Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cale liberă competiției cu alte universități din țară”

„O provocare pe care o acceptăm”

„Cale liberă competiției cu alte universități din țară”

La conferința de presă de miercuri (5 octombrie 2011), rectorul Universității din Oradea, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Antal, declara faptul că acceptă și nu contestă ierarhizarea făcută de ministerul de resort (MECTS) privind programele de studii ale universităților acreditate.

Din cele 60 de domenii existente la nivelul celor circa 100 de universități din țară, Universitatea din Oradea are 46 de domenii, clasificate astfel în cele cinci categorii (de la A la E): două domenii în categoria A (Agronomia, Horticultura, Silvicultura, Ingineria forestieră, respectiv Ingineria și managementul), 7 în categoria B: domeniile Științe politice, Administrarea afacerilor, Contabilitate, Relații economice internaționale, Educație fizică și sport, Arte vizuale, respectiv Muzică, 25 în categoria C, 8 în categoria E (domeniile Chimie, Inginerie civilă și instalații, Ingineria sistemelor, calculatoare și tehnologia informației, Mecatronică și robotică, Ingineria mediului, Farmacie, Științe administrative, respectiv Arhitectură și urbanism), precum și patru domenii în categoria E (Științe ale mediului, Zootehnie, Economie, respectiv Științe ale comunicării).
Această ierarhizare a programelor de studii s-a făcut potrivit art. 193 din Legea Educației Naționale (nr. 1/2011) și ale prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 789/2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare în scopul clasificării universităților și ierarhizării programelor de studii.  
„Este o provocare pe care o acceptăm. Ea deschide cale liberă competiției cu alte universități din țară”, a ținut să sublinieze dl rector.
Așadar, competiția este între universități și nu între cele 15 facultăți ale Universității orădene sau între cele 46 de domenii. Pentru ca la anul, cât mai multe domenii să ajungă într-o categorie superioară (A sau B).
„Finanțarea de la buget se face în funcție de numărul de studenți bugetați, corectat cu categoria din care face parte acel domeniu. Astfel că poziția va influența finanțarea.”
În programul „Jean Monnet”, suntem lideri!
Prof. univ. dr. Ioan Horga și lect. univ. dr. Popoviciu Adrian-Claudiu s-au referit la performanța Universității din Oradea de a beneficia de trei proiecteJean  Monnet” (declarate câștigătoare  de către Comisia Europeană, în iulie 2011), din cele 4 câte i-au revenit României.
„Universitatea din Oradea a câștigat în cei 10 ani de când România este eligibilă  pentru Programul „Jean Monnet” nu mai puțin de 15 proiecte, situându-se în țară pe primul loc. Bunăoară la Oradea, funcționează din 2005 un Centru European de Excelență „Jean Monnet” , coordonat de prof. Ioan Horga. Mai există câte un centru la Cluj-Napoca, Iași și Timisoara. 
Universitatea din Oradea este singura universitate din țară care a avut două catedre „Jean Monnet”  în aceeași unitate (prof. Ioan Horga și prof. Ovidiu Þinca).
Universitatea din Oradea a ajuns să aibă cel mai mare număr de module „Jean Monnet’ din țară (8), ale profesorilor  Anca Dodescu, Mihai Berinde și Adriana Giurgiu de la Facultatea de  Științe Economice, ale unor cadre didactice tinere de la Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene - Luminița Șoproni, Cristina Dogot, Mircea Brie, iar din 2011. Dorin Dolghi și Adrian Popoviciu.  
Selectarea în 2011 de către Comisia Europeană a proiectului depus  de colectivul Departamentului de Relații Internaționale și Studii Europene, coordonat de prof. Ioan Horga, intitulat „Inițiative și constrângeri în construcția evolutivă a frontierelor europene” în cadrul liniei de finanțare Multilateral Research Group, Universitatea din Oradea cunoaște un adevărat succes – este singurul proiect de acest tip câștigat de o universitate românească până în prezent. Proiectul numără 17 parteneri din 14 țări: Belgia, Cipru, Grecia, Germania, Franța, Italia, Luxemburg, Moldova, Polonia, Portugalia, Rusia, Spania, Ungaria și Ucraina și care aduce foarte multă plusvaloare în cunoaștere.
Programul „Jean Monnet” este acum prezent în 68 de țări din întreaga lume și mai mult de 760 universități oferă cursuri Jean Monnet, ca parte a programelor lor. Programul „Jean Monnet” reunește o rețea de 1.600 de profesori, care predau pentru 250.000 de studenți în fiecare an.
În anul 2011 s-au finanțat 160 de proiecte, dintr-un total de 617 aplicații depuse. Din România au fost selectate 4 proiecte, două de tip European Module, unul Multilateral Research Group, iar altul Jean Monnet Chairs Ad Personam, Universității din Oradea revenindu-i onoarea de a gestiona trei dintre acestea”. Așadar, în programul „Jean Monnet” suntem cei mai tari din țară! Felicitări! (Ovidiu DAN)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:04 Ora standard a Europei de Est