Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiect Comenius cu parteneri din Turcia, Franța, Spania, Italia și Ungaria

La Biharia se desfășoară cea de-a IV-a reuniune

Proiect Comenius cu parteneri din Turcia, Franța, Spania, Italia și Ungaria

Școala cu clasele I-VIII „Gaspar Andras” din Biharia (structura de la Cauaceu – Școala cu clasele I-IV „Csokonai Vitez Mihaly”) reprezintă România în cadrul proiectului Comenius „În lumina reflectoarelor cultura europeană și capitalele culturale ale Europei”.

Proiectul se află în cel de-al doilea an de derulare, iar în perioada 7-11 noiembrie 2011, la Biharia și Cauaceu se desfășoară cea de-a IV-a reuniune de proiect. Aseară (luni, 7 noiembrie), în sala festivă a Școlii din Biharia a avut loc deschiderea oficială a manifestării. Întâlnirea a fost deschisă de directorul instituției, dna profesor Popovici Magdolna, care a salutat distinșii invitați și partenerii de proiect din Franța, Spania, Italia, Turcia și Ungaria. Coordonatorul principal al proiectului, Erika Oros, le-a lansat invitația să se prezinte și să prezinte produsele pe care le-au pregătit pentru această întâlnire, potrivit temei fixate – „Constantin Brâncuși, activitatea și opera”. Tot ca și temă ei au avut de pregătit pentru a interpreta live cântecul Andrii Popa. Prima întâlnire de proiect a avut loc în octombrie 2010 în Ungaria, a II-a în martie 2011 în Italia, iar cea de-a III-a în luna mai în Turcia. Următoarele două reuniuni se vor desfășura anul viitor, în martie în Italia, iar în luna mai în Spania. La întâlnirea de la Biharia și Cauaceu participă 33 de elevi și profesori (16 elevi și 17 profesori) din cele cinci țări partenere; gazdele au aliniat o echipă formată din 13 elevi și șase cadre didactice (Popovici Magdolna – directorul școlii, Erika Oros – coordonatorul de proiect, Ispan Andrea, Bondar Piroska, Lorincz Edina și Benchiu Mihaela).
Activitatea pe ateliere  
La festivitatea de deschidere, au onorat cu prezența viceprimarul comunei Biharia, dl Szeglmi Gyozo, preotul reformat Csernak Bela și preotul catolic Szabo Ervin, iar în partea a doua (începând cu ateliere de lucru), li s-a alăturat și doamna primar Nagy Gizela. Demn de remarcat este faptul că de la școala gazdă s-au mobilizat toate cadrele didactice, de la educatoare la profesori. „Þin să subliniez faptul că pentru această reuniune s-a mobilizat întreg colectivul de cadre didactice. Toți ca unul, acționând într-o echipă unită!”, ne-a declarat doamna director Popovici Magdolna. La intare, oaspeții au fost primiți cu pâine și sare, iar câțiva copii îmbrăcați în costume populare maghiare le-au urat (în engleză) „Bun venit în România!” Pentru crearea atmosferei (de bună dispoziție), în deschiderea evenimentului, primul cuvânt l-au avut membrii formației de dansuri populare maghiare „Szelrozsa” (instruiți de Barczag Katalin și Hosszu Anna). În partea a doua a reuniunii, la cele cinci ateliere pregătite, echipele de proiect au desfășurat o actrivitate practică de umplere a sticluțelor cu un conținut foarte divers și colorat: mălai, mac, orez, rumeguș, griș, boabe de porumb, cafea, condimente... La final sticluțele au fost închise cu un material legat cu câte un șnur tricolor, aceste sticluțe constituindu-se în suveniruri pentru fiecare participant.
La Alba Iulia și Sibiu...
Potrivit programului reuniunii, oaspeților le-au fost rezervate și o seamă de surprize: lecții deschise, activități sportive, jocuri și concursuri, excursii, vizite, seri culturale, o cină țărănească..., la Cauaceu, Biharia, Alba Iulia, Sibiu, Băile Felix și Oradea, cu vizitarea unor biserici și muzee, plimbare cu căruța, baie termală la Băile Felix, precum și pregătirea unor surprize dulci, specifice.
Una peste alta, programul îmbină activitățile utile cu cele cultural-distractive, deconectante pentru a bine dispune oaspeții și a rămâne cu amintiri cât mai plăcute din (și despre) România. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (85 de poze), accesați Galeria foto: Proiect Comenius cu parteneri din Turcia, Franța, Spania, Italia și Ungaria.  

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:55:19 Ora standard a Europei de Est