Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferința Națională a Psihologilor Școlari

Vineri, a debutat la Hotel Termal din Băile Felix

Conferința Națională a Psihologilor Școlari

Vineri (11 noiembrie 2011), s-a deschis, la Hotel Termal din Băile Felix, cea de-a III-a Conferință Națională (cu participare internațională) a Psihologilor Școlari.

La manifestare au participat cadre universitare (specialiști) din București, Iași, Cluj-Napoca, Brașov, Arad, Timișoara și Chișinău (Republica Moldova), după cum aveam să aflăm din cuvântul rostit de prof. univ. dr. Elena Bonchiș, președintele comitetului de organizare.
„În mijloc de minunată toamnă vă invităm să participați la cea de-a treia Conferință Națională a Psihologilor Școlari, organizată sub egida Colegiului Psihologilor din România, beneficiind de sprijinul și colaborarea: Departamentului de Psihologie, Departamentului de Științe ale Educației, Centrului de Consiliere Psihologică „Ego Plus”, Centrului de Cercetare Fundamentală și Aplicată în Domeniul Psihologiei din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea.
Tema propusă pentru acest an este una mai mult decât generoasă – „Dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale copilului și adolescentului” – temă actuală și de larg interes. Un loc aparte în cadrul acestui eveniment în va ocupa problematica relației dintre dezvoltarea socio-emoțională a copilului/adolescentului și parenting-ul incomplet, generat de plecarea la muncă în străinătate a unuia sau a ambilor părinți. Fiind un fenomen de dată recentă, a stârnit interesul specialiștilor din diferite domenii, soluțiile oferite fiind încă neacoperitoare, copiii rămași singuri trăind adevărate drame...” (am citat din cuvântul dnei prof. univ. dr. Elena Bonchiș).
„Suntem o țară de plângăcioși!”
După un moment muzical (de pregătire emoțională), a fost invitat să ia cuvântul în plenul conferinței („un inginer printre psihologi”) dl prof. univ. dr. Sorin Curilă – secretar științific al Senatului Universității din Oradea, care a transmis mesajul rectorului Universității, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Antal, adresat participanților la conferință. Înainte să înceapă prezentările în plen, a fost invitat să-și exprime părerea vizavi de tema conferinței dl prof. univ. dr. Adrian Opre, de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. După ce a constatat afluxul mare spre manifestare, care probează ceva, pentru cei ce voiesc să priceapă, s-a referit la segmentul profilactic ce revine psihologilor școlari și la cel puțin 10 motive pentru a deveni psiholog școlar. Vorbind despre urcușurile și coborâșurile vieții, profesorul clujean a emis și o judecată de valoare, cum că „suntem o țară de plângăcioși” (prietenii știu de ce)!
În cadrul prezentărilor în plen, până la pauză, am audiat trei comunicări: prof. univ. dr. Nicolae Mitrofan, de la Universitatea din București  – „Experiența Universității din București privind formarea competențelor transversale”; conf. univ. dr. Carolina Perjan de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău (R. Moldova) – „Situația actuală a psihologiei în contextul transformărilor din Republica Moldova”; prof. univ. dr. Adrian Opre de la Univ. „B.B” din Cluj-Napoca – „Profesorul expert: abilități metacognitive, reflexivitate și control emoțional”. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Conferința Națională a Psihologilor Școlari. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:57 Ora standard a Europei de Est