Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Inspectorul școlar general „a împărțit” directorilor „foile de parcurs”

La ședința de joi,

Inspectorul școlar general „a împărțit” directorilor „foile de parcurs”

La ședința de joi (8 septembrie 2011), desfășurată la sala festivă a Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea, inspectorul școlar general, prof. Dorel Luca, „a împărțit” directorilor „foile de parcurs”.

„O să fim șoferi (cu foaie de parcurs). Ne raliem la ceea ce se întâmplă în Europa... Suntem stat european. Educația se pliază pe orientările UE. Trebuie să ajungem acolo unde ne este locul. Nu stăm bine la teste... Prin agenda Lisabona s-au stabilit cinci obiective... S-a elaborat strategia „Europa 2020”. Să-i învățăm pe copii să gândească. Nu sunt pregătiți să se descurce în societate. Vom mai vorbi despre generalizarea treptată a învățământului preșcolar...”
Timp de câteva ore, generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor (dar nu numai generalul) „le-a făcut capul calendar”, vorba românului. A făcut referire și la „apelul bocancilor” (examenele din august ale suplinitorilor care doreau să intre în sistem (învățământ)... „și care apoi făceau harcea-parcea sistemul”, la cartela de acces, cu tot softul și camerele video (în total vreo 15 milioane vechi), care se va introduce începând din semestrul a II-lea, în prima fază, în învățământul liceal...
„Ne place sau nu ne place”...
Legea Educației Naționale trebuie aplicată”!
După dușul rece de la bac, generalul Dorel Luca a îndemnat directorii să tragă concluzii, să ia aminte și măsurile care se impun. Nu a demis și nu a cerut demisii, cum ar fi dorit unii (jurnaliști), dar trebuie să se pună capăt copiatului („care devenise un sport național” – vorba generalului). „În ședința de azi, vom vorbi și despre o nouă reducere de posturi, dar și despre cele 100 de posturi aflate în aplicație, rămase neocupate, cu fracțiuni și catedre mozaic..., despre plata cu ora. Să nu veniți cu propuneri de încadrare a unui profesor care nu a luat notă peste 5 la concursul de titularizare!”
Pe agenda generalului au mai figurat probleme legate de consiliul de administrație, exercițiile de evacuare în caz de incendiu (care trebuie să aibă loc în prima săptămână de școală în toate școlile, iar în mediul rural în special).
O nouă reducere de posturi!
Criza bântuie serios și lovește din nou... în dascăli! De la 9.666 de posturi, trebuie să se ajungă la 9.319. Conducerea I.S.J. Bihor a întors problema pe toate fețele, a făcut toate sforțările și „șmecheriile” posibile pentru a păstra cât mai multe posturi, „dar vom mai face săpături. Vorba aceea, nu avem femeie de serviciu, șoferi..., dar trebuie să avem dascăli!” Generalul a făcut apoi apel la popularizarea (mediatizarea) celor două proiecte cu finanțare europeană derulate de I.S.J. Bihor (Educatori pentru societatea cunoașterii și Formarea profesorilor de mate și științe). „Să fie afișate în sala profesorală și să se înscrie lumea la aceste proiecte (până în 30 septembrie)”. Ceilalți vorbitori (de la tribună), dl Sebastian Hebriștean, dna jr. dr. Ramona Bacter și dna Cornelia Molnar s-au referit la comunicările cu I.S.J., documentele școlare (foile matricole – model 2005, nu mai vechi), modificările legislative... Juristul inspectoratului (dr. Ramona Bacter) a bătut monedă pe noile reglementări legate de pensionarea  personalului didactic, în lumina Legii Educației Naționale. „Pensionarea se face în ziua în care a împlinit vârsta standard. Dacă în 3 septembrie a împlinit vârsta, atunci se pensionează!” Educatoarele și  învățătorii care și-au desăvârșit studiile ajungând profesori pentru ciclul primar vor fi plătiți ca atare începând de la 1 septembrie 2011 (potrivit art. 284, aliniat 4). Tot potrivit noii legi a Educației,  concediile fără plată nu mai sunt aprobate de I.S.J. Bihor, ci de consiliile de administrație ale școlilor. Nu se mai acordă indemnizații la naștere, nici cele două salarii compensatorii la pensionare... Doamna Cornelia Molnar a vorbit despre normare și salarizare.
Revenind la microfon, dl inspector general a „bucurat” asistența spunând că „orele de educație fizică le fac profesorii de educație fizică”, faptul că „sumele câștigate în instanță se vor da... când se vor da!”... O săptămână „Școala altfel”... reducerea absenteismului (monitorizarea lunară a absențelor din școli), planificările calendaristice (sunt publicate pe site-ul ministerului de resort), atenție la schițele de lecție; cartela de acces și evaluarea inițială, îmbunătățirea competențelor de lectură, gradația de merit și consfătuirile cadrelor didactice, dar și alte probleme au fost aduse în atenția directorilor în ședința de joi. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Inspectorul școlar general „a împărțit” directorilor „foile de parcurs”

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 16:44:35 Ora de vară a Europei de Est