Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Școala Discovery” - o nouă resursă de învățare pentru elevi și profesori

Un proiect dezvoltat de Discovery Networks CEEMEA în parteneriat cu Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului

„Școala Discovery” - o nouă resursă de învățare pentru elevi și profesori

Discovery Networks CEEMEA (Europa Centrală & de Est, Orientul Mijlociu și Africa), în parteneriat cu Ministerul Educației din România, anunță lansarea proiectului „Școala Discovery”, o inițiativă concepută pentru a susține educația științifică în România, încurajând elevii și profesorii să utilizeze resurse new media la orele de curs și să învețe cu ajutorul Discovery Channel.

Anunțul a fost făcut azi (duminică, 8 ianuarie 2012 – n.n.) într-o conferință de presă la care au participat, din partea Ministerului Educației, ministrul Daniel Funeriu și secretarul general adjunct Monica Anisie, iar din partea Discovery, Mark Hollinger, președinte și CEO Discovery Networks International, Ada Roseti, director de programe pe Europa de Sud-Est și Danny Forster, prezentatorul emisiunii „Inginerie extremă”, difuzată de Discovery Channel.
 „Misiunea Discovery a fost întotdeauna aceea de a satisface curiozitatea oamenilor față de lumea înconjurătoare prin intermediul unor programe care fac privitorul să-și dorească să știe mai mult. Þelul nostru este să aducem lumea Discovery în sălile de clasă și să stimulăm curiozitatea firească a elevilor față de știință. Discovery Channel a venit în România acum mai bine de 10 ani și a captivat publicul, iar acum ne dorim să facem un pas înainte și să ducem această relație mai departe, susținând educația științifică din România prin ceea ce știm noi să facem cel mai bine: televiziune de calitate. Suntem recunoscători Ministerului Educației pentru susținerea acordată și pentru feedback-ul valoros oferit în implementarea proiectului și ne dorim să fim implicați în continuare în procesul educațional din România”, a spus Mark Hollinger, președinte și CEO, Discovery Networks International.
Așadar, începând cu data de 16 ianuarie, elevii cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani vor putea beneficia de noile resurse puse la dispoziție de acest proiect. Școala Discovery are două componente principale: o linie de programe educative pe teme legate de învățământul științific difuzată pe Discovery Channel în România, și o serie de materiale didactice disponibile online, care să ajute profesorii să integreze aceste programe în activitățile didactice curente. Cele două componente au fost realizate ținând cont de programa școlară:
Televiziune: Programele educaționale vor fi difuzate pe Discovery Channel, de luni până vineri la ora 14.00, apoi în reluare - inițial a doua zi, de la ora 8.00, apoi în cadrul unui bloc de programe dedicat, sâmbăta și duminica. Programele prezintă subiecte științifice, de la chimie și matematică, fizică, biologie și ecologie până la invenții. Acestea au fost special selectate pentru a-i ajuta pe elevii claselor V - XII să înțeleagă mai bine fenomenele științifice, transmițând mesajul că știința este un domeniu interesant și captivant. În perioada 16 ianuarie - 30 martie vor fi difuzate peste 55 de episoade (ore), urmând ca acestea să fie reluate până la finalul semestrului. Programele vor fi dublate în limba română, fără a avea pauze publicitare.
Online: scoala.discovery.ro este un portal dedicat profesorilor, care pot descărca aici materiale-suport ce pot fi folosite la clasă, în interacțiunea cu elevii. Site-ul include o grilă de programe și un Ghid pentru profesori complet, despre fiecare episod, prezentând obiectivele lecției, seturi de întrebări care să îi apropie pe elevi de conținut, propuneri de activități în clasă și definiții pentru termenii de vocabular.
