Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O lume tolerantă cu ajutorul competențelor digitale în educația adulților

A Tolerant World with the Help of Digital Competences in the Teaching of Adults,

O lume tolerantă cu ajutorul competențelor digitale în educația adulților

Partenerii de proiect ai Universității orădene, parteneri din Spania, Italia, Ungaria și Turcia, se află, de joi, la Oradea, pentru cea de-a treia întâlnire din cadrul proiectului „A Tolerant World with the Help of Digital Competences in the Teaching of Adults” (O lume tolerantă cu ajutorul competențelor digitale în educația adulților).

Primele două reuniuni de proiect au avut loc în Spania – țara coordonatoare a proiectului (la Santa Cruz de Tenerife, capitala Comunității autonome a Insulelor Canare), respectiv în Turcia (la Samsun, unde s-a continuat cursul Moodle), pe parcurs fiind plasate pe platforma de învățare materialele realizate între cele două mobilități. La această activitate au participat și cele patru studente care au câștigat concursul de eseuri având ca temă (in)toleranța, și anume: Iustina Apetrei, Lavinia Lascu, Livia Maga și Elena Paleu, după cum aveam să aflăm de la prof. univ. dr. Florica Orțan – coordonatorul de proiect din partea României.
Vineri dimineața (7 octombrie 2011), distinșii oaspeți au fost primiți cu căldură în sala de consiliu (senat) a Universității de către dna prof. univ. dr. Florica Orțan – coordonator principal, prof. univ. dr. Vasile Marcu, alte distinse cadre didactice universitare și studenți, prezenți cu toții la festivitatea de deschidere a reuniunii. Dl profesor Vasile Marcu a transmis Mesajul dlui rector, prof. univ. dr. ing. Cornel Antal. Doamna profesor Florica Orțan a făcut oficiile de gazdă prezentându-i pe toți cei de față, reprezentanți ai Universității, cât și înalții oaspeți din Spania, Italia, Ungaria și Turcia.
Cu acest prilej, au fost precizate scopul, obiectivele, întâlnirile de proiect care au avut loc, precum și activitățile derulate până la această oră, după care s-a propus un moment de socializare (de cunoaștere reciprocă). Atmosfera s-a destins și s-a încins, în sensul că studenții orădeni au intrat în dialog cu distinșii oaspeți.
Înainte să înceapă lucrările primei zile a reuniunii, partenerii de proiect au fost invitați să viziteze Universitatea. Prima descindere a fost în Campus, la noua și superba Bibliotecă a Universității.
Proiectul este de tip Lifelong Learning
Tot de la dna profesor Florica Orțan am mai aflat că proiectul este de tip Lifelong Learning, cu finanțate de la Comisia Europeană prin Agenția națională pentru programe comunitare în domeniul educației și formării profesionale, având ca obiective prioritare: cooperarea europeană între instituții de educație a adulților, crearea de materiale digitale cu tematică din sfera toleranței, creșterea calității pregătirii personalului didactic prin utilizarea e-learning. Proiectul o are în centru pe Hypathia - ca simbol al toleranței, libertății și dorinței de cunoaștere (dezvoltând problematica rolului femeii în istorie). Activitățile proiectului includ schimburi de bune practici în domeniul educației adulților, dezvoltarea de competențe digitale și training în vederea folosirii cu succes a platformei de învățare Moodle.
„Seminariile și atelierele de lucru organizate la nivel instituțional au avut un impact puternic asupra participanților datorită aprofundării înțelegerii și utilizării termenilor de toleranță și intoleranță, a discuțiilor generate de vizionarea filmului „Agora”, a studierii activității personalităților românești care reprezintă simboluri de toleranță”, a adăugat dna profesor universitar doctor Florica Orțan. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O lume tolerantă cu ajutorul competențelor digitale în educația adulților.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:38 Ora standard a Europei de Est