Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

„Pași prin biografii tărnărene” și „Tarna Mare – un sat din ținutul Tisei Superioare” (monografie)

Dna prof. Doina Molnar ne-a trimis două cărți

„Pași prin biografii tărnărene” și „Tarna Mare – un sat din ținutul Tisei Superioare” (monografie)

Cu cele două cărți („Pași prin biografii tărnărene” și „Tarna Mare – un sat din ținutul Tisei Superioare” (monografie), distinsul profesor de română Doina Molnar, de la Școala din Tarna Mare, a reușit să ne răscolească amintiri dragi „din copilărie”, din cei mai frumoși trei ani din profesia de dascăl, petrecuți la Tarna Mare.

Un sat de baladă, cu oameni minunați și copii magnifici, așa cum l-am perceput și iubit eu la începuturile apostolatului meu într-ale dăscăliei... în acele „locuri binecuvântate de Dumnezeu, cu păduri nesfârșite de gorun și fag, cu dealuri tămâioase ori spirtoase de-a dreptul, cu întinse câmpii căpșunate”, cum frumos scrie Vasile Conioși - Mesteșanu în Prefața cărții „Pași prin biografii tărnărene”.
În acest volum, autorul cărții (doamna profesor Doina Molnar) face „o introspecție asupra oamenilor comunei, cu precădere asupra dascălilor ei de ieri, de azi și de mâine” (ca să-l cităm din nou pe Vasile Conioși – Mesteșanu).
Biografiile încep cu acel „stâlp puternic la grelele hotare”. E vorba de preotul Athanasie Doroș, despre care ne vorbește fiul său, avocat Sever Nicolae Doroș, în dialog cu reporterul (Doina Molnar). Stâlpul și urmașii săi alcătuiesc o adevărată pagină de istorie (locală, dar și națională), cu evenimente, documente și mărturisiri... Reporterul ne dezvăluie apoi o lume rurală mirifică, stând de vorbă cu bătrânii satului (Vasile Batin, Mihai Hanos, Vasile Þipuș, Maria Melnici, Grigore Malanca, Mândruț Mihai Ciorba și Grigore Molnar), întrebându-i de preotul Athanasie Doroș și învățătorul Tomoioagă. Din gura lor aflăm despre „vremurile grele și de jale...”, cum le caracterizează Mândruț Ciorba. Galeria dascălilor se deschide cu seniorii cetății – învățătorii Nicola Constantin (Costică) și Vica Dumitru – „iubiți de întregul sat și de cei mari și de cei mici”. Următorul veteran e Nea Tudorică (înv. Ulici Teodor), pe care l-am cunoscut și eu prin fiica sa, înv. Mariana Suciu, o colegă minunată.
În capitolul „Oameni ai școlii”, mă simt „acasă” pentru că mă reîntâlnesc cu drag cu Mia (Maria) și Vasile Ileașcău, cu familia de matematicieni: Doamna Terezia și dl Tibi Poliac - primul meu director, care mi l-au încredințat pe Fănuț spre a descifra împreună tainele din Cartea de căpătâi a școlarului. Cel de-al cincilea „om al școlii” e profesorul de română (Doina Molnar). Din mărturisirile reporterului aflăm date despre frumoasa-i familie pe care am cunoscut-o și de care m-am legat sufletește, de dl Petrică (un Om minunat pe care îl regretăm cu toții), Ovidiu și Horațiu, Paula și Carmen – o familie binecuvântată de dascăli, cu o mică prințesă școlăriță cu coroniță – Carina.
Ovidiu s-a făcut bucureștean și s-a împlinit profesional, dar și familial, devenind istoricul familiei, dar și Horațiu e fruntaș la el în sat, inginer, dascăl și gospodar neîntrecut. Doamna Doina nu poate fi decât încântată de feciori, nurori și nepoți. Aflată la pensie, se dedică scrisului. Cărțile sale pregătesc și prevestesc monografia – „cartea satului”...
În Valea Seacă s-au stabilit (în 1972) doi profesori tineri, absolvenți de facultate (prof. de biologie și geografie), familia Popa-Bota (Ioan și Norița Ana-Mariana, bihoreni de-ai noștri), care au prins rădăcini în Valea Seacă. Galeria continuă cu Viorica Vraja, dăscăliță din sat care a format opt generații, cu profesoara de istorie, doamna Aneta Cionca și familia Soos.
Monica Molnar (copilul total) a ajuns primar!
În capitolul „Tinerețe – Speranțe”, tresărim la vederea unor imagini cunoscute și citind cu drag despre Monica Molnar (căsătorită Sobius)  copilul total al clasei mele. În prima mea clasă, am avut copii deosebiți, frumoși, cuminți și iubitori, cu părinți pe măsură, preocupați de creșterea și educarea lor. Parcă îi văd și acum, în băncile din care le vedeam doar căpușoarele, străjuite de câte două luminițe care erau mereu aprinse și strălucitoare: Monica, Fănuț, Eugen, Marcel, Mariana, Rodica (3), Maria (2), Valerica, Hajnal, Ana (Conioși) și Anișoara (Hanos), Vasile (2), Ioan, Sanda, Angela, Nelu...
Dintre toți, Monica parcă îmi dădea cel mai mult de lucru. Bună la toate, cu un auz muzical absolut, cu predispoziții native polivalente, de o cumințenie și o seriozitate de neimaginat, Monica sorbea totul dintr-o înghițitură, era o bandă magnetică ce înregistra totul cu fidelitate. La matematică, trebuia să am pregătite fișe de lucru pentru că avea un ritm fantastic de rezolvare!
Copilul total de atunci s-a împlinit frumos, ajungând profesor în sat, iar de câțiva ani se află în fruntea comunei, în scaunul de primar!
Monica dragă, mă bucur să aud că ești cel dintâi gospodar al comunei Tarna Mare! Felicitări! Sunt convins că ești omul potrivit la locul potrivit! Când vin la Tarna, m-aș bucura să am ocazia să dau mâna cu doamna primar!
Doamna Doina, iertare, dar „filmul” se întrerupe aici!
Felicitări pentru carte!
(Moise-Ovidiu DAN)

Trimite email
miercuri, 24 aprilie 2024, 22:03:26 Ora de vară a Europei de Est