Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activități de perfecționare - Obținerea gradului didactic I

Grupul Școlar „Ioan Bococi”, Oradea

Activități de perfecționare - Obținerea gradului didactic I

Astfel de activități s-au desfășurat la Grupul Școlar „Ioan Bococi” din Oradea, cu ocazia susținerii examenului pentru obținerea gradului didactic I de către dna prof. Mihaela Șumălan, prof. de limba și literatura română.

 Activitățile au fost evaluate de o comisie alcătuită din: conf. univ. dr. Dumitru Draica - coordonatorul lucrării, prof. univ. dr. Florica Orțan - președintele comisiei, prof. Liana Teaha – metodist al I.S.J. Bihor, catedra de limba și literatură română.
Comisia a asistat la patru ore la clase diferite de elevi, conform programului stabilit: „Povestea lui Harap Alb”, de Ion Creangă - caracteristicile basmului cult (la clasa a IX-a L, învățământ de masă); Apartenența poeziei „Dorința” la genul liric (lecție de consolidare, la clasa a XIII-a E, înv. de masă); „Moromeții”, de Marin Preda - caracterizarea personajului principal; „Nunta din Bihor” (ora a IV-a), activitate extracurriculară prezentată cu concursul grupului artistic „Lioara”, al școlii, coordonat de dna prof. Mihaela Șumălan, fiind prezentat un obicei de nuntă.
Cele patru activități didactice susținute de dna prof. Mihaela Șumălan au fost analizate și evaluate de comisie, după care dna profesor și-a prezentat Lucrarea de gradul I, cu titlul „Ramificații teritoriale și socio-culturale  ale limbii (cu referire specială la clasele de liceu).
Din cadrul comisiei special constituite cu acest prilej, au mai făcut parte conducerea școlii, prof. ing. Ileana Varga – directorul școlii și prof. Mihaela Popovici – director adjunct, care au apreciat activitatea în ansamblu a dnei profesor Mihaela Șumălan, evidențiind implicarea sa cu bune rezultate în toate activitățile școlare și extrașcolare desfășurate, dna profesor fiind și liderul de sindicat, membru în consiliul de administrație, responsabilă de catedră (la disciplinele socio-umane), responsabil S.N.A.C., coordonatoarea grupului artistic „Lioara”, membru în comisia de calitate în învățământ, secretarul consiliului profesoral și diriginte la clasa a IX-a L. În cuvântul lor, cei doi directori au ținut să sublinieze profesionalismul și dăruirea doamnei profesor, buna sa pregătire științifică și metodică, seriozitate și conștinciozitate.
Analizând cele patru activități, comisia a remarcat faptul că lecțiile au fost dinamice și dense, timpul didactic a fost bine gestionat, proiectele didactice au fost elaborate în lumina cerințelor metodice și de specialitate. În cadrul fiecărei activități, obiectivele au fost realizate folosindu-se o gamă bogată și variată de metode, procedee și mijloace didactice moderne, eficiente: conversația euristică, învățarea prin descoperire, problematizarea, calculatorul și videoproiectorul.
După prezentarea rezumatului lucrării de către dna prof. Mihaela Șumălan, prin intermediul câtorva slaiduri videoproiectate, dl conf. univ. dr. Dumitru Draica (coordonatorul lucrării) a subliniat interesul manifestat de doamna profesor Mihaela Șumălan în documentare, colaborarea și comunicarea fiind deosebit de eficiente. Prezentând lucrarea pe capitole, domnia sa a ținut să sublinieze preocuparea autoarei în valorificarea experienței dobândite în cei peste zece ani de activitate didactică, preocuparea permanentă pentru continua îmbogățire a cunoștințelor și perfecționare, dar și a exprimării orale și scrise la elevii de liceu.
Activitatea dnei profesor a cotată de către comisie cu nota maximă – 10. (Ovidiu Dan)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:53:46 Ora standard a Europei de Est