Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Festivalul de la Mamaia devenise etalonul meu în muzică”

Alissa a visat, a luptat și a învins!

„Festivalul de la Mamaia devenise etalonul meu în muzică”

Predispozițiile cu care ne naștem ne ajută să obținem rezultate deosebite în anumite domenii, dacă ne canalizăm energiile în direcția respectivă.

Cu multă muncă și voință, cu perseverență și dăruire, simțim cum creștem și ne împlinim, câștigând competență și încredere în reușită, iar cei din jur nu pot să nu observe progresul evident și performanțele care nu întârzie să apară.
Iar atunci când toate acestea se cristalizează de la o vârstă fragedă, șansa de reușită crește, motivația este puternică, determinând un comportament adecvat. Mediul și familia sunt primii noștri „dascăli” și  călăuzitori. Influența pe care o au asupra noastră pot să declanșeze în noi resorturile de care avem nevoie pentru producerea scânteii și aprinderea focului interior.
„Vinovații” fără vină sunt bunicii din Rotărești
La vârsta de 3 ani și Vasilica era un copil obișnuit ca toți copiii, zburdalnic și visător, crescând sub ochii bunicilor, ascultând povești și cântece. Și azi și mâine, cântecele i s-au cuibărit la inimioară, iar bunicii din Rotărești s-au bucurat văzând că nepoata lor a prins drag de cântecul popular. De la vârsta de 12 ani, a simțit că viața ei artistică trebuie să prindă un contur și rigoare. S-a înscris la Școala Populară de Artă, la secția canto muzică populară. În gimnaziu, făcuse și trei ani de pian la Casa de Cultură a Sindicatelor. Activitatea sa muzicală susținută și participările la serbări și concursuri i-au dat satisfacții nebănuite. Premiile și mențiunile i-au dat aripi și încredere în reușită. Mențiunile obținute la Alexandria, Călărași, Amara, Buzău și Onești au motivat-o și au propulsat-o și uite așa, ajunge Alissa, pe numele ei de scenă, să cucerească primul trofeu – „Floare de lotus”. În anii de liceu (pedagogic), plăcerea de a cânta se armoniza cu dorința fierbinte de a ajunge învățătoare. Dacă a cânta devenise un mod de viață și o stare care îi dădea confort sufletesc, profesia pe care o dobândise la absolvirea Liceului pedagogic o ajuta să-și împlinească visul. A cântat în formația dlui Florian Chelu, furând de la maestrul său rigoarea și responsabilitatea, angajarea și ambiția de a reuși prin forțele proprii. Banii pe care i-a câștigat în afara profesiei i-au sporit confortul și independența...
„Mă lași” - primul ei clip
S-a căsătorit, iar fetița pe care a crescut-o (Alisa) i-a furnizat nenumărate ocazii de a se simți pe deplin împlinită: în profesie (cariera didactică), în familie, dar și în plan artistic, pentru că nu a renunțat la a cânta. În 2005, în urma colaborării cu maestrul Cristian Faur, avea să-și vadă materializat primul ei clipul („Mă lași”), care a ajuns și pe MTV. Cu ajutorul bunei sale prietene, Kati, în 2006 a cântat și în Italia.
Timp de 10 ani, de la 17 la 27 de ani a cântat la barul de noapte de la Hotel Continental și la alte cluburi orădene, la diferite evenimente, așa încât cântecul o lansase pe nenumărate scene, iar prietenii o încurajau să persevereze. Încet, dar sigur i s-a cuibărit în suflet dorința de a se vedea cântând pe marea scenă a Festivalului de la Mamaia. Acest vis nu o mai slăbea, ci o întârâta mereu. În 2010, la vârsta de 35 de ani, și-a văzut și acest vis împlinit. Chiar dacă era un fel de decan de vârstă între ceilalți concurenți, Alissa trece de preselecție și ajunge să cânte în festival.
„Nu mi-am propus să câștig ceva din afacerea aceasta. Era dorința mea fierbinte de a-mi dovedi mie că sunt în stare și în măsură să cânt pe scena Festivalului de la Mamaia. Festivalul de la Mamaia devenise etalonul meu în muzică...”
Doamnelor și domnilor, aceasta este povestea Alissei, așa a ajuns Vasilica Chiș Ienei, învățătoare la Școala „Nicolae Bălcescu” din Oradea, să cânte la Festivalul de la Mamaia. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Festivalul de la Mamaia devenise etalonul meu în muzică”. 

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:56:24 Ora standard a Europei de Est