Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Grupul pentru drepturi studențești dorește o nouă ordine!

O alternativă la sistemul clasic

Grupul pentru drepturi studențești dorește o nouă ordine!

Grupul pentru drepturi studențești este format din studenți voluntari, dornici să contribuie la o dezvoltare adecvată a tinerilor care pătrund în mediul universitar, alineată la nivel european.

Grupul s-a născut din dorința de a oferi studenților o alternativă la sistemul clasic în care studenții senatori reprezentau mai mult interesele facultății decât pe cele ale studenților, datorită modului adesea netransparent în care aceștia erau aleși. Alternativa va avea la bază un program clar ce urmează a fi implementat odată cu alegerea membrilor grupului în Senatul Universității din Oradea. Candidatura și munca în echipă este singura care poate apăra drepturile studenților grav afectate de Legea Educației Naționale (nr.1) pentru că împreună suntem mai puternici și putem realizat multe proiecte benefice.
Considerăm că a sosit momentul unei noi generații de lideri studențești, o generație care să creeze noi proiecte, mai actuale și mai apropiate de problemele colegilor noștri, dar și una mult mai agresivă atât de necesară vremurilor în care trăim. Pentru noi ar fi o onoare să reprezintăm studenții Universității din Oradea și să avem șansa de a ne implica în rezolvarea problemelor tinerilor din această comunitate.
Principalele direcții ale mandatului nostru:
1. PROMOVAREA EDUCAÞIEI CENTRATĂ PE STUDENT, în care studentul este centru universului educațional, profesorii și personalul auxiliar trebuind să ajute și să coordoneze studentul pentru o carieră de succes în viitor!
2. Promovarea unor hotărâri de Senat prin care Orarul și programul de la secretariat să fie în interesul studentului nu al profesorului și/sau al secretarelor. STUDENTUL DIN SENAT VA FI VOCEA STUDENÞILOR PE CARE ÎI REPREZINTĂ.
3. Urmărirea respectării drepturilor studenților, stabilite de reglementările interne și naționale și informarea continuă și în timp cât mai scurt a studenților asupra acestora.
4. Consolidarea relațiilor cu Federațiile Naționale Studențești și alte centre universitare naționale și internaționale.
5. Organizarea de evenimente studențești gen STUDFEST, săptămâni științifice, cercuri studențești, cluburi tematice și multe alte activități.
6. Consolidarea legăturilor cu autoritățile locale în vederea obținerii de avantaje și beneficii, precum:
- reduceri la spectacole de teatru, filarmonică, competiții sportive,
- înființarea Casei de Cultură a Studenților din Oradea, înființarea Clubului Studențesc etc.
7. Întărirea relațiilor cu mediul economic privat local și regional, în vederea facilitării accesului la sponsorizări pentru proiectele sau activitățile studentești propuse și alte beneficii (negocierea de reduceri la intrarea în ștranduri, piscine sau spa-uri, săli de fitness și aerobic).
8. Îmbunătățirea relațiilor cu mass-media locală și națională.
Lista studenților pe care o susține GDS
Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării - Roland OLAH
Facultatea de Științe Economice - Răzvan Lucian TAU
Facultatea de Inginerie Managerială și Tehnologică - Ștefan-Radu MAGDA
Facultatea de Litere - Andra-Maria NISTOR
Facultatea de Protecția Mediului - Ionuț COMAN, Adrian BENEA
Facultatea de Arte - Răducu-Theodor ȘERBĂNESCU
Facultatea de Medicină și Farmacie - Lucia Raluca ARDELEAN
Faculatea de Științe Socio-Umane - Alexandra PUȘCAȘ
Facultatea de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației - Romeo Vasile FILIP
Facultatea de Inginerie Energetică și Management Industrial - Gabriel CHEÞIU
Facultatea de Teologie Ortodoxă „episcop dr. Vasile Coman” - Constantin PASCARIU
Facultatea de Științe - Adina Nicoleta POP
Facultatea de Geogafie, Turism și Sport - Ștefan BAIAS (Răzvan TAU)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:47 Ora standard a Europei de Est