Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Captivitate...” și „Re-Writing Women with Michele Roberts”

Prof. Carmen Þirban a publicat două volume în scop pur didactic

„Captivitate...” și „Re-Writing Women with Michele Roberts”

Pe vremea când a scris materialul pentru cele două volume ale sale, Carmen Þirban nu s-a gândit, o clipă, că poeziile și însemnările sale vor fi publicate în volum.

Prin urmare, nu cu acest scop au fost scrise. Versurile s-au născut pur și simplu din simțirea sa, fiind mesajul sufletului aflat la vârsta adolescenței, când orice tânăr așterne pe hârtie trăirile momentului; când din preaplinul său, sufletul erumpe, rodește nebănuite nestemate versificate. Atunci, scrii mânat de un imbold emoțional, stârnit și de o muză care pe cei mai dotați și mai sensibili îi caută mai des. Inspirația vine în urma unor evenimente plăcute sau mai puțin plăcute, ca o senzație de împlinire sau în cel de-al doilea caz ca o „revoltă” sau o refulare (cu tine însuți) împotriva firii sau a unor stări de fapt, lucruri sau ființe. „Captivă” sieși, Carmen a simțit mereu că trebuie să cocheteze cu poezia pentru a exprima ceea ce simțea. Așa s-au născut versurile poeziilor: Dorințe, Zi, Noapte albă, Iubește-mă, Toamnă, Noiembrie, Tu,... Mai apoi, dezrobită de „păcatul” cel dintâi, a căzut în melancolie și în cugetare voită și „dirijată” – Implorație, Așteptare, Regret, Păcat, Trădare...
Devenită profesor de engleză (franceză), Carmen a socotit nimerit (potrivit) să traducă (la propriu) în engleză și franceză acele poezii, în scop pur didactic, fiindu-i utile în munca la catedră. Ca profesor de engleză și franceză, Carmen Þirban le  arată concret elevilor săi cum sună niște versuri exprimate (în trei limbi) de un suflet adolescentin, în volumul „Captivitate/ Captivity/ Captivite”. Distinsul profesor (poet) Miron Blaga privește și apreciază volumul din postura de profesionist, atât ca dascăl de română, cât și ca poet, și constată: „O poezie adolescentină, marcată de o sinceritate dezarmantă și de o atitudine tinerească degajată..., o diversitate de tonuri și voci..., o poezie a dragostei adolescentine, a căutării de sine și a primelor experiențe existențiale..., un document liric al unei anume vârste, ilustrând tensiunea spirituală a acesteia, reprezentativă, totuși, pentru evoluția unei poete în plină efervescență”.
„M-a făcut să mă simt mândră că sunt femeie”
Cel de-al doilea volum („Re-Writing Women with Michele Roberts), scris în limba lui Shakespeare, se adresează celor ce îndrăgesc această limbă și doresc să se perfecționeze în deprinderea scris-cititului în engleză. Așadar și acest volum a apărut din necesități pur didactice, fiind un produs didactic folositor la orele de engleză.
În  „Cuvânt înainte”, Carmen Þirban ține să precizeze când și cum s-au născut acele însemnări: de pe vremea studenției sale, când a cunoscut-o, întâlnit-o, pe scriitoarea britanică (Michele Roberts), la un Colocviu româno-britanic de literatură contemporană (1998), organizat de Universitatea din Oradea și Consiliul Britanic. Iar „această carte nu ar fi putut vedea lumina tiparului fără ajutorul neprețuit al doamnei conf. univ. dr. Ecaterina Hanțiu, profesoara mea iubită de literatură engleză, care m-a încurajat și a explorat alături de mine ungherele ascunse ale sufletelor feminine ale secolului nostru”, notează autoarea. Înainte de toate, Michele a impresionat-o pe Carmen prin modul ciudat de a-L iubi pe Dumnezeu – „văzându-L în tot ceea ce iubim, în tot ce ne înconjoară... De fapt, începând cu acel moment, L-am văzut pe Dumnezeu cu alți ochi. Am început să îl iubesc din ce în ce mai mult. Am început să îl înțeleg... Mi-a arătat cum să mă apropii de Dumnezeu, și m-a făcut să mă simt mândră că sunt femeie...”, ne explică doamna profesor Carmen Þirban. (Ovidiu DAN)

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 13:45:35 Ora standard a Europei de Est