Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”

Proiectul educațional județean

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”

La Căminul Cultural din Oșorhei și-au dat întâlnire, joi (22 decembrie 2011), copii și cadre didactice din șase școli gimnaziale din județul Bihor (Căbești, Husasău de Criș, Ineu de Criș, Oșorhei, Roșia și Săcădat), în cadrul proiectului educațional județean „Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, coordonat de prof. Claudia Tișe, de la Școala din Oșorhei.

Sărbătorile de iarnă dintre Crăciun și Anul Nou...
„Proiectul se derulează în perioada noiembrie 2011 - aprilie 2012 și constă în organizarea unor activități cultural - artistice prin care se promovează obiceiurile, tradițiile populare românești în Câmpia de Vest. El este structurat pe două etape. Prima etapă a debutat astăzi (joi, 22 decembrie 2011- n.n.), sub genericul „Sărbătorile de iarnă dintre Crăciun și Anul Nou în Câmpia de Vest și județul Bihor”. Cea de-a doua etapă se va desfășura sub genericul „Tradiții și obiceiuri românești de Paște în Câmpia de Vest și județul Bihor”, și se va derula în perioada 2 - 6 aprilie 2012”, după cum aveam să aflăm de la coordonatorul de proiect, prof. Claudia Tișe.
Expoziții, momente artistice și concurs de colinde
De la Ziua internațională a femeii din mediul rural, Căminul Cultural din Oșorhei nu a mai cunoscut o asemenea animație și infuzie de tinerețe (fără bătrânețe): copii, părinți și cadre didactice din șase comune, dar nu numai, gătiți frumos, ca pentru o sărbătoare de Crăciun!
Ca într-un careu magic, pe trei dintre pereții localului, fiecare din cele șase școli prezente în festival și-a amenajat standurile expoziționale: expoziție de pictură pe sticlă, legată de sărbătorile dintre Crăciun și Anul Nou, expoziție de obiecte ornamentale de Crăciun, expoziție de măști tradiționale românești confecționate de elevi, expoziție de prăjituri tradiționale din satele respective, legate de perioada sărbătorilor dintre Crăciun și Anul Nou (cozonaci, covrigei, turtă dulce, cornulețe..., plăcintă de Roșia), bunătăți cu care gazda își așteaptă colindătorii și musafirii în preajma acestor sărbători.
Scenete și concurs de colinde
Momentul artistic prezentat de fiecare școală a fost legat de tradiția românească din zona respectivă, obiceiuri practicate și astăzi în perioada cuprinsă între Crăciun și Anul Nou; formațiile au prezentat scenete pe tema Nașterii Domnului și urători..., iar în cadrul concursului de colinde, potrivit regulamentului de concurs, fiecare echipaj a concurat cu câte două colinde din zona lor folclorică.
Pentru alungarea emoțiilor și crearea unei atmosfere destinse, de sărbătoare, conducerea comunei Oșorhei (dl primar Ioan Pop și dl vice Ioan Gligor) a adus pe scenă câteva personaje de circ, așa încât, evenimentul de la Oșorhei a început sub cele mai bune auspicii, cu zâmbetul pe buze și relaxare totală...
În deschiderea manifestării, dna profesor Adriana Camelia Indrie, directorul Școlii cu clasele I-VIII din Oșorhei, „starostele” și gazda bună, a salutat colegii și formațiile de copii și a prezentat scopul și argumentele proiectului educațional județean.
În derularea tuturor momentelor, echipajele (formațiile) s-au prezentat în ordinea alfabetică a localităților.
Moș Crăciun pleacă la drum...
Momentul artistic a fost deschis de echipajul Școlii din Căbești: Raul, Claudiu și Șerban Patronea și Adrian Bocoiu; ei au prezentat Steaua, obicei din Sohodol de Căbești, coordonați de prof. Ana Tirla.
Urmărindu-l pe Moș Crăciun în drumul său pe la casele copiilor harnici și cuminți, membrii echipajului Școlii din Husasău de Criș au dorit să ne prezinte care este cerea și oferta în variantă modernă. Pentru că una ducea Moșul acum 30-40 de ani și altceva cer copiii astăzi în scrisorile pe care le scriu Moșului, deși bugetul Moșului nu a crescut în progresie geometrică sau astronomică... Prof. Ioana Miron constată (într-o notă, ușor „ironică”) evoluția gusturilor și pretențiilor în materie de daruri, uitându-se de cele tradiționale. Gazdele (Școala din Oșorhei) au prezentat dansul Caprei - un obicei specific (coordonatori, prof. Amalia Þoca și Ana Franciac). Și cei din Roșia au venit cu Steaua, dar cu jocul Þahondrei („o spărietoare” – vorba dlui înv. Gheorghe David, coordonatorul scenetei). Elevii din Săcădat și Săbolciu au prezentat sceneta Nașterea lui Iisus Hristos, coordonatori: prof. Mihaela Biriș, Gabriela Þîrțiu și Ioan Pașc.
Jurizarea expozițiilor
