Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tabăra MASH (ediția 16-a)

În perioada 1- 8 august

Tabăra MASH (ediția 16-a)

În perioada 1- 8 august 2011, s-a derulat ediția a 16-a a taberei MASH, eveniment național de referință adresat tinerilor preocupați pentru pregătirea în acordarea primului ajutor, dar și în tehnici alpine de parcurgere a traseelor montane dificile.

Programul taberei s-a desfășurat conform tradiției, în zona de campare Glăvoi, M-ții Bihor și a reunit peste 60 de studenți, majoritatea de la facultățile de medicină  din România, dar și studenți mediciniști din Turcia și Cehia.
Ediția din acest an a fost posibilă datorită finanțării din partea Consiliului Județean Bihor și sponsorilor: Medimpact, D&C Oradea, Inotec, Selgros și Panasonic.
Premisele și scopul Mash
Încercările timide, înregistrate pe parcursul ultimilor ani, la noi în țară, nu întotdeauna finalizate cu succes, au scos la iveală unul din factorii importanți care pot influența evoluția pozitivă a serviciilor de salvare în situații speciale: nivelul de instruire a populației și modul ei de raportare față de aceste servicii, respectiv, față de situațiile speciale în sine. Popularizarea mijloacelor prin care populația poate contribui la salvarea unor persoane aflate în dificultate trebuie să devină o prioritate a activității serviciilor profesioniste de salvare. În cele mai multe cazuri primii care pot interveni sunt simplii cetățeni, primele lor gesturi făcând diferența dintre viață și moarte pentru persoanele aflate în dificultate. Acest prim pas al educării specifice, efectuate de profesioniști, poate fi continuat mai apoi la nivele superioare, în paralel cu dezvoltarea voluntariatului, resursă importantă și de bază a lumii civilizate, dar atât de prost gestionată în România mileniului III.
Realizarea unei coeziuni eficiente între variatele echipe care intervin în acțiunile de salvare, creșterea gradului de interoperabilitate a profesioniștilor din diferitele ramuri ale acestui vast domeniu și crearea unui sistem de educație continuă a modalităților de interacționare și a creșterii nivelului de siguranță a echipelor de salvare pe parcursul intervențiilor.
Prezentul proiect își propune să suplinească o mare parte din aceste cerințe prin pregătirea unui grup de voluntari (studenți mediciniști) care să dobândească aptitudini practice și teoretice care pot fi puse în aplicare în cazul situațiilor speciale complexe de salvare, urmând ca, în continuare acești voluntari să ducă mai departe informația spre cel mai receptiv contingent al societății noastre: tinerii.
Din Programul Mash 2011
*cursuri diverse: resuscitare cardio-respiratorie, traumă, salvare montană;
*exerciții practice de tehnica speologiei alpine;
*conferințe: studiu de caz „Intervenția de salvare în peștera R2 – 2011”;
*stabilirea unui punct de prim ajutor în zona taberei și acordarea primului ajutor calificat pentru toată populația zonei respective;
*ecologizarea zonei circumscrise taberei și educația ecologică și montană a participanților;
*drumeții montane pe trasee selectate atfel încât să testeze capacitatea de adaptare la efort, dar și la situații dificile;
*demonstrații practice de salvare montană;
*un concurs – test final prin care participanții au reușit să-și depășească limitele, prea ușor asumate, atât cele fizice, cât și cele legate de cunoștințe medicale generale sau capacitatea de a improviza în momente cheie.
Ce a însemnat Mash 2011?
Mash reprezintă un eveniment de referință pentru pregătirea salvatorilor în situații speciale, fiind unicul de acest gen la noi în țară, având deja o tradiție de 10 ani.
Organizarea MASH în această locație (zona de campare din M-ții Apuseni fiind una fără resurse electrice, de apă curentă, canalizare sau orice fel de insfrastructură, inclusiv rețea de telefonie) a fost special aleasă pentru  simularea unor posibile situații de dezastre, când resursele disponibile pot fi limitate sau inexistente.
Numărul de participanți acceptat în acest an a fost de 60; baza de selecție: studenții mediciniști din întreaga țară, dar și alte categorii; limbajul de instruire a fost unul accesibil. Cazarea participanților s-a făcut în corturi.
 Deși evenimentul s-a derulat într-o zonă cu resurse limitate, amenajarea taberei s-a făcut conform unor standarde minime de igienă și siguranță: s-a organizat bucătărie de campanie, WC-uri publice, săli de cursuri, punct de acordare a primului ajutor, iluminarea cu torțe a zonei taberei etc. (Mihai Botea)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:20 Ora standard a Europei de Est