Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Fără exigență nu poți obține performanță!”

„Frica de Dumnezeu este începutul înțelepciunii”, se scrie în Cartea proverbelor din Vechiul Testament

„Fără exigență nu poți obține performanță!”

I-am citat pe doi dintre interlocutorii noștri, pe directorul Liceului Teologic Baptist „Emanuel” din Oradea, prof. Constantin Buleandra și pe elevul Alexandru Ghiurău, din a XII-a B (profil uman, specializarea teologie).

Peste noapte, în condițiile în care cei care s-au bazat pe furt (copiat) și nu au mai reușit să-l practice cu camerele video îndreptate spre ei, la actuala sesiune de bacalaureat, cei 57 de absolvenți ai Liceului Teologic Baptist „Emanuel” au devenit un fel de „vedete”, luând bacul „în bloc”, adică toți. Și ei au avut camere de supraveghere în săli. Ba mai mult, ei, ca și alții, au „jucat în deplasare”, cum se spune la fotbal. Ei, ca și elevii Liceului cu Program Sportiv „Bihorul” și ai Grupului Școlar Sanitar „Vasile Voiculescu”, și-au susținut bacalaureatul la fostul liceu pedagogic, la Colegiul Național „Iosif Vulcan”.
În cele două clase, chiar nu sunt niște copii selectați, excepționali, superdotați, ci absolut obișnuiți. Și totuși, ei au promovat „în bloc”, cum spuneam (sută la sută). I-a ajutat Dumnezeu pe ei mai mult decât pe alții? Unii, în disperarea lor, ar putea reflecta și așa, dar nu e o certitudine. Dumnezeu îi ajută pe cei muncitori și corecți. De fapt, una din cele 10 porunci este „Să nu furi”, vorba domnului director. „Copiatul este un furt. Te furi pe tine, îi furi pe colegi și pe profesori. La noi în liceu, aceste practici se sancționează aspru. Se anulează lucrarea și obții nota 1 (unu). Elevii noștri sunt învățați să nu-și fure căciula, ci să muncească. Ăsta este secretul reușitei, dacă putem spune așa. „Frica de Dumnezeu este începutul înțelepciunii”, se scrie în Cartea proverbelor din Vechiul Testament. Elevii noștri au scris ce au avut în cap. Profesorii doar și-au făcut datoria, să-i învețe carte, parcurgând programa și făcând multe simulări, teste, astfel, ei au avut tot timpul oglinda elevului!”
„Până acum s-au vândut iluzii, himere – completează directorul adjunct, dl prof. Iosif Curta. Se caută tot felul de scuze. Se știe că unii elevi au căutat mereu să fenteze, iar acum, se dă vina pe camerele video, se încearcă eludarea problemei reale. În cazul nostru, consider că este o încununare a muncii și dedicării colegilor profesori, un succes al elevilor, dar și al părinților, în egală măsură. De asemenea, un rol important în obținerea rezultatelor îl are educația moral-religioasă. A copia e un furt și se sancționează ca atare. Sperăm că după această anormalitate și o lecție pentru mulți, să se intre în normalitate. Bacalaureatul să-și recapete valoarea, pentru că i-a scăzut valoarea foarte mult în ultimii ani. Și să ne purtăm cu smerenie!”
La acest bacalaureat (dar parcă numai la acesta?), dl profesor Florin Iștoc a fost dublu „medaliat”, având două materii pe tapet, istoria și geografia. 31 de elevi din clasa a XII-a B au dat bacul la istorie și geografie. Doi au luat nota maximă – 10 la istorie (Alexandru Ghiurău și Cozma Bianca), alții au fost pe aproape la geografie, cu 9.90 și 9.80...
-Care este secretul, domnule profesor?
-Munca, perseverența, seriozitatea. Elevii sunt conștienți și convinși că trebuie să muncească. E normal ca prin muncă, nu prin alte mijloace, să obții rezultate. La noi, accentul se pune pe muncă, pe elev. El trebuie să muncească. Eu nu pot învăța în locul lui. Pregătirea de zi cu zi duce la succes. Nu învățăm doar în campanii, ci în permanență. După fiecare capitol parcurs urmează testele, lucrările, după un model de bac. Așa încât elevii nu au avut nevoie de pregătiri suplimentare pentru bacalaureat. Tot timpul țintim obiectivele la care se ajunge prin muncă și seriozitate, nu pe alte căi. Nu am făcut nimic excepțional decât ne-am făcut datoria. Fiecare. Elev și profesor. Nu avem copii cu o dotare intelectuală excepțională, cum au unele licee. Pot spune că am avut chiar o clasă medie. Dar am muncit cu toții. Elevii nu au nevoie de pregătiri în particular...!”
„Nu a fost mai dificil decât în alți ani!”
