Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lansare de proiect „De vorbă cu florile”, ed. a II-a, Insectele

Joi, la Lic. T. German „Fr. Schiller”

Lansare de proiect „De vorbă cu florile”, ed. a II-a, Insectele

Încântată de succesul pe care l-a avut proiectul educațional „De vorbă cu florile”, echipa de proiect a luat hotărârea înțeleaptă de a continua proiectul cu o nouă ediție, intitulată „Insectele”.

Responsabilul de proiect, prof. Maria Adriana Bunea – directorul Liceului Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea, prof. Mariana Lucaci – coordonator de proiect, prof. Mariana Rodica Trofin – manager de proiect și înv. Emilia Huza – manager asistent, au convocat joi (27 octombrie 2011) partenerii locali, dar au invitat și reprezentanții presei la lansarea celei de-a doua ediții a proiectului.  
„Un proiect care s-a bucurat de un succes național nu se poate opri, el trebuie să continue. Mulțumesc echipei de proiect pentru profesionalism și dăruire, mulțumim partenerilor noștri numeroși!”
După cuvântul de salut și mulțumirile adresate de directorul liceului - prof. Maria Adriana Bunea, managerul de proiect (dna Mariana Rodica Trofin) a prezentat în power point o sinteză a principalelor activități desfășurate în cadrul primei ediții, care nu au fost deloc puține. Noi am contabilizat vreo 12, desfășurate în medii și locuri din cele mai neașteptate de micii ecologiști: în laboratoarele Facultății de Potecția Mediului, la Grădina botanică de la Jibou (jud. Sălaj), în Orășelul copiilor...
Insectele... de vorbă cu florile!
Înainte să ne prezinte cea de-a doua ediție a proiectului, coordonatorul de proiect (dna prof. Mariana Lucaci) s-a oprit la scopul și obiectivele proiectul. „Proiectul își propune cultivarea dorinței de cunoaștere a mediului apropiat și de responsabilizare pentru protecția lui. Activitățile cuprinse în calendar pun în evidență aspectele practice, stimulează interesul pentru învățarea eficientă, dezvoltă creativitatea, inteligența naturistă și prețuirea unui mediu sănătos...” Dna înv. Emilia Huza s-a referit la latura formativă a activităților planificate și la rezultatele așteptate: dezvoltarea vocabularului și a limbajului, determinarea și motivarea unui comportament pozitiv responsabil. Ca și la prima ediție, unul dintre produsele finale forte va fi tipărirea unui auxiliar, o  cărticică, de această dată „Insectele” (care, metaforic vorbind, vor sta de vorbă cu florile); „un suport util pentru educatoare și învățători, dar și pentru părinți, prin informațiile, curiozitățile, creațiile literare realizate de copii și modelele de compoziții plastice pe care le va conține”, după cum aveam să aflăm de la managerul de proiect.
La lansare au fost prezenți doar parte din numeroșii parteneri, mai vechi și noi: educatoare de la grădinițele 45, 37, „Betel”, 10, 27, 31, 42, Trei Ursuleți, învățători și profesori de la Liceul de Artă, Casa Corpului Didactic Bihor, Liceul „Don Orione”, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, alte cadre, de la Uniunea Femeilor...
Vorbindu-ne despre numeroșii parteneri din țară, doamna Mariana Trofin avea să enumere peste 15, fără să-i epuizeze, din județele: Botoșani, Mehedinți, Sălaj, Satu Mare, Maramureș și Dolj... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Lansare de proiect „De vorbă cu florile”, ed. a II-a, Insectele.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:53:38 Ora standard a Europei de Est