Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Educația pentru egalitate de șanse

Luni, în cadrul „Festivalului național al șanselor tale”

Educația pentru egalitate de șanse

Școala de Arte și Meserii „George Barițiu” din Oradea a organizat, astăzi (luni, 5 noiembrie), o activitate educativă, înscrisă în cadrul celei de-a VIII-a ediții a târgului de oferte de educație permanentă „Festivalul național al șanselor tale”, desfășurată în parteneriat cu patru școli orădene: Grupul Școlar Sanitar „Vasile Voiculescu”și Liceul de Artă, precum și școlile gimnaziale nr.11 și „Avram Iancu”.

Având în vedere faptul că anul 2007 a fost proclamat „Anul european al șanselor egale pentru toți”, ediția din acest an a manifestării poartă drept slogan „Educația pentru egalitate de șanse”.
Programul de educație civică este cuprins în planul de acțiune al M.E.C.T pentru implementarea Strategiei formării profesionale a adulților pe termen scurt și mediu 2005-2010, direcția de acțiune „Conștientizarea cu privire la beneficiile FPC pentru persoane, întreprinderi și alți factori interesați”, și răspunde politicii promovate de M.E.C.T. pentru diversificarea și extinderea ofertei de educație prin unitățile și instituțiile de învățământ, consolidarea rolului acestora ca centre de resurse educaționale la nivelul comunității.
Promovarea egalității de șanse
Acțiunea s-a ținut în sala Comenius a școlii „George Barițiu”. Organizați pe cinci echipe (câte patru din fiecare școală), cei 20 de elevi au luat loc în jurul meselor. Gazdele au prezentat evenimentul și scopul activității, după care, fiecare elev s-a prezentat, vorbind pe scurt despre situația sa familială și financiară. Spre a oferi un motiv pentru lansarea dialogului, a fost vizionat filmul „Make a Difference Movie – The Teddy Stallard Story” (realizat de Mary și Greg Reynolds, după o poveste de Elizabeth Silance Ballard), după care s-a trecut la studiul de caz – povestea lui Teddy. Profund sensibilizați de cazul băiețelului din film, elevii și-a expus părerile, ajungându-se astfel la subiectul și tema manifestării, iar prof. Ioana Burlău, coordonatorul acțiunii, a concluzionat subliniind faptul că „teoretic, fiecare copil trebuie să aibă șanse egale la educație. Practic, însă, mulți copii cu dizabilități nu au acces la educație sau și dacă au, cu timpul aceștia vor fi marginalizați. Orice persoană din Uniunea Europeană, indiferent de sex, rasă sau origine etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală, are dreptul la un tratament egal – acesta este mesajul cheie pe care Anul european 2007 îl promovează atât pentru publicul larg, cât și pentru persoanele sau grupurile care suferă din cauza discriminării sau sunt potențiale victime ale discriminării. Și copilul cu dizabilități trebuie considerat ca făcând parte din societate. Nu putem să-l ascundem, el nu are nevoie de mila noastră, ci de sprijinul nostru, permițându-i să trăiască alături de ceilalți copii…”
Reorganizați în echipe formate de această dată din elevi de la școli diferite, ei au răspuns la un chestionar pe tema drepturilor copilului, iar drepturile au fost notate de coordonatoarea activității pe o planșă expusă în fața lor.  La final, revenindu-se la echipele inițiale, reprezentanții celor cinci școli au trecut la elaborarea unor postere originale, personalizate, cu drepturile copilului în variante proprii de prezentare (atât ca și concepție, cât și ca formă de ilustrare).
Merită să-i cunoașteți pe minunații copii și pe dascălii lor: Andrei Horgoș, Nagy Claudiu, Igna Csaba și Kopar Robert (de la „George Barițiu”, însoțiți de prof. Ioana Burlău, Dana Bănică și Maszarik Victoria), Călina Negruț, Lavinia Rad, Celestina Romocian și Petra Melinte (de la Lic. de Artă, însoțite de prof. Ligia Cristea), Raluca Penzeș, Patricia Guvengiriș, Crina Meșter și Ramona Varga (de la „Vasile Voiculescu”, însoțite de prof. Daniela Lascău, directorul adjunct al liceului), Alexandra Chiș, Claudia Oprea, Andrei Secară și Florin Lile (de la Șc. nr. 11, însoțiți de prof. Ioana Pop), Oana Secară, Anca Iacob, Ioana Sabău și Emilia Þicărat (de la Șc. „Avram Iancu”, însoțite de prof. Delia Curpaș).
Să mai spunem că astfel de acțiuni educative vor avea loc  și în alte școli din Oradea și județul Bihor (dar și în țară) în perioada 5 – 10 noiembrie 2007, în cadrul celei de-a VIII-a ediții a „Festivalului național al șanselor tale”.
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Educația pentru egalitate de șanse.

Trimite email
vineri, 23 februarie 2024, 08:03:03 Ora standard a Europei de Est