Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

312 ani de activitate educațională

9 decembrie – „Ziua școlii”

312 ani de activitate educațională

Vineri (9 decembrie 2011), de „Ziua școlii”, la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea au fost marcați 312 ani de activitate educațională.

Înainte de ora 10, directorii Colegiului și reprezentanții Consiliului elevilor și-au primit cu mare drag oaspeții (oficiali locali și județeni, foste cadre didactice și foști elevi ai colegiului). În holul de la intrarea în sala festivă, am fost martori la momente emoționante: zâmbete și îmbrățișări, bucuria revederii după 12 ani și mai bine ...
La ceas aniversar, distinsa citadelă a învățământului bihorean și-a contabilizat  filele de istorie și cei 312 ani de activitate educațională. La invitația conducerii, evenimentul a fost onorat de foști directori și profesori ai școlii, foști elevi, distinși invitați, oficiali locali și județeni, între care: viceprimarii dr. Gheorghe Carp și Biro Rozalia, subprefectul Adelina Coste, inspectorii școlari generali adjuncți Nicolae Ungur și Kery Hajnal.
Întâlnirea de suflet a eminescienilor de „Ziua școlii” a fost gândită de doamna director Maria Onița ca o invitație la reașezarea dascălului la locul pe care îl merită în societate, potrivit contribuției sale la formarea tinerei generații.
După cuvântul de salut adresat de doamna director Maria Onița, la microfon a urmat subprefectul Adelina Coste. În alocuțiunea sa, fosta elevă a școlii s-a arătat emoționată, simțindu-se copleșită și acum de personalitatea foștilor săi profesori pe care, în parte, îi avea în față. În mesajul său, doamna subprefect s-a adresat Măriei sale - Educatorul, Școlii, dar și Elevului, arătând că „primul și ultimul scop al educației (al școlii) este elevul”.
Viceprimarul Gheorghe Carp, deși nu este absolvent al acestui liceu, se simte legat sufletește de școala unde au studiat bunicul și fiul său. Domnia sa a mărturisit că și-ar fi dorit să fie absolvent al acestui prestigios colegiu, „care ocupă primul loc în inima sa!” Și inspectorul școlar general adjunct al I.S.J. Bihor, dl Nicolae Marcel Ungur, și-a mărturisit emoțiile pe care le încearcă la ceas aniversar, chiar dacă nu este absolvent al colegiului, fiind vorba despre o nostalgie a anilor de liceu și un sentiment de admirație și respect pentru slujitorii unuia dintre liceele reprezentative ale învățământului bihorean.
„Tradiția naște valori prin tot ce realizează elevii noștri!”
Revenind la microfon, doamna director Maria Onița avea să facă o pledoarie pentru nobila profesie de dascăl, pornind de la citatul (din A. Marie) despre meseria de dascăl (educator) care este „o mare și frumoasă profesiune, care nu seamănă cu nici o alta, o meserie care nu se părăsește seara odată cu hainele de lucru..., o meserie în care a ști nu înseamnă nimic fără emoție, în care dragostea e sterilă fără forța spirituală, o meserie când apăsătoare, când implacabilă, ingrată și plină de farmec...” și ajungând la a-l cita pe prof. C.C. Giurescu: „Mi-am respectat meseria și ea m-a respectat pe mine”.
În discursul său, doamna director a nominalizat dintre foștii dascăli ai școlii, începând cu foștii colegi, dar și directorii instituției (începând cu dna Ecaterina Crăciun și încheind cu dl Iosif Eilender); ajungând în actualitate, s-a referit la resursa umană existentă (1.496 de elevi, în clasele I-XII, îndrumați de 93 de cadre didactice), la spiritul și mândria de eminescian; și întrucât ziua de vineri a fost dedicată, în exclusivitate, dascălilor, sărbătoarea elevilor va avea loc în intervalul 2 - 6 aprilie 2012, în cadrul manifestărilor „Școala altfel”.
