Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Declarația de presă a secretarului de stat Oana Badea

București, luni, 18 iulie, la sediul MECTS

Declarația de presă a secretarului de stat Oana Badea

Bună ziua!
Vă mulțumesc că ați răspuns invitației Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului! Astăzi suntem în ziua în care calendarul prevede afișarea rezultatelor obținute în urma desfășurării concursului de ocupare a unui post în învățământul preuniversitar.

Pentru început, aș enunța două idei foarte tranșante. Întâi de toate, obiectivul major al acestui concurs a fost atins, respectiv selectarea resursei umane de calitate pentru acoperirea posturilor libere din sistem, fie că vorbim de ocupare prin titularizare, fie că vorbim de ocupare prin suplinire a acestor posturi. Deci, selectarea unei resurse umane de calitate a fost obiectivul major și a fost îndeplinit. A doua idee pe care aș vrea s-o enunț este cea legată de imposibilitatea existenței riscului ca în acest an școlar, vorbim de anul școlar 2011-2012, posturile existente să nu fie acoperite cu resursă umană calificată. De altfel, precizez că în sistemul de învățământ preuniversitar, în anul școlar 2010-2011 au existat mai puțin de 3.000 de cadre didactice care nu aveau studii conform postului. Puteau, însă, să aibă studii într-o altă disciplină decât cea care constituia postul pe care îl ocupau. Iar acum, pentru că este ultimul an în care ocuparea unui post se realizează prin acest tip de concurs, Ministerul Educației se simte dator să facă anumite precizări pentru o mai bună poziționare în timp și în spațiu.
În primul rând, în ultimii zece ani, demografic vorbind, avem o scădere de aproximativ 600.000 de elevi. Vorbim de o scădere din jurul unui număr de 3.900.000 de elevi. Am ajuns la o cifră de 3.300.000 de elevi. Deci scăderea este simțitoare. Ca atare, resursa umană din sistem a fost reașezată, conform efectivelor de elevi pe care le are sistemul și vă dau niște cifre concludente în acest sens și comparative: dacă în 2008, sistemul scotea la concurs aproximativ 79.700 de posturi, în 2009 scotea la concurs 74.000 de posturi, în 2010 vedem prima scădere simțitoare și anume aproximativ 54.900 posturi, ca în acest an să scoatem la concurs cele 47.202 posturi. Dacă observați, momentul de scădere bruscă a fost momentul de trecere de la anul școlar 2009-2010 la anul școlar 2010-2011 și vă reamintesc că în acea vară a lui 2009, a fost prima eliminare masivă de posturi. Era mandatul doamnei ministru Andronescu și era momentul în care cele 18.000 de posturi au fost eliminate din sistem. Ulterior, vorbim de noua echipă de conducere, a existat o altă restructurare, aproximativ 15.000 de posturi, cea despre care am vorbit în cursul anului 2010. În consecință, brutal o scădere a numărului de posturi s-a produs la trecerea dinspre anul școlar 2009-2010. Ca urmare avem și o situație a evoluției posturilor titularizabile în total posturi pe care le-am scos și din nou aceleași repere în timp. Din 2008, aproximativ 14.700 posturi titularizabile, în 2009 -13.200 posturi titularizabile, în 2010 și iată scăderea, 5.728 posturi titularizabile, ca în acest an să scoatem 4.471 posturi. Observați că este o așezare corectă, la nivelul efectivelor de elevi pe care le avem. Procentual vorbind, ponderea posturilor titularizabile a fost constantă în 2008-2009 - vorbim de 18% posturi titularizabile, în 2010 - 10% au fost titularizabile. În 2011 vorbim de 9% posturi titularizabile. În ceea ce privește numărul de candidați înscriși în acest interval de timp pe care l-am supus analizei avem următoarea evoluție. Aș vrea să fac precizarea că este interesant și relevant pentru sistem câți dintre cei care participă la concurs sunt din promoția anului respectiv, deci sunt absolvenți ai anului în care desfășurăm concursul și câți sunt de fapt participanți în cadrul sistemului la procesul de predare, deja participanți în calitate de suplinitori. Și iată evoluția și ponderile: în 2008 am avut aproximativ 69.000 de participanți la concurs, din care absolvenți ai anului 2008 erau 18%, în 2009 am avut din nou aproximativ 69.000 de participanți, ponderea absolvenților din acel an a fost de 13%. În 2010, la un număr de 41.600 de participanți, 12% au fost reprezentați de absolvenții anului 2010, iar în acest an, vă amintiți, cifra este de 38.104 iar ponderea absolvenților din acest an este de 11%. În ceea ce privește