civilizației franceze, prin cunoașterea bucătăriei franceze și a importanței luxului în viața francezilor. Cursul s-a axat pe descoperirea specificului bucătăriei franceze, a tendințelor ei actuale, pe cunoașterea celor mai importante localuri (cafenele, braserii, taverne, hoteluri, școli de gătit, magazine de lux, restaurante) cu accent pe legătura dintre tradiție și continuitate. Foarte interesantă a fost și partea teoretică prin care profesorii au fost inițiați în abordarea bucătăriei și gastronomiei actuale prin exploatarea la clasă a publicității, emisiunilor de televiziune, siturilor Internet și a tradiției culinare prin intermediul unui text literar, tablou, cântec sau a unui fragment dintr-un film.
Am avut șansa extraordinară de a vizita mari hoteluri (Le Fouquet’s, Westminster, Sofitel), Cafeneaua Procope, cea mai veche din lume, Maison de la Truffe, braseria de lux La Lorraine etc, cunoscând oameni de seamă, adevărați profesioniști ai gastronomiei și ai luxului. Un lucru inedit a fost participarea activă la un curs de gătit, unde am preparat câteva mâncăruri specifice bucătăriei moleculare. La sfârșitul lecției, am aranjat preparatele și le-am degustat, fiecare dintre noi, „bucătar de ocazie” fiind mulțumit de „isprava” făcută.
În afara acestor activități cu un caracter practic, a fost prevăzută o vizită la Assemblée Nationale (Adunarea Națională), unde am participat la o ședință a deputaților și i-am întâlnit pe fostul ministru francez al Culturii și pe cei 20 de profesori ai FIPF, participanți și ei la un alt stagiu. O altă vizită interesantă a fost la Espace Culturel Vuitton, unde am admirat operele de artă ale artiștilor indonezieni contemporani. 
Programul a mai cuprins seri culturale, vizionarea unui film, concert de muzică clasică, iar in 21 iunie (Sărbătoarea muzicii), Parisul a fost sinonim cu arta „vie” și buna dispoziție.
Participarea mea la acest stagiu a fost posibilă în urma obținerii unui grant Comenius de la ANPCDEFP în cadrul Programului de Învățare pe Parcursul Întregii Vieți, finanțarea realizându-se din fonduri Comenius și FSE-POSDRU. Doresc să mulțumesc pe această cale Agenției Naționale pentru Programe comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale pentru această oportunitate care mi-a fost oferită, iar colegilor din Oradea și din țară, vreau să le transmit mult succes și curaj în aplicarea pentru burse Comenius.
Responsabilitatea în privința conținutului acestui material este exclusiv a autorului. AN, OI POSDRU, AMPOSDRU și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conținutul acestei informații. (Rus Victoria-Adela)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 01:42:05 Ora standard a Europei de Est