Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Tinerii împotriva violenței”

Proiect strategic POSDRU, Axa 1 Educație și formare profesională...

„Tinerii împotriva violenței”

Ieri (luni, 22 august 2011), parte din cei 58 de cursanți, inspectori școlari, directori de centre de formare, manageri de unități de învățământ, profesori din consiliile de administrație și consilieri educativi din județul Bihor s-au întâlnit (față-n față) la Casa Corpului Didactic Bihor – Oradea.

Aceasta după ce timp de cinci săptămâni s-au aflat într-o „cursă de urmărire” online: o săptămână de debut (18-24 iulie), trei săptămâni (25 iulie – 14 august) pe platforma MECTS și o săptămână de recuperare (15 – 21 august)...
„Școlile au nevoie de susținere prin dezvoltarea unor structuri și mecanisme de formare, monitorizare și comunicare la nivel local, regional și național în domeniul prevenirii și combaterii fenomenelor de violență în școală”, consideră Simona Tănase, managerul proiectului „Tinerii împotriva violenței”.
„Acest proiect strategic POS DRU aduce Strategia națională pentru combaterea violenței în școli mai aproape de elevi și profesori, oferă cursuri de formare acreditate, soluții de management, strategii de lucru la clasă și suport financiar pentru toate acestea principalilor actori din mediul educațional.”
În această săptămână, la nivelul județului Bihor, cursurile sunt conduse de doi formatori naționali, dna prof. Maria Donca și dna prof. Lidia Petrica. Întâlnirile de lucru au fost concepute nu ca lecții de informare, de ascultare și de notare (ca la școala tradițională), ci activități active în care temele sunt dezbătute și proiectate, fixate și reprezentate grafic prin intermediul posterelor, realizate de cursanți pe grupe de lucru, îmbinându-se activitatea frontală cu munca în echipă și individuală, fiecare având sarcini precise, asumate, fiecare venind cu experiența proprie și profesională.
La aceeași masă (de lucru) stau, dezbat și caută soluții de rezolvare a cazurilor puse pe tapet profesori (inspectori școlari, directori, consilieri educativi) din Oradea și județ (Vașcău, Finiș, Uileacu de Beiuș, Buntești, Remeți, Săliște de Vașcău, Beiuș, Aleșd, Borod, Sânnicolau Român...). Cele două formatoare naționale le lansează cursanților provocarea, tema, le prezintă cadrul, cauzele, cerințele, scopul, obiectivele, iar cursanții dezbat și acționează (fiecare, cineva, oricine..., cu toții, astfel încât nimeni nu rămâne pasiv, inactiv, fără a avea un rol, fără obiectul muncii, apropo de jocul implementat)... „Aici suntem împreună, gândim și acționăm împreună. Noi nu vă dăm rețete ca la o prăjitură”, după cum plastic avea să se exprime dna prof. Maria Donca. „Învățământul trebuie să fie oglinda vieții reale, iar violența este o realitate, tristă, împotriva căreia trebuie să luptăm, printr-un efort conjugat, toți factorii (actorii) educaționali...”. S-a vorbit despre nevoia de a oferi modele elevilor, dar și despre condiția dascălului.
Prin acest proiect strategic POS DRU, Axa 1 Educație și formare profesională în sprijinul creșterii economice și dezvoltării societății bazate pe cunoaștere, Domeniul Major de Intervenție 1,1 Acces la educație și formare profesională inițială de calitate vor avea loc 10 module de formare pe tema violenței școlare, patru module de formare a formatorilor sursă la nivel județean, un set de resurse de învățare pentru elevi, 36 de sesiuni de formare a inspectorilor școlari județeni, directorilor de centre de formare, directorilor de unități de învățământ, membrilor consiliilor de administrație de la nivelul școlilor, 16 focus grupuri și mese rotunde organizate la nivel regional, pentru identificarea problemelor specifice și pentru analiză de nevoi, 41 de centre de resurse județene în domeniul prevenirii și combaterii violenței în școală, opt workshopuri regionale pentru elaborarea de planuri județene de acțiune în domeniul prevenirii și combaterii violenței școlare. Ca rezultate ale acestui proiect, ale tuturor demersurilor, se așteaptă perfecționarea unui sistem de monitorizare a fenomenelor de violență în școli, sprijin pentru dezvoltarea instituțională, formarea în domeniul prevenirii și combaterii violenței în școală, formarea elevilor implicați în programul de gestionare a conflictelor și comunicare/interacțiune non-violentă.
Proiectul este finanțat din Fondul Social European și implementat de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, împreună cu Institutul de Științe ale Educației, care oferă cursuri de formare, Organizația „Salvați Copiii”, cu activități de formare și voluntriat, S.C. Agenția OSC S.R.L. pentru campania de comunicare.
Evaluarea proiectului este programată pentru 24 septembrie. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Tinerii împotriva violenței”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 02:45:53 Ora standard a Europei de Est