concurența pe același interval de timp facem următoarele precizări. Am calculat concurența la posturile titularizabile considerând că principalul deziderat este acela de a te titulariza prin acest concurs. Ca atare în 2008 vorbim de o concurență medie, nu pe discipline, avem o concurență de trei pe un post, pe un loc, în 2009 avem o concurență de 4 candidați pe un loc, în 2010 de 6 candidați pentru ocuparea unui post, iar în 2011 am avut o concurență de 5,2 spunem 5 pe un loc. În ceea ce privește situația prezenței, am constatat în ultimii trei ani de analiză 2009-2010-2011 că tendința de absenteism a crescut de la an la an. Dacă în 2009 am avut 18% procentul de absenți, în 2010-19% a fost acest procent, iar în 2011 -23% dintre candidați nu s-au prezentat practic în ziua concursului.
În ceea ce privește numărul celor eliminați sau retrași. Aș face distincție între cei care au fost eliminați și reprezintă de fapt o tentativă de a frauda concursul și iată evoluția în cei trei ani: în 2009 am avut 90 de cadre didactice eliminate sau viitoare cadre didactice eliminate pentru tentativă de fraudă, apoi  în 2010, 75, iar în 2011, 55. Retrași, procentual vorbind, și acest număr al retrașilor a crescut în fiecare an. În 2009 am avut 6%, în 2010, 11%, iar în 2011, 19%, cei care practic au uzat de timpul lor de a se retrage în timpul probelor. Dacă trecem în zona rezultatelor, o primă analiză aș vrea să o facem de maniera următoare: am făcut distincție între ponderea absolvenților din anul respectiv, pentru fiecare an de analiză și cât anume în rezultat a însemnat de fapt rezultatul acestora. Pentru că e relevant din nou pentru sistem. În acest mod, pentru 2008, din totalul notelor obținute, absolvenții anului 2008 au reprezentat 20%. Restul de sunt oameni ai sistemului. Pentru anul 2009, ponderea absolvenților anului 2009 a fost 13%, 87% din rezultate reprezentând rezultatele oamenilor din sistem. Pentru anul 2010, ponderea absolvenților anului 2010 a fost 11%, rezultatul fiind 89% al celor din sistem, iar în acest an, 2011, ponderea rezultatelor absolvenților este de 13%. Iată, am revenit la procentajul din 2009. 13% absolvenții din acest an, 87% ceilalți. Calitativ, procentul care ne interesează în mod special în acest moment, avem împărțite pe trei categorii rezultatele și vorbim de note sub 5, note între 5 și 7 care înseamnă posibilitatea obținerii unui post ca suplinitor în sistem și note peste 7  care dau dreptul celui care a obținut nota să opteze pentru titularizare pe post din lista oferită. Și avem următoarele procente: note sub 5, 32% din candidați, note între 5 și 7, 38% dintre candidați, și note între 7 și 10, 30% din candidați. Comparativ acum, deci v-am dat procentele din acest an, comparativ în 2008, notele sub 5 au fost 18%, notele între 5 și 7, 37%,  și notele între 7 și 10, 45%. În 2009, notele sub 5 au fost 17%, notele între 5 și 7, 39%,  iar cele  între 7 și 10, 44%. Iar anul trecut, 29% au obținut note sub 5, 39% între 5 și 7 și note peste 7, alți 39%. Între 7 și 10. Anul acesta am avut 52 de note de 1. Jumătate dintre acestea au fost obținute la disciplina educație fizică și sport. Note de 10 obținute în acest an sunt 26. Acest 26 este în proces de scădere, destul de simțitor și vă spun: în 2008 au fost 80 de note de 10 obținute, în 2009, 92 de note de 10, în 2010, 46 de note de 10 și iată anul acesta 26 de note de 10. În cel mai scurt timp după încheierea declarației de presă, respectiv, mai există câteva proceduri administrative, toate centrele vor afișa, estimez după ora 4, rezultatele și din acel moment vor primi și programul depunerii de contestații, după ce își văd nota obținută, fiecare dintre candidați.
Acestea erau elementele pe care voiam să vi le precizăm în acest moment. Revin asupra celor două idei importante. Concursul a avut ca obiectiv selectarea, respectiv nu orice absolvent care are dreptul de a participa la concursul pentru ocuparea unui post în învățământ, poate să ajungă în fața elevilor. Deci selectarea este absolut obligatorie și acest lucru l-am îndeplinit și apoi asigurăm întreaga opinie publică, toți părinții că pe 12 septembrie elevii vor avea în fața lor cadre didactice pregătite. Nu există nici un risc să rămână posturi neocupate. Vă mulțumesc!
(transcriere efectuată de Biroul de Presă al MECTS)

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 19:11:39 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...