Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2022
Naveta profesorilor să poată fi decontată și prin biletele de transport, nu numai pe bază de abonament – solicitarea sindicatelor către ministrul Educației
...................................
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să modifice Hotărârea de guvern nr. 569/2015 privind decontarea navetei profesorilor astfel încât sumele plătite de aceștia, ca sa ajungă la școală, să poată fi decontate și pe bază de bilete de transport, nu doar cu abonamente lunare, potrivit unei adrese obținute de EduPedu.ro joi seara.
Federația sindicală a profesorilor susține că ,,Am fost sesizați de către organizațiile sindicale afiliate că numeroși operatori de transport auto nu emit abonamente pe anumite distanțe, ceea ce conduce la imposibilitatea personalului didactic – care se deplasează la și de la locul de muncă cu autoturismul proprietate personală, cu respectarea art. 7 alin. (6) din Norme – de a beneficia de decontarea acestor cheltuieli“.

,,S-a ajuns în această situație deoarece, în lipsa abonamentelor pe ruta respectivă/rute similare, emise de operatorii de transport, nu se poate stabili care este cuantumul sumei pentru care se pot depune bonurile de achiziție a carburantului, în vederea decontării și, deci, nu se decontează aceste cheltuieli”, potrivit adresei FSLI.

Cu alte cuvinte, conform normelor în vigoare, dacă pe ruta pe care profesorul vine și pleacă de la școală cu mașina personală, transportatorii publici nu emit abonamente, atunci profesorului nu i se pot deconta banii pe benzină/ motorină, pentru că nu se știe cât ar costa un abonament la autobuz pe distanța pe care o parcurge...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
1 noiembrie 2022

14 ani de digitalizare a educației în România
Unde suntem, ce e de făcut? (P)

Digitalizarea înseamnă, pentru profesorii și managerii școlilor, deschiderea de a învăța, de a accepta lucrurile noi și de a integra tehnologia în educație. Iar asta le poate aduce tuturor beneficii reale. Pentru noi, totul a început în 2008, în Iași. Adservio iniția la Liceul ,,Vasile Alecsandri” un proiect de digitalizare care anunța o mare transformare în educația din România. Deși tehnologia era revoluționară pentru țara noastră și nu numai, lucrurile au mers greu. Poate tocmai pentru că noutatea era prea mare.
Cu toate că beneficiile erau substanțiale în privința ușurării lucrului profesorilor, a debirocratizării, nouă ani mai târziu, doar 35 de școli adoptaseră digitalizarea. Abia pandemia a adus o schimbare serioasă. De voie, de nevoie, multe unități de învățământ au căutat în grabă o soluție digitală și lucrurile au avansat.
Cu toate acestea, în prezent, doar 10-15% din școlile românești au o soluție de digitalizare a activității lor, cu catalog electronic, statistici, rapoarte, comunicare integrată și celelalte instrumente avansate. De ce doar atât? Subfinanțare, neasumare a unei viziuni clare la nivel de minister, teamă de nou.

Accelerăm digitalizarea sau mai așteptăm?

România are șansa de a recupera mult din timpul pierdut. Prin promovarea intensivă, tot de către Adservio, a nevoii de digitalizare, Ministerul Educației a extins programul-pilot privind folosirea exclusivă a catalogului electronic. În consecință, 742 de școli elimină acum catalogul clasic, de carton...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 octombrie 2022
Programul Masa caldă
450 de școli ar putea organiza programul Masa caldă în acest an școlar, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență discutat astăzi (28 oct. 2022) în Guvern. Nu este acordat un buget suplimentar pentru 2022, ci doar pentru 2023 / Lista celor 350 de școli beneficiare încă nu este cunoscută.
………………………………
450 de școli ar putea să organizeze programul „Masa cadă” în anul școlar 2022-2023, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, proiect aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern. Până acum, a fost publicată în Monitorul Oficial doar lista celor 300 de școli și grădinițe beneficiare, deși autoritățile au anunțat de ceva vreme că vor fi incluse în program încă 50 de școli pe lângă cele 300. Proiectul citat modifică Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2022.
„(1) În anul şcolar 2022 – 2023, pe perioada desfăşurării cursurilor, preşcolarilor şi elevilor din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, denumite în continuare unităţi-pilot, li se acordă, zilnic, cu titlu gratuit, un suport alimentar constând într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar, în cazul în care masa caldă nu poate fi asigurată, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată”, prevede proiectul menționat anterior.
În descrierea situației actuale se arată că „deoarece sumele aprobate în anul 2022 pot asigura suportul alimentar pentru încă 100 de unități de învățământ preuniversitar, ceea ce ar corespunde unei măsuri suplimentare de sprijin pentru preșcolarii și elevii aflați în situația riscului de abandon școlar, este necesară majorarea numărului de unități de învățământ beneficiare de la 350 la 450 de unități”.

„Pași prin biografii tărnărene” și „Tarna Mare – un sat din ținutul Tisei Superioare” (monografie)

Dna prof. Doina Molnar ne-a trimis două cărți

„Pași prin biografii tărnărene” și „Tarna Mare – un sat din ținutul Tisei Superioare” (monografie)

Cu cele două cărți („Pași prin biografii tărnărene” și „Tarna Mare – un sat din ținutul Tisei Superioare” (monografie), distinsul profesor de română Doina Molnar, de la Școala din Tarna Mare, a reușit să ne răscolească amintiri dragi „din copilărie”, din cei mai frumoși trei ani din profesia de dascăl, petrecuți la Tarna Mare.

