Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Noutăți privind proiectul „Școala, șansa mea”

Bilanț, activități, perspective

Noutăți privind proiectul „Școala, șansa mea”

Universitatea din Oradea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, implementează, în perioada 1 iulie 2010 – 30 iunie 2012, proiectul cu titlul „Școala, șansa mea” (cofinanțat din Fondul social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltare Resurse Umane, Axa prioritară 2 „Corelarea învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii” Domeniul major de intervenție 2.2. „Prevenirea și corectarea părăsirii timpurii a școlii”).

Obiectivul general al proiectului este prevenirea și corectarea abandonului școlar în localitățile unde locuiesc elevii vizați în cadrul grupului-țintă, prin facilitarea accesului la educație a grupurilor vulnerabile, cu risc de părăsire timpurie a școlii.
Grupul-țintă al proiectului este alcătuit din 100 de elevi cu risc de părăsire prematură a școlii, părinți ai acestora și cadre didactice din cinci localități din județul Bihor: Avram Iancu (20 elevi), Bogei (20 elevi), Cărăsău (15 elevi), Leș (15 elevi), respectiv Șuncuiuș (30 elevi). Criteriile de selecție a elevilor din grupul-țintă au fost în acord cu principiile generale ale POSDRU privind egalitatea de șanse și nediscrimininarea: elevul este înmatriculat în în ciclul școlar gimnazial, elevul provine dintr-un mediu familial și socio-economic defavorizat, nu a mai beneficiat de alte proiecte / programe de sprijin, are rezultate școlare modeste, prezentând astfel risc de eșec școlar, elevul și familia acestuia doresc să participe la implementarea programului de terapie cognitivă A și B.
Proiectul se află în luna a 13-a de implementare. Principalele activități desfășurate în ultimele șase luni au fost următoarele:
Activitatea 5 - Desfășurarea campaniei de informare și conștientizare a elevilor privind importanța prevenirii părăsirii timpurii a școlii, precum și efectele pe termen lung ale abandonului școlar în viața individului adult – martie-aprilie 2011. Activitatea a presupus editarea și tipărirea a 2.700 de pliante și 40 de afișe conținând informații despre proiect și importanța participării elevilor la educația formale. Materialele promoționale au fost postate la sediul Beneficiarului și al Partenerului 1, respectiv distribuite în cele cinci școli și comunități locale care constituie grupul-țintă al proiectului (Avram Iancu, Bogei, Cărăsău, Leș, respectiv Șuncuiuș) cu scopul informării și conștientizării elevilor privind efectele abandonului școlar, precum și impactul acestuia pe termen lung în viața individului adult. Rezultatele au fost reprezentate de cele 2.700 pliante, 40 afișe, respectiv de numărul de elevi / părinți / profesori sensibilizați asupra problematicii în cauză.
Activitatea 9 - Editarea și lansarea unui „Ghid de consiliere pentru profesori” adresat celor care lucrează cu elevii având risc de părăsire timpurie a școlii. Activitatea a fost reluată în lunile martie și aprilie 2011. Astfel, după editarea variantei electronice a Ghidului, aceasta a fost tipărită în 300 exemplare. Pentru a oferi posibilitatea unui public cât mai larg să fie informat referitor la conținutul acestui material, echipa de management a proiectului a decis organizarea unui număr mai mare de lansări, fiind organizate asemenea evenimente cu prilejul cursurilor de formare, respectiv ale conferințelor științifice organizate de către DPPPD din cadrul Universității din Oradea, precum și de către Inspectoratul Școlar Județean Bihor prin Centrul pentru Educație Incluzivă nr. 1. Pe de altă parte, fiecărei școli incluse în proiect, Editurii și Bibliotecii Universității din Oradea, respectiv Bibliotecii Casei Corpului Didactic Bihor le-au fost distribuite un număr important de exemplare ale Ghidului. Rezultatele activității au fost reprezentate de cele 300 de exemplare ale Ghidului de consiliere pentru profesori, respectiv de evenimentele de lansare.
Activitatea 11 - Implementarea programului de terapii cognitive A și B adresat elevilor ce prezintă risc ridicat de părăsire timpurie a școlii – ianuarie-iunie 2011. În prima lună, la nivelul fiecărei școli au fost stabilite spațiile în care se vor desfășura activitățile programului de Terapie cognitivă A și B, sălile de clasă fiind identificate vizual prin lipirea unor afișe / pliante cu logo-ul proiectului. Începând cu prima zi a semestrului II a anului școlar 2010/ 2011 au demarat activitățile specifice de Terapie cognitivă A și B după un orar și la o serie de discipline stabilite punctual de fiecare școală în parte. Astfel, programul s-a desfășurat de luni până joi, după terminarea orelor de curs obligatorii, iar materiile de învățământ vizate au fost: la Școala din Avram Iancu – limba engleză și matematică; la Școala din Bogei – limba română și limba engleză; la Școala din Cărăsău – limba română și matematică; la Școala din Leș – limba română și matematică; la Grupul Școlar Industrial Șuncuiuș – limba engleză și istorie. În ansamblu, activitățile au presupus efectuarea temelor de casă ale elevilor pentru ziua următoare, respectiv desfășurarea unor activități de consolidare a cunoștințelor și deprinderilor achiziționate la materiile respective. La începutul, mijlocul și finalul primului an de implementare a programului, elevii din grupul-țintă au fost evaluați pentru a se determina nivelul achizițiilor de cunoștințe pentru fiecare disciplină de învățământ. Programul de terapii cognitive A și B s-a desfășurat în paralel cu servirea de către elevii din grupul-țintă a unor produse alimentare servite de o firmă de catering selectată pe baza cererii de ofertă depusă la Beneficiar. Rezultatele activității au fost reprezentate de cei 100 de elevi asistați prin programul de terapii cognitive A și B.
