Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Tinerii sunt dornici de afirmare

La C.T. „Transilvania”, Oradea

Tinerii sunt dornici de afirmare

Când pronunț numele unei școli, pe retină mi se reactualizează imagini care m-au impresionat și care, prin asociere cu altele, îți dau un filmuleț de Bun venit!

În cazul Colegiului Tehnic „Transilvania”, îmi revin în minte imagini de la confruntarea firmelor de exercițiu din finala unui concurs național, a cărui etapă s-a desfășurat la colegiul economiștilor. Derulând imaginile, în prim-plan îmi apare doamna director, ec. dr. Maria Ruge, membru al juriului, într-o confruntare sută la sută, cu alți membri, susținând cauza dreaptă a echipajului colegiului, aflat în finală cu economiștii orădeni. În imaginea următoare apar doi tineri frumoși (Denisa și Bogdan) și o figură angelică zâmbitoare. E vorba de finaliștii colegiului, alături de coordonatorul firmei de exercițiu, prof. Adriana Mudura. Sunt imaginile-etalon (simbol) care mi se reactualizează pe retină atunci când rostesc numele Colegiului Tehnic Transilvania.
În această toamnă, trecând pragul colegiului, mi s-au întipărit imagini de pe terenul de sport. Ieșind în „peisaj” împreună cu directorul adjunct, doamna profesor Adriana Durgheu, la vederea aparatului foto, două tinere (fotomodel) au și luat poziție pentru o ședință foto, invitându-ne să le pozăm. Imediat, alte și alte colege au venit în fugă să se pozeze. Semn că aveam în față o clasă de „vedete”, în sensul bun al cuvântului, tinere dornice de afirmare!
La început de nou an școlar, Colegiul Tehnic „Transilvania” numără 773 de elevi, cuprinși în 27 de clase, după cum aveam să aflăm de la directorul adjunct, dna prof. Adriana Durgheu; 18 clase la învățământul de zi și nouă la cel cu frecvență redusă. Din cele 18, cinci sunt pline cu „boboci” de-a IX., la profilul servicii, cu următoarele specializări: tehnician în activități economice, estetica și igiena corpului omenesc, tehnician în turism, brutar-patiser, preparator produse făinoase, respectiv tehnician în administrație. Sunt brățările de aur pentru care au optat tineri frumoși care doresc să învețe o meserie. Tot la clasa a IX-a, dar la frecvență redusă, au fost constituite două clase, una cu profil umanist, iar cealaltă cu specializarea științe sociale. Pe veteranii școlii îi găsim în câte patru clase de-a X-a și a XI-a și cinci de-a XII-a, iar la frecvență redusă, câte două clase de-a X-a, a XI-a și a XII-a, precum și o clasă de-a XIII-a.
Mai în anii trecuți, la Transilvania găseai echipe de handbal de talie națională și internațională. Tradiția nu s-a șters pentru că dl prof. Nicolae Chioibaș nu lasă să li se piardă urma campionilor. Dumnealui conduce un cerc sportiv de handbal. Asemenea cercuri ființează și la engleză, dans și foto. Spuneam mai devreme despre acele fete frumoase (fotomodel), care la Transilvaniau nu sunt puține, clase întregi. Cei care frecventează balurile bobocilor pot confirma.
„Dorim să monitorizăm și să reducem absenteismul!”  
În ton cu prioritățile învățământului românesc, conducerea colegiului și-a propus, așa după cum aveam să aflăm de la directorul adjunct, monitorizarea și reducerea absenteismului. Nu peste noapte, ci în timp. Nu pe hârtie, ci în fapt, printr-o acțiune concertată de durată a întregului colectiv de cadre didactice, în parteneriat cu părinții elevilor. O bună comunicare, un dialog prietenos, derulat ritmic poate duce la rezultate neașteptate, coroborat cu activități educative eficiente desfășurate cu întreg colectivul de elevi, dar și individual. Forța colectivului și puterea de convingere a cadrului didactic, asociate cu măsurile coercitive trebuie să ducă într-un final la o reducere semnificativă a numărului de absențe nemotivate în fiecare școală. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Tinerii sunt dornici de afirmare.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 07:59:37 Ora standard a Europei de Est