Povestea unei instituții ... care s-a născut în 2 decembrie 1699
Sub genericul „A fost odată...”, elevii școlii (Mădălina Naghiu, Tamas Brânda, Daiana Banc, Roxana Ghenț, Andreea Negruț, George Samașca-Nemeș, Andrada Rește și Denik Jurcsik), coordonați de prof. Cristina Marian, Veronica Marton și Adriana Pugna, au ilustrat în chip măiestrit file din devenirea colegiului, împletind paginile de istorie, prezentate în power point, cu un text și versuri potrivite, totul îmbrăcând o haină sărbătorească de noblețe și profundă admirație pentru o instituție de renume.
Un tribut de binemeritate laude...
La ceas aniversar, doamna Violeta Ardelean, în calitate de fost elev, profesor și director al școlii, a ținut să aducă „un tribut de binemeritate laude dascălilor clădiți clasic..., dar și instituției, aducând mulțumiri  admirabililor săi profesori (între care Valeria Botiș - dascălul de română); „ca ex-director, nu am scăpat de umbre și doresc să îi evoc cu căldură pe plugari – cultivatorii de destine...”; în calitate de fost profesor de română, dna Ardelean s-a oprit la „câteva mlădițe”, foști elevi (între care Ruxandra Chișe).
Prof. dr. Lucia Matiuța și premiile PIJA  
Doamna prof. univ. dr. Lucia Matiuța ne-a reținut atenția cu concursul internațional de creație literară PIJA pe care îl coordonează, prilej cu care a ținut să înmâneze diplome profesorilor colegiului care s-au ocupat de organizarea și desfășurarea recentei ediții de la Oradea.
„Un Om nu se naște se face, educația îl face Om...”
Am ascultat apoi discursurile a trei foști absolvenți ai școlii: prof. univ. dr. Antonio Faur, ing. Felician Burian și prof. Ovidiu Pop – manager; intervenția distinsului notar Cornel Gârba, în calitate de fost și actual părinte de elevi eminescieni; și nu în ultimul rând i-am ascultat pe trei dintre membrii Consiliului elevilor (Domokoș Carla, Fekete Agnes și Oana Meșter).
Dl profesor Antonio Faur a avut un mesaj pertinent și inspirat, cu referire directă la Dascăl și misiunea sa nobilă. „Profesorii clădesc. Ei sunt constructori, pentru că Omul nu se naște se face, educația îl face... Om. Familia, școala și în cele mai multe cazuri și biserica sunt pilonii formării noastre. Personalitatea unui om se definitivează în linii mari la absolvirea liceului. De învățat, însă, învățăm toată viața. Suntem elevi perpetuu...”
În chip surprinzător, un distins istoric ne-a vorbit admirabil despre dascălul-pedagog și misiunea sa nobilă (se vede că așchia nu sare departe de copac - distinsul istoric și profesor univ. dr. Viorel Faur ne-a fericit cu un urmaș vrednic, demn de toată admirația!).
Eminescienii talentați ne-au bucurat cu un regal aniversar
Cireașa de pe tortul aniversar ne-a fost oferită de artiștii colegiului: Amalia Popa, Mădălina Naghiu, Molnar Krisztina, Claudia Lupșan, Oana Pelea, Teodora Șandru, Mark Lukacs și Roxana Ghenț..., care s-au întrecut în a ne bine dispune; soliștii vocali și ansamblurile de dansuri, grupurile vocale...ne-au prezentat un model de conviețuire interetnică de calitate la Colegiul Național „Mihai Eminescu”. Într-un final incandescent, cei mai mici „soldați” ai colegiului, elevii din ciclul primar, câtă frunză și iarbă, îmbrăcați de sărbătoare, în straiele unor veritabili Moși, au înălțat frumoase colinde... și un La mulți ani a răsunat din toate piepturile eminescienilor! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (128 de poze), accesați Galeria foto: 312 ani de activitate educațională.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 14:39:36 Ora standard a Europei de Est