Activitatea 12 - Desfășurarea unor activități specifice pentru promovarea și îmbunătățirea abilităților sociale ale elevilor cu risc ridicat de abandon școlar – martie-iunie 2011.. În luna martie 2011, la nivelul fiecărei unități școlare a fost stabilit un plan de implementare al activității de promovare și dezvoltare ale abilităților sociale ale elevilor din grupul-țintă, în funcție de specificul local, dar și de posibilitățile fiecărei instituții. În perioada aprilie – iunie 2011 au fost implementate o serie de acțiuni de ecologizare a unor zone insalubre din cele cinci localități, ajutorarea unor familii aflate în dificultate, au fost organizate concursuri tematice de desen, precum și jocuri și concursuri sportive. În fiecare școală a fost sărbătorită la 1 Iunie Ziua Internațională a Copilului, prilej cu care au fost organizate numeroase jocuri și concursuri la care au participat, deopotrivă, elevi incluși în grupul-țintă dar și alți colegi din școală. La sfârșitul ultimului an de implementare al proiectului va fi editat un Buletin informativ conținând date relevante și modele de bună practică pentru prevenirea abandonului școlar. Rezultatele sunt reprezentate de cei 100 elevi având abilități sociale și comunicare superior dezvoltate.
Activitatea 13 - Conferință științifică pe problematica părăsirii timpurie a școlii. Cu prilejul acestei conferințe ne-am propus informarea și conștientizarea publicului larg cu privire la importanța rămânerii elevilor în sistemul educației formale, respectiv la efectele nocive ale părăsirii timpurie a școlii, iar pe de altă parte, diseminarea rezultatelor parțiale ale proiectului, la finalul primului an de implementare. La conferință s-au înscris peste 45 de specialiști interesați să-și prezinte diferite comunicări științifice pe probleme ale prevenirii abandonului școlar. Evenimentul a avut loc luni, 20 iunie 2011, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, la aceasta luând parte 45 de specialiști în științele educației de la Universitatea din Oradea, I.S.J. Bihor, Casa Crpului Didactic Bihor, școlile implicate în proiect, Penitenciarul Oradea, Direcția de Sănătate Publică Bihor, alte școli din municipiul Oradea și județul Bihor. Au fost dezbătute probleme privind cauzele, efectele și modalitățile de preîntâmpinare a părăsirii premature a școlii (indiferent că aceasta este definitivă sau temporară), precum și modele de bună practică în acest ultim sens. Rezultatele activității au fost prezentate de cei 45 de specialiști care și-au împărtășit experiența în domeniul prevenirii abandonului școlar.
Activități preconizate a se desfășura în următoarele trei luni în cadrul proiectului:
Activitatea 7 - Masa rotundă cu tema „Școală – Comunitate – Părinți”. Raportat la prevederile graficului de implementare al proiectului, data calendaristică a organizării acestei activități va fi luna octombrie 2011. Cu prilejul acestei mese rotunde ne propunem să invităm specialiști în științele educației din cadrul Universității din Oradea, Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Casei Corpului Didactic Bihor, Direcției pentru Asistența și Protecția Copilului Bihor, Direcției de Sănătate Publică Bihor. Temele pe care intenționăm să le dezbatem se referă la factorii ce pot genera riscul părăsirii premature a școlii de către elevii aparținând grupurilor vulnerabile, efectele acestui fenomen asupra individului și a societății, formele aflate la îndemâna școlii prin care poate fi prevenit și corectat fenomenul, modele de bună practică în acest sens, măsura în care proiectul de față a contribuit, după primul an de implementare, la menținerea elevilor cu risc de abandon școlar în sistemul educației formale. Numărul specialiștilor participanți, precum și calitatea luărilor de cuvânt și a ideilor vehiculate vor fi principalii indicatori care vor marca reușita activității.
Activitatea 11 - Implementarea programului de terapii cognitive A și B adresat elevilor ce prezintă risc ridicat de părăsire timpurie a școlii – iulie-decembrie 2011. Pe perioada vacanței de vară a elevilor, profesorii responsabili cu implementarea acestui program, sub îndrumarea experților coordonatori școlari vor întocmi rapoarte privind progresul elevilor, atât din punct de vedere cantitativ (în funcție de mediile școlare obținute de elevi la materiile de învățământ la care se pregătesc în cadrul programului la începutul semestrului II, an școlar 2010 / 2011 – momentul începerii activităților, respectiv la terminarea acestui semestru și, implicit a intrării în vacanța de vară), cât și calitativ (în funcție de observațiile consemnate de cadrele didactice implicate în realizarea programului). În funcție de aceste rezultate, profesorii vor decide asupra curriculum-ului personalizat adaptat specificului fiecărui elev, pe care acesta îl va parcurge în anul școlar 2011 / 2012. Programul de terapii cognitive A și B este preconizat să se reia în a doua jumătate a lunii septembrie, odată cu reînceperea anului școlar viitor. (Valentin Cosmin Blândul)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:31:43 Ora standard a Europei de Est