Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Pot să afirm că Universitatea se mândrește cu acest departament!”

15 ani de la înființarea DPPPD Oradea

„Pot să afirm că Universitatea se mândrește cu acest departament!”

La aniversarea a 15 ani de la înființare, Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic al Universității din Oradea a organizat, sâmbătă (1 octombrie 2011), în Aula Magna, workshop-ul internațional „Formarea personalului didactic, încotro?”

„Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic al Universității din Oradea are o vastă experiență în derularea unor programe de formare inițială și continuă a personalului interesat în domeniu, experiență conturată în cei 15 ani de existență. De-a lungul timpului, ne-am confruntat cu numeroase provocări generate de schimbările legislative și ale curriculum-ului pentru formarea profesorilor. Mai mult, aderarea România la procesul Bologna (an universitar 2005/2006) a produs schimbări majore și în domeniul pregătirii cadrelor didactice, fapt ce a obligat DPPPD să-și adapteze oferta educațională la noile condiții. Cea mai recentă provocare căreia suntem invitați să îi facem față este generată de prevederile Legii Educației Naționale (nr.1/2011), care, pe de o parte, pune un mare accent pe formarea unui corp didactic bine pregătit, iar pe de altă parte, schimbă radical sistemul formării inițiale și continue a dascălilor din România. În aceste condiții, se ridică o serie de interogații, atât pentru DPPPD Oradea, cât și pentru alți colegi de la instituții similare din țară: Care sunt, de fapt, necesitățile formării inițiale și continue a profesorilor din România? Care va fi locul și rolul DPPPD în contextul reformei actuale în sistem prevăzute de LEN (Legea Educației Naționale)? Ce statut vor avea DPPPD în cadrul universităților? Care va fi curriculum-ul după care se va realiza formarea inițială și continuă a personalului didactic?...”
L-am citat pe directorul DPPPD Oradea, prof. univ. dr. Vasile Marcu.
În cuvântul său, rectorul Universității din Oradea, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Antal, înainte să facă referiri la DPPPD, a vorbit despre ultimele repere, referințe pe care le-au dat și le-au făcut alții despre Universitatea orădeană, situarea Universității pe locul 19 între cele circa 100 de universități din țară, clasificare făcută de ministerul de resort (MECTS), fiind cotată în categoria universităților de educație și cercetare, iar Oradea situându-se între primele 10 centre universitare din România, chiar dacă Universitatea orădeană abia a ajuns la vârsta majoratului (la 21 de ani de la înființare). În urma restructurărilor de ultimă oră, din cele 18 facultăți au rămas 15, au dispărut cele 60 de catedre, iar în locul lor au rămas 47 de departamente, plus DPPPD.
„Azi se împlinesc 15 ani de la înființarea DPPPD. Îl cunosc pe întemeietorul, părintele și bunicul acestui departament (a adăugat rectorul, zâmbind și privind către dl Vasile Marcu), cunosc calitatea pregătirii acestui colectiv... Pot să afirm că Univesitatea se mândrește cu acest departament, iar workshop-ul îl consider deosebit de util... Când veți ajunge la 18 ani, veți putea viziona și altfel de filme”, a glumit rectorul, pentru a destinde atmosfera!
Identitatea, informația și relația
După prezentarea în power point a trecutului și prezentului DPPPD, au vorbit distinșii invitați, între care prof. univ. dr. Steliana Toma (de la Universitatea Tehnică de Construcții, București) și prof. univ. dr. Liliana Ezechil (de la Universitatea din Pitești)...
Abordând strategiile de pregătire a personalului didactic, dna Steliana Toma a fost cea dintâi care a dat răspuns întrebării din titlul workshopu-lui. „De ce încotro? Mergem mai departe. Avem ce face. Am să-l citez pe Nichita Stănescu „Suntem (tot) adolescent pe valuri în picioare!” Aceasta înseamnă supraviețuire, înseamnă excelență, de a face față provocărilor, altele decât înainte. Deci, mergem mai departe. Avem ce face. Activitatea de fiecare zi a contat. Trei lucruri mi se par importante: identitatea, informația și relația (Cine suntem? Ce oferim? Pentru cine lucrăm?). Și în acest sens, Departamentul de la Oradea este un exemplu. Ce dăm noi universităților? Bani. Nu le cerem, le aducem bani...”
„Nu toți profesorii sunt și buni educatori!”
În intervenția sa, doamna prof. univ. dr. Liliana Ezechil s-a referit la „Activitățile de mentorat în profesionalizarea pentru cariera didactică”. Domnia sa a identificat trei tipuri de mentorat: academic, didactic și profesional. Pentru dumneaei, orice cadru didactic este un model de profesor, dar depinde dacă modelul este pozitiv sau negativ, în percepția elevilor (studenților) săi. „Poți să ai ocupația de profesor, dar să nu ai și calificarea de profesor. Nu toți profesorii sunt și buni educatori! Misiunea de a educa este cea mai grea misiune din viață. Este cel mai vulnerabil domeniu. A fi mentor este egal cu a fi model pentru cel pe care îl formezi. Pot să fiu un specialist foarte bun, dar să nu fiu mentor foarte bun...”
Inspectorul general adjunct, dl prof. Nicolae Ungur, s-a referit la cele două proiecte naționale ale Inspectoratului Școlar Județean Bihor, care (ambele) se referă tocmai la formarea educatorilor în societatea cunoașterii – „Educatori pentru societatea cunoașterii – oportunități pentru formarea continuă a personalului didactic”. În continuare, prof. univ. dr. Anca Dragu și lector univ. dr. Daniela Căprioara (de la Universitatea „Ovidius” din Constanța) au abordat „Competențele didactice - repere în elaborarea planului de învățământ al masteratului didactic”.
Tot sâmbătă (după-amiază) în cabinetul E 307, s-au desfășurat lucrările pe secțiuni, iar seara, reuniunea pe secțiuni s-a mutat în Complexul Studențesc „Gaudeamus” de la Stâna de Vale. Duminică, tot în Complexul de la Stâna de Vale, s-a ținut masa rotundă „Managementul calității în formarea personalului didactic”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Pot să afirm că Universitatea se mândrește cu acest departament!”

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 16:58:38 Ora de vară a Europei de Est