Un sat de baladă, cu oameni minunați și copii magnifici, așa cum l-am perceput și iubit eu la începuturile apostolatului meu într-ale dăscăliei... în acele „locuri binecuvântate de Dumnezeu, cu păduri nesfârșite de gorun și fag, cu dealuri tămâioase ori spirtoase de-a dreptul, cu întinse câmpii căpșunate”, cum frumos scrie Vasile Conioși - Mesteșanu în Prefața cărții „Pași prin biografii tărnărene”.
În acest volum, autorul cărții (doamna profesor Doina Molnar) face „o introspecție asupra oamenilor comunei, cu precădere asupra dascălilor ei de ieri, de azi și de mâine” (ca să-l cităm din nou pe Vasile Conioși – Mesteșanu).
Biografiile încep cu acel „stâlp puternic la grelele hotare”. E vorba de preotul Athanasie Doroș, despre care ne vorbește fiul său, avocat Sever Nicolae Doroș, în dialog cu reporterul (Doina Molnar). Stâlpul și urmașii săi alcătuiesc o adevărată pagină de istorie (locală, dar și națională), cu evenimente, documente și mărturisiri... Reporterul ne dezvăluie apoi o lume rurală mirifică, stând de vorbă cu bătrânii satului (Vasile Batin, Mihai Hanos, Vasile Þipuș, Maria Melnici, Grigore Malanca, Mândruț Mihai Ciorba și Grigore Molnar), întrebându-i de preotul Athanasie Doroș și învățătorul Tomoioagă. Din gura lor aflăm despre „vremurile grele și de jale...”, cum le caracterizează Mândruț Ciorba. Galeria dascălilor se deschide cu seniorii cetății – învățătorii Nicola Constantin (Costică) și Vica Dumitru – „iubiți de întregul sat și de cei mari și de cei mici”. Următorul veteran e Nea Tudorică (înv. Ulici Teodor), pe care l-am cunoscut și eu prin fiica sa, înv. Mariana Suciu, o colegă minunată.
În capitolul „Oameni ai școlii”, mă simt „acasă” pentru că mă reîntâlnesc cu drag cu Mia (Maria) și Vasile Ileașcău, cu familia de matematicieni: Doamna Terezia și dl Tibi Poliac - primul meu director, care mi l-au încredințat pe Fănuț spre a descifra împreună tainele din Cartea de căpătâi a școlarului. Cel de-al cincilea „om al școlii” e profesorul de română (Doina Molnar). Din mărturisirile reporterului aflăm date despre frumoasa-i familie pe care am cunoscut-o și de care m-am legat sufletește, de dl Petrică (un Om minunat pe care îl regretăm cu toții), Ovidiu și Horațiu, Paula și Carmen – o familie binecuvântată de dascăli, cu o mică prințesă școlăriță cu coroniță – Carina.
Ovidiu s-a făcut bucureștean și s-a împlinit profesional, dar și familial, devenind istoricul familiei, dar și Horațiu e fruntaș la el în sat, inginer, dascăl și gospodar neîntrecut. Doamna Doina nu poate fi decât încântată de feciori, nurori și nepoți. Aflată la pensie, se dedică scrisului. Cărțile sale pregătesc și prevestesc monografia – „cartea satului”...
În Valea Seacă s-au stabilit (în 1972) doi profesori tineri, absolvenți de facultate (prof. de biologie și geografie), familia Popa-Bota (Ioan și Norița Ana-Mariana, bihoreni de-ai noștri), care au prins rădăcini în Valea Seacă. Galeria continuă cu Viorica Vraja, dăscăliță din sat care a format opt generații, cu profesoara de istorie, doamna Aneta Cionca și familia Soos.
Monica Molnar (copilul total) a ajuns primar!
În capitolul „Tinerețe – Speranțe”, tresărim la vederea unor imagini cunoscute și citind cu drag despre Monica Molnar (căsătorită Sobius)  copilul total al clasei mele. În prima mea clasă, am avut copii deosebiți, frumoși, cuminți și iubitori, cu părinți pe măsură, preocupați de creșterea și educarea lor. Parcă îi văd și acum, în băncile din care le vedeam doar căpușoarele, străjuite de câte două luminițe care erau mereu aprinse și strălucitoare: Monica, Fănuț, Eugen, Marcel, Mariana, Rodica (3), Maria (2), Valerica, Hajnal, Ana (Conioși) și Anișoara (Hanos), Vasile (2), Ioan, Sanda, Angela, Nelu...
Dintre toți, Monica parcă îmi dădea cel mai mult de lucru. Bună la toate, cu un auz muzical absolut, cu predispoziții native polivalente, de o cumințenie și o seriozitate de neimaginat, Monica sorbea totul dintr-o înghițitură, era o bandă magnetică ce înregistra totul cu fidelitate. La matematică, trebuia să am pregătite fișe de lucru pentru că avea un ritm fantastic de rezolvare!
Copilul total de atunci s-a împlinit frumos, ajungând profesor în sat, iar de câțiva ani se află în fruntea comunei, în scaunul de primar!
Monica dragă, mă bucur să aud că ești cel dintâi gospodar al comunei Tarna Mare! Felicitări! Sunt convins că ești omul potrivit la locul potrivit! Când vin la Tarna, m-aș bucura să am ocazia să dau mâna cu doamna primar!
Doamna Doina, iertare, dar „filmul” se întrerupe aici!
Felicitări pentru carte!
(Moise-Ovidiu DAN)

Trimite email

vineri, 9 decembrie 2022