Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Doi regi și trei regine...

„Maratonul lecturii” - ed. a IV-a, cu

Doi regi și trei regine...

Peste 50 de cititori s-au lansat la cea de-a patra ediție a „Maratonului lecturii” în cursa de urmărire pentru cucerirea înaltelor titluri de Rege și Regină a lecturii, concurs de lectură, inițiat și organizat de patru ani, consecutiv, de Secția de copii și tineret a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” din Oradea.

Maratonul a fost coordonat și la actuala ediție de șeful secției, bibliotecar dr. Mariana Barna, împreună cu întregul colectiv al secției: Adelina Boga, Mariana Stoica și Simona Corbu; din partea secției maghiare, concursul a fost coordonat de directorul adjunct, dna Tavaszi Hajnal.
15 ianuarie – Ziua Culturii Naționale
Și pentru că ziua de naștere a Poetului nepereche, 15 ianuarie, a devenit mai nou Ziua Culturii Naționale, evenimentul de vineri (13 ianuarie 2012) de la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” s-a înscris în coordonatele Zilei Culturii Naționale, după cum aveam să aflăm de la managerul instituției, dna prof. Ligia Mirișan; cartea fiind „acel univers, acea cetate în care ne putem regăsi cu toții”, după cum avea să sublinieze Domnia sa.
Tot în „cetitul” cărților aveau să se refugieze, timp de un an, și cei 50 de concurenți, iar acum urmau să-și primească răsplata. Trebuie să precizăm faptul că respectivele cărți (selectate de organizatori pentru „Maratonul lecturii”) nu s-au regăsit pe lista lecturilor obligatorii ale școlarilor, deci nu s-au confundat cu acestea.
Înainte de înmânarea celor 19 premii și mențiuni, organizatorii au purtat un dialog cu concurenții pentru a afla care au fost motivele care i-au determinat să se înscrie la concurs, de unde s-au informat și mai cu seamă care este marele câștig al înrolării lor în plutonul celor mai activi cititori ai secției.
Oana, Patricia și Orsolya – regine, Paul și David – regi
Înaltele titluri de regi și regine ale lecturii au fost cucerite la actuala ediție de: Paul Samuel Burcă (din clasa a IV-a A, de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel” - înv. Mihaela Olimpia Bodea), cu 37 de cărți citite, respectiv, Toth-Budai David Jonathan (de la Școala „Nicolae Bălcescu”), cu 20 de cărți citite; reginele se numesc: Oana Carmen Olaru (din clasa a V-a C de la Colegiul Național „Iosif Vulcan”), cu 43 de cărți citite; Patricia Bianca Scorțe (din clasa a VII-a C, de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia”, diriginte, prof. Anca Fetea), cu 41 de cărți citite, respectiv Horvath Orsolya (de la Liceul Teologic Reformat „Lorantffy Zsuzsanna”), cu 10 cărți citite; cele trei premii I au fost obținute de: Ionuț Olaru (de la Școala din Sîntandrei), Tecsi – Murgui Renata (Șc. „N. Bălcescu”), respectiv Jaczko Timea (de la fosta Șc. „G. Coșbuc”); patru premii II: Emilia Pop (Lic. de Artă) și Ștefan Olaru (Șc. din Sîntandrei), respectiv Nagy Adam-Zoltan și Batori Boglarka (de la fosta Șc. „G. Coșbuc”); două premii III – Anda Pogăceanu (Șc. „N. Bălcescu”), respectiv Torok Orsolya (fosta Șc. „G. Coșbuc”); s-au mai acordat cinci mențiuni, obținute de: Carla-Beatriz Bunta (Șc. „Dacia”), Julia Anamaria Leac (C.N. „I. Vulcan”), Ruxandra Bodog (Șc. „Oltea Doamna”), Adela Ioana Maxim (Lic. Teologic Baptist „Emanuel”) și Patricia Balotă (C.N. „I. Vulcan”).
Anunțând cea de-a V-a ediție a „Maratonului lecturii” (care va debuta în luna februarie), doamna bibliotecar dr. Mariana Barna a poftit în scenă protagoniștii momentului artistic: pe Carina Pantea (din clasa a IX-a) de la Liceul cu Program Sportiv „Bihorul; eleva pregătită de prof. Edit Preoteasa a prezentat un număr de gimnastică artistică, iar Diana Toader și David Gorgan, de la Eco Școala „Avram Iancu” (înv. prof. Stelieana Cârciumaru) ne-au încântat cu un buchet de dansuri de societate, pe care le-au învățat cu îndrăgitul lor instructor, Florin Culda. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Doi regi și trei regine...

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:01 Ora standard a Europei de Est