„Ne bucurăm să fim partenerii Discovery în această inițiativă care oferă o diversificare a resurselor de învățare pentru profesori și elevi. Această diversificare a resurselor este menită să întărească efectul mijloacelor tradiționale ale învățării și nu să se substituie lor. Îi sprijinim pe elevi să învețe mai bine, să-și facă lecțiile mai ușor utilizând forța imaginilor. Venim în completarea resurselor de învățare asistată utilizând calculatorul (SEI, prin AEL, un alt program major al ministerului) care sunt astăzi disponibile în toate școlile din România. Este prima dată când Ministerul Educației intră în parteneriat cu o rețea globală de televiziune dispusă să își ofere resursele pentru atingerea unui obiectiv comun: susținerea educației științifice și utilizarea resurselor de tip nou în școli”, a spus Daniel Funeriu, ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.
„Prin «Tehnologie extremă» și alte proiecte la care am colaborat cu Discovery, am văzut forța televiziunii de a implica și educa elevii, pe subiecte care adesea par destul de aride la clasă. Aceasta este o modalitate excelentă de a stârni pasiunea copiilor pentru știință. Mă simt onorat să mă aflu aici, la București, pentru un anunț atât de important”, a declarat Danny Forster, prezentatorul emisiunii „Tehnologie extremă”.
Pentru a măsura felul în care aceste resurse sunt folosite de profesori și elevi, cu scopul optimizării acestui proiect, Discovery Networks și Ministerul Educației au selectat un grup de 110 școli din România, care vor fi monitorizate îndeaproape și ai căror profesori vor fi instruiți să utilizeze noile instrumente de lucru. De asemenea, Discovery va facilita accesul acestor școli la cablu și/sau satelit.
Școala Discovery este un proiect dezvoltat în parteneriat cu Discovery Education, o platformă înființată în Statele Unite în 2004, care susține profesorii și elevii, aducând experiența Discovery în sălile de clasă cu ajutorul soluțiilor digitale care stimulează curiozitatea firească a elevilor. Apelând la arhiva de programe Discovery, platforma Discovery Education este acum lider în domeniul educației, ajungând la peste un milion de profesori și 35 de milioane de elevi din America. Conținutul Discovery Education, de cea mai înaltă calitate și perfect aliniat standardelor din domeniu, îi poartă pe elevi dincolo de sălile de curs, punând la dispoziția profesorilor metode eficiente și conținut media educațional care inspiră elevii să învețe mai bine. Bazându-se pe dezvoltare profesională completă, servicii de evaluare și o întreagă rețea de profesori pasionați care se ajută și se susțin reciproc, Discovery Education asigură rezultate pe termen lung, conectând procesul de învățare la lumea contemporană.
Despre Discovery Networks CEEMEA
Discovery Networks CEEMEA (Europa Centrală și de Est, Orientul Mijlociu și Africa) este o divizie a Discovery Communications (NASDAQ: DISCA, DISCB, DISCK), compania nr. 1 în lume în domeniul programelor documentare, ajungând la peste 1,5 miliarde abonați din 210 țări. Discovery oferă oamenilor posibilitatea de a-și explora universul și de a-și satisface curiozitatea, prin intermediul celor peste 130 de rețele în frunte cu Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science și Discovery HD, cât și prin intermediul produselor și serviciilor comerciale și educaționale de top sau prin portofoliul diversificat de servicii media digitale, incluzând HowStuffWorks.com. În Europa Centrală și de Est, Orientul Mijlociu și Africa, 9 branduri Discovery ajung la 147 de milioane de abonați din 105 țări, cu programe traduse în 19 limbi.
Despre Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului
Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului este o instituție a administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, cu rol de sinteză și coordonare în aplicarea Programului de guvernare în domeniul educației, cercetării științifice, dezvoltării tehnologice și inovării care definește cadrul normativ-metodologic, funcțional, operațional și financiar necesar aplicării politicilor și urmărește armonizarea legislației naționale cu cea a Uniunii Europene.
Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului este instituția care, pe baza consultării cu celelalte instituții și ministere interesate, proiectează, fundamentează și aplică strategia globală a învățământului, stabilește obiectivele sistemului de învățământ în ansamblul său, precum și obiectivele educaționale pe niveluri și profiluri de învățământ. (Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 16:11:06 Ora standard a Europei de Est