Alexandru Ghiurău și Alexandru Sârb au luat 9.80 la română.
Iar dna profesor de română, Alina Burcă, recunoaște că bacalaureatul din acest an „nu a fost mai dificil decât în alți ani. Important este ca notele să fie obiective. Subiectele au fost foarte limpezi. S-au iscat atâtea discuții pe marginea subiectului III. Dar cerințele pe care le aveau erau foarte clare. Trebuiau să trateze genul dramatic, nu genul epic. De ce nu s-au primit cele 14 puncte pentru redactare? Condiția era să fi scris minimum, cele două pagini și să fi tratat tema cerută, nu alte teme. Văzând numele lui Camil Petrescu, unii au și sărit să trateze romanul lui Camil Petrescu. S-a văzut clar: cei care au învățat tot anul școlar au luat notele pe care le-au meritat. Notele reflectă de această dată ce a muncit și cât a muncit fiecare copil.
-De ce credeți că nu au luat 10 cei doi Alexandru? De ce au fost depunctați cu 20 de sutimi?
-Probabil pentru punctuație, dar nu pentru greșeli de ortografie...
Andrei Popa a fost admis în USA!
De la prof. de engleză, dna Claudia Bolcaș, aveam să aflăm cum că „14 din cei care și-au dat bacalaureatul dețin certificate Cambridge, luate la „Gojdu”, în cadrul examenelor organizate de Consiliul britanic și Universitatea din Cambridge, iar 29 dețin certificate ECDL. Majoritatea sunt la nivel avansat – CAE, ceilalți, la nivel FCE, adică B2 – echivalentul bacului românesc. Popa Andrei a fost admis în USA, la Facultatea de Informatică. Andrei a fost președintele Consiliului elevilor. El și-a dat și bacul american, SAT, care poate fi susținut în trei centre: București, Cluj-Napoca și Arad. Andrei a dat la Arad”.
Trei note maxime și trei peste 9 la mate  
10 – 10 - 10 la mate! Autori: Tiberiu Boroș, Cătălin Dume și Radu Dragoș.
Profesorul de mtematică Marius Cicortaș este cotat de elevi ca fiind printre cei mai exigenți profesori ai liceului. Din cei 26 de elevi din a XII-a A, profil real, specializarea mate-info, trei au luat bacul cu 10, la mate, iar trei au luat peste 9, dar și alții cu peste 8 se consideră poate ușor nedreptățiți și au depus contestații, unii fiind chiar olimpici naționali. „La matematică, oricând se poate greși, susține dl profesor. Dar e păcat! La un examen cu miză cum e bacalaureatul e important să ai puterea să reziști psihic. Elevii mei nu au făcut greșeli. Iar dacă muncești poți să aștepți rezultate. Metodele pe care le aplici trebuie să ducă la rezultate. Sunt exigent, dar și prieten cu elevii care învață. Le îmbin. Matematica e grea. Trebuie să ai metode cu care să-i „vrăjești”. Cu respect față de profesori, părinți și față de Dumnezeu, poți ajunge un om împlinit”, conchide dl profesor Marius Cicortaș.
După 2 - 2, în aceeași oră, a ajuns să ia 10 la bac!
Discuția avută cu doi dintre „laureații” bacalaureatului de la „Emanuel” a fost ca un „calup” de sănătate. Foarte degajați, pe treptele liceului, acolo i-am întâlnit pe Georgeta Marinău și pe Alexandru Ghiurău, și tot acolo am și povestit. Geta a absolvit a XII-a cu 9.94, iar Alexandru cu 9.75. La bac, Geta a luat 9.90 la istorie, 9.80 la geografie și 9.70 la română; Alex – 10 la istorie și 9.80 la română.
-Geta, care este secretul unor asemenea note la bac?
-Secretul? Munca pe tot parcursul anului. Când ești foarte bine pregătit nu ai motive să-ți fie frică. A fost mai ușor la bac decât la școală... în timpul anului.
-Alex?
-Bacul a fost accesibil tuturor celor care au învățat. Fără exigență nu poți obține performanță! Un coleg din cealaltă clasă, după ce a fost în stare să ia de două ori nota 2 la mate, în aceeași oră (nu știi formula, iei nota 2), acum s-a ales cu 10 la bacalaureat... Bacul a fost mai ușor decât testele domnului profesor Florin Iștoc!”
Aceștia sunt dascălii și doi dintre absolvenții de la „Emanuel” cu care am dialogat spre a afla secretele unui bac sută la sută promovat!
Ați aflat și dumneavoastră, dragi cititori, care a fost Asul ascuns în mânecă de fiecare absolvent de la „Emanuel”: munca asiduă, știința acumulată pe parcursul anului școlar, încrederea în sine și în ajutorul lui Dumnezeu! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Fără exigență nu poți obține performanță!” 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:08:12 Ora standard a Europei de Est