Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Derulăm două proiecte din fonduri nerambursabile”

Prof. dr. Florian Hava – directorul Școlii „Dacia”

„Derulăm două proiecte din fonduri nerambursabile”

La ora vizitei noastre (vineri, 9 sept. 2011), la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea, lumea se pregătea de consiliul profesoral. Abia am reușit să intrăm în două săli de clasă.

În sala clasei I A, doamna învățătoare Maria Cîmpian pregătea sala pentru cei 30 de „musafiri” și încă pe atâția părinți, bunici sau alți însoțitori.
„Cu fiecare serie de elevi, emoțiile se multiplică și se amplifică în intensitate. Îi aștept cu nerăbdare și cu mult drag. Din cei 32 de ani de activitate didactică, 16 i-am petrecut în această școală...”
Lia (prof. Aurelia Popovici) are clasa I E. Este la a VII-a generație de elevi în cei 24 de ani de activitate, dar este la fel de emoționată ca și în prima zi, când, absolventă de Pedagogic, s-a văzut pentru prima oară ochi în ochi cu primii săi școlari. Am fost și noi prezenți la acea întâlnire. „Și acum ca și atunci, sunt la fel de emoționată!”
Cu siguranță, emoția îi vine din preaplinul pe care Lia îl deține în suflet, de unde îi radiază și în priviri, dar și pe buze. E la fel de plină de energie și zâmbitoare, armă cu care cucerește copiii și încântă interlocutorii.
Doamna învățătoare are o vorbă (un motto ilustrat și pentru cei 26 de viitori școlari): „E cazul să lăsăm calculatorul și să punem mâna pe carte, singura care ne deschide toate ușile și drumul spre viitor. Cine are carte are parte!”
După consiliu, am revenit să stăm de vorbă cu domnul director, prof. dr. Florian Hava.
„Școala este pregătită pentru a-și primi în cele mai bune condiții beneficiarii, pe cei 1.067 de elevi. S-au făcut igienizările necesare, avem mobilier nou în două săli, pardosea proaspătă într-o sală de clasă, dulapuri noi în trei săli, corpuri electrice schimbate în clădirea nouă, am zugrăvit în 12 săli, am zugrăvit și vopsit sala de sport, iar o alta, modernă, își ridică fruntea din pământ, cu un teren de handbal în apropiere. Am refăcut soclul pe coridoare și în săli de clasă, am reabilitat tribuna din curtea școlii, am montatprize de internet în fiecare sală de clasă și în cabinete. Toate cu bani de la Primăria Oradea. Absolvenții noștri au fost repartizați din prima, la prima repartiție, potrivit opțiunilor, majoritatea la liceele reprezentative: „Eminescu”, „Gojdu”  și „Partenie Cosma”. Derulăm două proiecte din fonduri nerambursabile cu Primăria Oradea, unul pe folclor, iar celălalt pe robotizare...”
Marin Bica – formator de olimpici naționali și internaționali
De câțiva ani, Școala „Dacia”, municipiul Oradea și România au câștigat la capitolul imagine și datorită contribuției deosebite pe care și-a adus-o dl profesor Marin Bica (de la Școala „Dacia”), admirabil formator de olimpici naționali și internaționali la astrofizică și astronomie, îndrumător al lotului național de astrofizică. Și în acest an, lotul s-a întors de la Olimpiada internațională cu cinci medalii de aur și două de bronz. De asemenea, dl profesor a participat la două școli de vară, organizate cu sprijinul UNESCO la Gura Humorului și Bușteni.
„A fi astăzi elev la Școala „Dacia” este o cinste...”
Vom încheia reportajul nostru citându-l pe domnul director Florian Hava; un citat din cuvântul rostit luni (12 septembrie) la deschiderea cursurilor.
„A fi astăzi elev la Școala „Dacia” este o cinste, dar și o responsabilitate: cinstea de-a fi printre cei buni, responsabilitatea de-a fi la înălțimea exigențelor și a duce mai departe renumele școlii. Școala în care învățați este o unitate de prestigiu, pentru că de-a lungul timpului și-a câștigat un loc de frunte atât în învățământul bihorean, cât și în cel național. Este necesar să înțelegeți că trebuie să învățați nu atât pentru școală, cât mai ales pentru voi, pentru parcursul vostru în viață. Noi dorim să vă sădim în suflete încrederea, respectul pentru valorile umane fundamentale, iubirea, binele, adevărul, speranța, munca și responsabilitatea”.(Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Derulăm două proiecte din fonduri nerambursabile”.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:30:01 Ora standard a Europei de Est