Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Passeport pour les langues”

Ziua Europeană a Limbilor, punte între culturi

,,Passeport pour les langues”

La Liceul Teologic Penticostal „Betel” din Oradea s-a sărbătorit din plin Ziua Europeană a Limbilor, eveniment ce a avut la bază tema diversității lingvistice văzută ca o punte între culturi

Pornind de la premisa că multilingvismul este un avantaj pentru Europa și un angajament comun, organizatoarea și coordonatoarea evenimentului, prof. de franceză Otilia Bota a deschis activitatea precizând importanța limbilor străine și accentuând ideea că profesorilor de limbi străine le revine un rol esențial în construirea unei Europe a multilingvismului. De asemenea, dozând corect competențele lingvistice și cele pedagogice, ei le pot trezi elevilor un entuziasm pentru cunoașterea limbilor străine, care îi va însoți pe tot parcursul vieții. S-a arătat apoi că într-o Europă care va rămâne întotdeauna multilingvă, învățarea limbilor străine deschide numeroase oportunități către o carieră mai bună, șansa de a locui, lucra sau studia în altă țară sau pur și simplu de a călători. Limba vorbită devine parte integrantă a identității și bagajului cultural al unei persoane. Învățarea limbilor străine contribuie la înțelegerea altor popoare și culturi, este o modalitate de a combate xenofobia, rasismul și intoleranța.
Francezii spun׃ „Plus de langues que je parle, plus je suis européen”.
 Prof. Otilia Bota a arătat în continuare că Europa este un continent care adăpostește numeroase tradiții și limbi diferite.
„Prin urmare, am ales să facem o frumoasă incursiune prin lumea personajelor literare și non-literare favorite din Europa”.
Dar, înainte de toate, rugăciunea Tatăl nostru a fost rostită și audiată de către elevi ai liceului în șapte limbi: engleză, franceză, germană, italiană, spaniolă, olandeză și maghiară.
,,Pentru a savura din plin multilingvismul ca avantaj pentru Europa, a mai precizat dna prof. Otilia Bota, vom organiza un concurs intitulat ,,Passeport pour les langues” adică Pașaport pentru limbi, un spectacol-parodie al unei lumi reale și imaginare. ,,Passeport pour les langues” e punctul nostru de plecare. Așadar, tot demersul nostru a avut ca leit-motiv … ,,pașaportul”.
Suntem undeva la o vamă imaginară din România…unde vom avea nevoie de un pașaport imaginar, dar necesar pentru a circula prin Europa”.
Elevii din clasele VI-XI au ales să se costumeze și să întruchipeze un personaj literar celebru sau pur și simplu un personaj celebru din lumea reală. De ex.  Pavarotti, Micul Prinț, Anna Karenina și contele Vronski, Romeo și Julieta, Hänsel și Gretel, Hitler și Eva Braun, Tartarin de Tarascon, Kossuth Lajos și Zsuzsanna, D-l Goe cu mamițica, mam’ mare și tanti Mița, Scufița roșie și lupul, Parpanghel și Piranda & familia…
Însă la vamă… ca la vamă. Fiecare personaj a avut  nevoie de un pretext pentru a călători prin Europa.
Ultimul care apare la vamă este Moș Crăciun, salvatorul tuturor personajelor, care vine cu trăsioara și cu daruri proaspete pentru toate personajele, inclusiv pentru juriu. E vorba de un pașaport lingvistic, veritabil. Într-o mașinuță construită din cartoane îl așteaptă președintele Traian Băsescu și premierul Emil Boc, care primesc și ei câte un pașaport de acest fel și care la final exclamă: ,,Europa, venim și noi! Deschide-ne porțile!”
La final, elevii Birta Dacian, Þenț Vlad, Pop Paul, Mitra Evelina, Căbău Alin, Bogdan Nicoleta, Burcă Cătălin, Fehèr Gyula, Cosma Ligia, Sabău Denisa, Lala Florentina, Lakatos Larisa, Bodog Emilia, Pop Cezara, Crăiță Antonio, Asandei Paula, Gurău Alin, Chișe Diana, Chiș Ovidiu, Memet Denis, Copaciu Monica, Petrila Debora, Petrila Nora, Petruțiu David, Fântână Denisa, Gaje Alin, Gabor Florian, Avram Otilia, Borghesi Bianca, Pop Anabella, Gliția Alexandra, Kovacs Daniel, Bere Andreea, Þenț Maria, Van Velden Carmen au fost răsplătiți cu aplauze, cu premii și diplome de participare.
Dna prof. Otilia Bota a conchis la final: ,,Sunt convinsă că ziua aceasta ne-a apropiat și mai mult, indiferent de etnia din care facem parte. Dialogul intercultural a triumfat. Să fim în continuare deschiși și toleranți cu gândul la o Europă unită!” (Roxana D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Passeport pour les langues”. 

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 22:56:54 Ora standard a Europei de Est