Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tinerii sunt dornici de afirmare

La C.T. „Transilvania”, Oradea

Tinerii sunt dornici de afirmare

Când pronunț numele unei școli, pe retină mi se reactualizează imagini care m-au impresionat și care, prin asociere cu altele, îți dau un filmuleț de Bun venit!

În cazul Colegiului Tehnic „Transilvania”, îmi revin în minte imagini de la confruntarea firmelor de exercițiu din finala unui concurs național, a cărui etapă s-a desfășurat la colegiul economiștilor. Derulând imaginile, în prim-plan îmi apare doamna director, ec. dr. Maria Ruge, membru al juriului, într-o confruntare sută la sută, cu alți membri, susținând cauza dreaptă a echipajului colegiului, aflat în finală cu economiștii orădeni. În imaginea următoare apar doi tineri frumoși (Denisa și Bogdan) și o figură angelică zâmbitoare. E vorba de finaliștii colegiului, alături de coordonatorul firmei de exercițiu, prof. Adriana Mudura. Sunt imaginile-etalon (simbol) care mi se reactualizează pe retină atunci când rostesc numele Colegiului Tehnic Transilvania.
În această toamnă, trecând pragul colegiului, mi s-au întipărit imagini de pe terenul de sport. Ieșind în „peisaj” împreună cu directorul adjunct, doamna profesor Adriana Durgheu, la vederea aparatului foto, două tinere (fotomodel) au și luat poziție pentru o ședință foto, invitându-ne să le pozăm. Imediat, alte și alte colege au venit în fugă să se pozeze. Semn că aveam în față o clasă de „vedete”, în sensul bun al cuvântului, tinere dornice de afirmare!
La început de nou an școlar, Colegiul Tehnic „Transilvania” numără 773 de elevi, cuprinși în 27 de clase, după cum aveam să aflăm de la directorul adjunct, dna prof. Adriana Durgheu; 18 clase la învățământul de zi și nouă la cel cu frecvență redusă. Din cele 18, cinci sunt pline cu „boboci” de-a IX., la profilul servicii, cu următoarele specializări: tehnician în activități economice, estetica și igiena corpului omenesc, tehnician în turism, brutar-patiser, preparator produse făinoase, respectiv tehnician în administrație. Sunt brățările de aur pentru care au optat tineri frumoși care doresc să învețe o meserie. Tot la clasa a IX-a, dar la frecvență redusă, au fost constituite două clase, una cu profil umanist, iar cealaltă cu specializarea științe sociale. Pe veteranii școlii îi găsim în câte patru clase de-a X-a și a XI-a și cinci de-a XII-a, iar la frecvență redusă, câte două clase de-a X-a, a XI-a și a XII-a, precum și o clasă de-a XIII-a.
Mai în anii trecuți, la Transilvania găseai echipe de handbal de talie națională și internațională. Tradiția nu s-a șters pentru că dl prof. Nicolae Chioibaș nu lasă să li se piardă urma campionilor. Dumnealui conduce un cerc sportiv de handbal. Asemenea cercuri ființează și la engleză, dans și foto. Spuneam mai devreme despre acele fete frumoase (fotomodel), care la Transilvaniau nu sunt puține, clase întregi. Cei care frecventează balurile bobocilor pot confirma.
„Dorim să monitorizăm și să reducem absenteismul!”  
În ton cu prioritățile învățământului românesc, conducerea colegiului și-a propus, așa după cum aveam să aflăm de la directorul adjunct, monitorizarea și reducerea absenteismului. Nu peste noapte, ci în timp. Nu pe hârtie, ci în fapt, printr-o acțiune concertată de durată a întregului colectiv de cadre didactice, în parteneriat cu părinții elevilor. O bună comunicare, un dialog prietenos, derulat ritmic poate duce la rezultate neașteptate, coroborat cu activități educative eficiente desfășurate cu întreg colectivul de elevi, dar și individual. Forța colectivului și puterea de convingere a cadrului didactic, asociate cu măsurile coercitive trebuie să ducă într-un final la o reducere semnificativă a numărului de absențe nemotivate în fiecare școală. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Tinerii sunt dornici de afirmare.

Trimite email
joi, 4 decembrie 2025, 10:36:08 Ora standard a Europei de Est