Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Bilanțul proiectului „De la planșetă la interfața calculatorului” la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș

Diseminare proiect

Bilanțul proiectului „De la planșetă la interfața calculatorului” la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș

Experiența noastră și a partenerilor, ideea de a o împărtăși cu alți colegi, precum și dorința echipei de proiect de a fi în pas cu noul sunt câteva argumente care ne-au determinat să inițiem acest proiect.

Acum, când am încheiat anul școlar 2010-2011, ne dăm seama că ideea de a scrie acest proiect a fost benefică atât pentru organizatori cât și pentru participanții direcți sau indirecți.
Rezultatele așteptate și obținute în urma implementării proiectului sunt: *Creșterea interesului pentru disciplinele tehnice și încurajarea producției industriale *Deprinderea elevilor cu studiul individual, un pas spre învățarea continuă pe tot parcursul vieții *Dezvoltarea competențele digitale ale elevilor, precum și deprinderea de a comunica prin mijloace mai puțin uzuale (videoconferință) *Aplicabilitatea unor metode interactive în predarea disciplinelor tehnice *Promovarea valorilor socio-culturale ale regiunii natale, ca valori naționale *Stimularea muncii în echipă și formarea resurselor umane în vederea respectului reciproc.
Proiectul a avut un caracter tehnico-științific, bazându-se pe activități de expoziție – concurs, având ca scop dezvoltarea strategiilor didactice moderne utilizate în procesul  instructiv-educativ din învățământul preuniversitar tehnic. Schimbul de experiență realizat la nivelul școlilor implicate în proiect a urmărit dezvoltarea competențelor cheie ale absolvenților învățământului tehnic, asigurarea tranziției de la școală către locul de muncă.
Conexiunile realizate între școli din diferite regiuni ale țării, cunoașterea locurilor destinate activității practice, dotarea și organizarea activităților practice specifice vor contribui la o mai ușoară integrare, inserție socio-profesională a viitorilor absolvenți pe piața muncii.
Cunoașterea potențialului socio-economic al diverselor regiuni este un factor important în activitatea viitoare a absolvenților. Aceștia vor fi capabili să-și dezvolte spiritul antreprenorial, să promoveze cu îndrăzneală conexiuni economice, schimburi comerciale benefice între diferite zone ale țării într-o „unitate prin diversitate” culturală. Lărgirea orizontului regiunilor respective va duce la dezvoltarea calităților de bun cetățean, a încrederii în reușita personală.
Activitățile propuse în cadrul proiectului s-au desfășurat în următoarea ordine:
1. Concurs de desenare asistată de calculator – competiția școlară duce la competitivitate pe piața muncii. Activitatea s-a desfășurat la Grup Școlar Transporturi Auto „Traian Vuia” din Târgu Jiu în data de 18. 02. 2011.
La concurs au participat treizeci de elevi de la școli tehnice din județele: Bihor, Gorj și Sibiu. Elevii de la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș au obținut trei premii I la clasele a X-a, a XI-a și a XII-a și un premiu II la clasa a XII-a.
2. Prezentarea regiunilor din care fac parte partenerii (NORD – VEST, SUD – VEST, CENTRU).
Activitatea s-a desfășurat online folosind prezentări în power point.
3. Expoziție și concurs de portofolii.
Au fost expuse și prezentate la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș pe perioada 10-12 mai 2011 un număr de 33 de portofolii din județele Bihor, Sibiu și Gorj.
4. Comunicări științifice „Creativitate și inovație în educație”. Au participat în data de 12 mai 2011, la simpozion, 40 elevi și 175 profesori.
Colectivul de cadre didactice participante la implementarea proiectul intitulat „De la planșetă la interfața calculatorului”a avut în vedere două obiective: învățarea eficientă și motivantă și îmbinarea plăcutului cu utilul prin activități extrașcolare. Aceste obiective au fost realizate prin activitățile prezentate mai sus.
Pentru noi, învățarea se construiește pe baza experiențelor anterioare și este influențată de climatul în care se realizează. Există factori interni (motivația, potențialul intelectual, particularitățile psihoindividuale și de vârstă etc.) și factori externi ai învățării (experiențele de învățare, contextul, evenimentele instruirii etc.). Învățarea înseamnă achiziție, urmată de o interiorizare care duce la o modificare, observabilă prin intermediul unor rezultate. Învățarea eficientă are trei caracteristici importante: este activă, este orientată către scop și duce la rezultate măsurabile. Pe baza acestor caracteristici s-a bazat și proiectul nostru inclus în Calendarul Activităților Educative aprobat de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.
Instrumentele învățării eficiente pe care noi ne-am bazat sunt gândirea critică și strategiile metacognitive. Învățarea activă presupune implicarea și participarea conștientă în procesul de construire a cunoștințelor. A da semnificație personală materialelor care sunt învățate înseamnă a le transporta în sisteme proprii de cunoștințe, a stabili permanent legături între experiențele anterioare și cele noi, între cunoștințe și aplicabilitatea lor, între și în interiorul domeniilor de cunoaștere.
A învăța eficient înseamnă a dori să atingi un rezultat, pe care îl stabilești conștient drept scop al învățării, iar elevii participanți la implementarea acestui proiect au dovedit acest lucru.
(Maria MADA & Manuel BERCOVICI)

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:47:14 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!