Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Anul universitar - sub cupola noii structuri instituționale

Deviza noastră: „Trepte spre viitor”

Anul universitar - sub cupola noii structuri instituționale

La deschiderea cursurilor noului an universitar (2011-2012), conducerea Universității din Oradea a fost onorată de prezența la festivitate a unor distinși invitați, reprezentanți ai autorităților locale și județene, ai cultelor și mediului de afaceri, în frunte cu prefectul Gavrilă Ghilea și președintele Consiliului Județean Bihor, dl Radu Þîrle.

În cuvântul său, rectorul Universității, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Antal a făcut bilanțul unui „an plin și rodnic”, cu realizări importante pe plan academic și de cercetare, cuantificate în ocuparea unui loc onorant, în rândul universităților performante din România.
„Anul universitar 2011 - 2012 începe sub cupola noii structuri instituționale, rezultate ca urmare a procesului de reorganizare a Universității din Oradea, proces demarat încă din primăvara acestui an. Cele 15 facultăți nou constituite (față de 18 până acum) înglobează 47 de departamente didactice, care acoperă un spectru larg de specializări din toate domeniile fundamentale de știință, artă și cultură...”
Domnul rector s-a referit apoi la poziționarea Universității orădene în categoria universităților de educație și cercetare, dar nu oriunde, ci între primele 20 de universități din România, păstrându-și, astfel, dreptul de a desfășura studii universitare de licență, masterat și doctorat finanțate din bugetul public.
„Dintre cele aproximativ 100 de universități de stat și particulare, evaluate conform criteriilor și standardelor europene, Universitatea din Oradea se află pe locul 19, lucru care scoate în evidență calitatea actului educativ și a cercetării științifice din universitatea noastră.  
Acest clasament așază orașul de pe Crișul Repede între primele 10 municipii academice, alături de București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Craiova, Brașov, Constanța, Galați și Sibiu...
Printr-un efort concertat, permanent și al tuturor, putem spera să creștem. Și vom crește! Deviza noastră: „Trepte spre viitor” nu reprezintă un vis, ea este o promisiune! Este o promisiune în care acum, după toate standardele și criteriile unui învățământ performant, studenții împreună cu părinții lor, pot crede.
 Eu, ca cetățean al acestui oraș, nu doresc să îmi imaginez Oradea fără unul din simbolurile sale, asumate chiar prin stema municipiului, adică Universitatea din Oradea”.
În continuare, domnul rector a vorbit despre deschiderea internațională a Universității prin numărul mare de studenți străini care au ales să studieze la Universitatea din Oradea, pe de o parte, și studenții orădeni care beneficiază de programul de studiu al Uniunii Europene „Lifelong Learning”.
„Schimbarea o veți aduce voi...”
Adresându-se direct studenților, domnul rector a spus: „Curajul este resortul care ne împinge să ne ridicăm și să vorbim. Sunteți tineri, dar și responsabili, atât față de dumneavoastră, cât și față de părinți, de dascăli, de colegi... Nu uitați să fiți recunoscători față de părinții dumneavoastră care, știți bine, s-au sacrificat și vor continua să sacrifice multe pentru a vă fi alături și a vă ajuta. 
Nu uitați! Schimbarea nu se face de la sine. Schimbarea pornește de la fiecare dintre noi. Schimbarea o veți aduce voi, generațiile tinere, încărcate cu multă putere și idei inovatoare... Încercați, în viața studențească și mai apoi profesională, să fiți mereu cei mai buni, să vă formați și să vă informați în permanență... Viitorul vă aparține! Fiți așadar activi și căutați mereu oportunități. Fiți, în același timp, pregătiți pentru ele...”
La ora adevărului, dl rector a trecut în revistă importantele investiții făcute în ultimii doi ani: Sala de Jocuri Sportive (care a și găzduit evenimentul festiv), noua și moderna bibliotecă universitară, sediul nou al Facultății de Arte Vizuale și noile cămine studențești (cu 200 de locuri de cazare) aflate în vecinătatea Sălii de Jocuri Sportive, care vor fi date în folosință luna viitoare; studenții cu posibilități materiale modeste beneficiază de scutiri sau reduceri de taxe de școlarizare, iar performanțele studenților sunt premiate... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Anul universitar - sub cupola noii structuri instituționale.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 17:23:24 Ora de vară a Europei de Est