Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educația pentru egalitate de șanse

Luni, în cadrul „Festivalului național al șanselor tale”

Educația pentru egalitate de șanse

Școala de Arte și Meserii „George Barițiu” din Oradea a organizat, astăzi (luni, 5 noiembrie), o activitate educativă, înscrisă în cadrul celei de-a VIII-a ediții a târgului de oferte de educație permanentă „Festivalul național al șanselor tale”, desfășurată în parteneriat cu patru școli orădene: Grupul Școlar Sanitar „Vasile Voiculescu”și Liceul de Artă, precum și școlile gimnaziale nr.11 și „Avram Iancu”.

Având în vedere faptul că anul 2007 a fost proclamat „Anul european al șanselor egale pentru toți”, ediția din acest an a manifestării poartă drept slogan „Educația pentru egalitate de șanse”.
Programul de educație civică este cuprins în planul de acțiune al M.E.C.T pentru implementarea Strategiei formării profesionale a adulților pe termen scurt și mediu 2005-2010, direcția de acțiune „Conștientizarea cu privire la beneficiile FPC pentru persoane, întreprinderi și alți factori interesați”, și răspunde politicii promovate de M.E.C.T. pentru diversificarea și extinderea ofertei de educație prin unitățile și instituțiile de învățământ, consolidarea rolului acestora ca centre de resurse educaționale la nivelul comunității.
Promovarea egalității de șanse
Acțiunea s-a ținut în sala Comenius a școlii „George Barițiu”. Organizați pe cinci echipe (câte patru din fiecare școală), cei 20 de elevi au luat loc în jurul meselor. Gazdele au prezentat evenimentul și scopul activității, după care, fiecare elev s-a prezentat, vorbind pe scurt despre situația sa familială și financiară. Spre a oferi un motiv pentru lansarea dialogului, a fost vizionat filmul „Make a Difference Movie – The Teddy Stallard Story” (realizat de Mary și Greg Reynolds, după o poveste de Elizabeth Silance Ballard), după care s-a trecut la studiul de caz – povestea lui Teddy. Profund sensibilizați de cazul băiețelului din film, elevii și-a expus părerile, ajungându-se astfel la subiectul și tema manifestării, iar prof. Ioana Burlău, coordonatorul acțiunii, a concluzionat subliniind faptul că „teoretic, fiecare copil trebuie să aibă șanse egale la educație. Practic, însă, mulți copii cu dizabilități nu au acces la educație sau și dacă au, cu timpul aceștia vor fi marginalizați. Orice persoană din Uniunea Europeană, indiferent de sex, rasă sau origine etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală, are dreptul la un tratament egal – acesta este mesajul cheie pe care Anul european 2007 îl promovează atât pentru publicul larg, cât și pentru persoanele sau grupurile care suferă din cauza discriminării sau sunt potențiale victime ale discriminării. Și copilul cu dizabilități trebuie considerat ca făcând parte din societate. Nu putem să-l ascundem, el nu are nevoie de mila noastră, ci de sprijinul nostru, permițându-i să trăiască alături de ceilalți copii…”
Reorganizați în echipe formate de această dată din elevi de la școli diferite, ei au răspuns la un chestionar pe tema drepturilor copilului, iar drepturile au fost notate de coordonatoarea activității pe o planșă expusă în fața lor.  La final, revenindu-se la echipele inițiale, reprezentanții celor cinci școli au trecut la elaborarea unor postere originale, personalizate, cu drepturile copilului în variante proprii de prezentare (atât ca și concepție, cât și ca formă de ilustrare).
Merită să-i cunoașteți pe minunații copii și pe dascălii lor: Andrei Horgoș, Nagy Claudiu, Igna Csaba și Kopar Robert (de la „George Barițiu”, însoțiți de prof. Ioana Burlău, Dana Bănică și Maszarik Victoria), Călina Negruț, Lavinia Rad, Celestina Romocian și Petra Melinte (de la Lic. de Artă, însoțite de prof. Ligia Cristea), Raluca Penzeș, Patricia Guvengiriș, Crina Meșter și Ramona Varga (de la „Vasile Voiculescu”, însoțite de prof. Daniela Lascău, directorul adjunct al liceului), Alexandra Chiș, Claudia Oprea, Andrei Secară și Florin Lile (de la Șc. nr. 11, însoțiți de prof. Ioana Pop), Oana Secară, Anca Iacob, Ioana Sabău și Emilia Þicărat (de la Șc. „Avram Iancu”, însoțite de prof. Delia Curpaș).
Să mai spunem că astfel de acțiuni educative vor avea loc  și în alte școli din Oradea și județul Bihor (dar și în țară) în perioada 5 – 10 noiembrie 2007, în cadrul celei de-a VIII-a ediții a „Festivalului național al șanselor tale”.
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Educația pentru egalitate de șanse.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:07 Ora standard a Europei de Est