Preț de câteva zeci de minute, membrii juriului au trecut în revistă standurile amenajate; în cele mai multe cazuri, produsele expuse au fost prezentate de către elevi. La standul Școlii din Căbești am admirat icoanele pe sticlă, măștile și  ornamentele de Crăciun, iar de pe masă și din coșuri ne trăgeau cu ochiul cornulețele cu nucă, rozetele și cozonacul împletit în trei; prezentatori: Bianca Nicoleta Tonț Onița și Roberta Tirla. Expoziția Școlii „Puiu Sever” din Ineu de Criș a fost prezentată de prof. Patricia Urdea (brăduțul din polistiren pictat, podoabe din pastă de modelat pictate și date cu sclipici, pictură pe sticlă, felicitări și ghirlande din burete colorat).
Pe mesele din spatele sălii, suverane erau exponatele gazdelor, o expoziție de proporții, cuprinzând icoane și iconițe, tablouri, decorațiuni și ornamente de Crăciun (pictate și confecționate în cadrul atelierelor coordonate de prof. Fekete Nausica și Daniela Indig), măști tradiționale românești, felicitări, suport pentru lumânări, sculptat și pictat în mod ingenios (unicat), o masă aranjată de Crăciun (pentru două persoane), cu tot tacâmul (și tacâmurile), cu cornulețe cu cacao și gem și cuib de viespi..., cum avea să ne-o descrie prof. Claudia Tișe.
La standul celor de la Roșia, Georgiana Dumea ne-a prezentat expoziția de icoane, Sonea Tirla – ornamentele, iar Cosmina Pop – cozonacul cu nucă, colacul pentru colindători și plăcinta cu brânză de oaie. Standul celor de la Săbolciu și Săcădat ne-a fost prezentat de Þoca Cristian Isac (din Săbolciu), Raluca Avram și Mădălina Marc; coordonatoare ornamente de Crăciun – înv. Simona Sotoc.
Colinde, colinde...   
Revenind pe scenă, artiștii (aceiași, dar și alții) au prezentat câte două colinde. Cei din Căbești (coordonați de prof. Mirela David și Ana Tirla) au prezentat colindele: „De la începutul lumii” și „Puică neagră bagă-n sac” (colacul a fost alduit de Cristian Barnoș, din clasa a III-a). Colindătorii din Husasău de Criș, coordonați de prof. Ioana Miron, au interpretat colindele „În cetatea-mpărătească” și „Când Adam din rai ieșere”. Grupul de colindători de la Ineu de Criș (coordonat de prof. Karacsony Zoița) a fost acompaniat la mini orgă de Samuel Buzle (din clasa a IV-a). Te miri ce minuni poate face o orgă în mâinile unui maestru (pentru că raportat la vârsta sa, Samuel este un maestru)! Una din cele două colinde prezentate a fost culeasă de la Căpuș Florica (85 ani). Colindătorii din Oșorhei au fost coordonați de prof. Ioana Bianca Bulgaru, și acompaniați la vioară cu goarnă de Cosmin Maga, iar la tobă de Alin Anghel. Școala Roșia a ieșit în față cu un grup de colindători din ciclul primar, coordonați de același înv. Gheorghe David, având-o ca solistă pe Andreea Zăvoianu. Colindătorii din Săcădat ne-au dat „Vestea bună” în acompaniament de acordeon și chitară (la acordeon – Boroș Otniel Florin, la chitară – Melania Negruț), coordonator, prof. Ionuț Pașc.
La finalul momentului, gazdele au revenit pe scenă cu un „bonus” – un moment folcloric, prezentat de echipa de dansuri populare, coordonată de prof. Valerica Negruț, iar dl învățător din Roșia (Gheorghe David) a „replicat” cu două colinde din zona Binșului.
Ultimul cuvânt l-au avut membrii juriului și organizatorii care au înmânat premiile (diplomele).
Ce vom avea în cea de-a doua etapă?
Așa după cum vă spuneam la începutul reportajului, cea de-a doua etapă a proiectului se va derula în perioada 2 - 6 aprilie 2012, sub genericul „Tradiții și obiceiuri românești de Paște în Câmpia de Vest și județul Bihor”.
În cadrul acestei etape vom avea: *Expoziție de pictură pe sticlă, subiectul fiind tradiția Paștelui în mediul rural românesc (iconițe, obiecte ornamentale de Paște) *Expoziție de ouă pictate de către elevi *Concurs: prezentarea unui costum popular local din regiunea Câmpia de Vest, precum și un moment artistic - un obicei tradițional local de Paște.
Așadar, proiectul își propune (după cum aveam să aflăm de la coordonatorul său, prof. Claudia Tișe) să reîmprospăteze memoria colectivă legată de tradițiile de Crăciun și de Paște. „Frumusețea portului popular românesc, obiceiurile etnografice și folclorice, tradițiile religioase, paradoxal, rămân necunoscute generației tinere. Chiar dacă lumea satului românesc îmbină mediul de trai al unei generații aflate deja în puterea vârstei, cu cea a unei generații tinere, trecutul și tradițiile românești nu mai sunt promovate, sunt uitate, ba chiar desconsiderate. Tinerii sunt înclinați să preia o serie de obiceiuri și tradiții străine, fără să le cunoască pe cele românești”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (135 de poze), accesați Galeria foto: „Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”.

Trimite email
sâmbătă, 20 aprilie 2024, 16:07:49 Ora de vară a Europei de Est