Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Voluntariatul ca șansă de bune practici educaționale

Miercuri, la CSEI Senzorială

Voluntariatul ca șansă de bune practici educaționale

În cadrul Festivalului Național al Șanselor Tale, miercuri (7 decembrie 2011), la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială din Oradea, a fost marcat Anul European al Voluntariatului,

La masa rotundă organizată pe această temă au fost invitați partenerii fideli ai centrului, elevii-voluntari de la Liceul de Artă din Oradea, precum și directorii grădinițelor nr. 30 – „Mugurel” și 44 (prof. Lucia Negrău și Mariana Vereș), care și-au manifestat dorința de a derula activități în cadrul SNAC.
În deschiderea întâlnirii, directorul centrului, dna prof. Rodica Lezeu, vorbind despre dezvoltarea voluntariatului în lume, dar și în România, a avansat două cifre semnificative: se spune că la nivel mondial ar exista100 de milioane de voluntari, iar în România, 4 milioane de voluntari acreditați. La nivelul centrului, acțiunile de voluntariat au tradiție și o valoare educativă inestimabilă. Cei mai fideli voluntari ai centrului, elevii și dascălii Liceului de Artă, au fost lăudați și felicitați de către doamna director, fiind subliniat impactul deosebit pe care îl au activitățile de voluntariat asupra copiilor centrului. „Nu pot să nu o felicit cu această ocazie pe colega noastră, dna profesor Maria Ivănescu, promotorul și omul de suflet al acestor activități, dar și pe elevii Liceului de Artă (din clasele a IX-a A, a XI-a și a XII-a A) ca personaj colectiv foarte activ în cadrul activităților noastre de voluntariat”, a conchis doamna director.
Pentru început, dna profesor Maria Ivănescu și Ramona Vesa au prezentat (în power point) secvențe importante din multitudinea activităților de voluntariat desfășurate la nivelul centrului, dar și informații utile privind voluntariatul în general (ca angajament și  responsabilitate asumată, precum și 12 motive pentru a deveni voluntar). Toate acestea au oferit o bază de discuții. Invitații au mulțumit pentru lecția de voluntariat și pentru bunele practici oferite. În ceea ce o privește pe dna profesor Maria Ivănescu, directorul Grădiniței nr. 44 a ținut să sublinieze faptul că dna Ivănescu desfășoară astfel de activități de peste 25 de ani, chiar dacă înainte vreme se numeau altfel. În cuvântul său, prof. Mihaela Costea (de la Lic. de Artă) a subliniat valențele educative ale voluntariatului – „care ne îmbogățește sufletește”; în aceeași tonalitate s-au situat și aprecierile avansate de prof. Adina Manea: „În cadrul acestor activități, elevii se încarcă cu energie pozitivă, având parte de trăiri umane extraordinare”...Din partea voluntarilor artiști a făcut aprecieri elevul Alexandru Cosma.
Carnetul de note și colindele
În cadrul momentului artistic ce a urmat, am fost plăcut surprinși de cei patru actori din clasa a III-a, care ne-au prezentat sceneta „Carnetul de note”, în care au excelat: Alberto, Raluca, Victoraș și Paul (coordonați de prof. Kover Monica, Gheorghiu Valentina și Borzași Simona). Apoi au curs colindele, oferite cu generozitate și încântare de cei mai mici colindători, îmbrăcați în straie populare (coordonați de prof. Adriana Crișan și Viorica Dobran), iar mai apoi de liceenii artiști, și ei îmbrăcați în frumoase costume populare (însoțiți de prof. Aurica Bonțu, Nada Panait și Mihaela Costea). Din grupul liceenilor colindători, Lavinia Maria Chifor (din X B) avea să ne impresioneze în mod deosebit cu „Iisus s-a născut în sara de Crăciun”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Voluntariatul ca șansă de bune practici educaționale.   

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:56:13 Ora standard a Europei de Est