Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școli primare și gimnaziale, licee tehnologice și vocaționale

Cu fața spre învățământ și cu cărțile pe masă!

Școli primare și gimnaziale, licee tehnologice și vocaționale

Când nu mai avem nimic de „revoluționat” în învățământ, după ce am comasat, arondat, absorbit și fuzionat... tot ce se putea, umblăm la „cosmetizarea” denumirii școlilor.

Am schimbat (tot fără cap) „clasa pregătitoare” în clasa 0 („Zero”), fără să realizăm ce înseamnă 0 în matematică (adică o clasă... „de nimic” – metaforic vorbind). Acum (în 2012) ne trezim că nu sună bine „Școala cu clasele 0-VIII” și trebuie să umblăm iar la o schimbare... de imagine!!!
Marți (17 ianuarie 2012), generalul Inspectoratului Școlar, dl profesor Dorel Luca, ne-a invitat să ne explice cum mai stau lucrurile în învățământ  și ce se pune la cale pentru toamna care va să vină, adică planul de școlarizare, clasa pregătitoare, rețeaua școlară și „bomba” Discovery (a se citi „Școala Discovery”), adică mutarea deșteaptă a copiilor din fața calculatoarelor în fața televizoarelor!
223 de clase propuse – 213 acceptate!
„Colegii (directori – n.n.) au propus pentru anul școlar viitor 223 de clase de-a IX-a. Anul trecut am realizat 221 de clase. Având în vedere rezultatele slabe obținute de unele școli la examenul de bacalaureat (sub 15 la sută procent de promovabilitate), ministerul a decis să reducă numărul de clase cu câte una (două), mai cu seamă acolo unde rezultatele au fost extrem de slabe, la seral și la fără frecvență. Prin urmare, pentru anul școlar viitor, pentru cei 5.964 de elevi de-a IX-a, am propus 213 clase. În acest fel se va realiza și o filtrare a elevilor de la seral și fără frecvență...”, ține să ne asigure dl inspector școlar general.
În privința salariilor... nu sunt probleme (mari)!
La un studiu atent, se pare că nu vor mai fi probleme (mari) cu salariile dascălilor. Gradul de acoperire pe întregul an este de 97, 61 la sută! Prin urmare, tot nu e sută la sută. Ei, dar câte nu se mai pot schimba dacă țara e în fierbere și vine greva generală, poate vă mai tund cu 25 la sută, așa ca să vă liniștiți! Nu ați văzut mai zilele trecute că la un miting în fața Prefecturii Bihor s-au adunat, după cum au titrat unii jurnaliști, peste 17 intelectuali???!!!
Nu vom mai spune (și scrie) Liceul Teologic..., ci Liceul Vocațional!
Nici prea multă democrație nu-i bună, și-or fi zis guvernanții noștri! Cică prea multe licee teologice ar strica imaginea europeană a României: ba liceu teologic ortodox, ba liceu baptist, ba penticostal, ba greco-catolic, romano-catolic, reformat... Prea ne-am apropiat de Dumnezeu (fiecare cu Dumnezeul lui) și uităm de ai noștri conducători, pe care nu îi mai iubim, stimăm și respectăm!
Așa că de la toamnă ne vom exprima frumos: liceul vocațional...! Grupurile școlare vor deveni licee tehnologice. Încă nu s-au decis miniștrii noștri cum le vom spune celor care învață în școli speciale, că nu sună „europenește” să le spui copii cu dizabilități; bine că au rămas în picioare liceele teoretice și colegiile ... Școlile vor fi primare (cu clasele 0-IV) și gimnaziale (cele cu clasele 0-VIII).
Să mai spunem că la Colegiul Tehnic Ioan Ciordaș" din Beiuș va funcționa, din toamnă, în premieră, o clasă de-a IX-a cu profil economic în limba maghiară.
287 de clase pregătitoare și 324 de clase I
Clasa pregătitoare ține de ciclul primar și va funcționa în cadrul școlilor, fiind condusă de profesor pentru învățământul primar sau preșcolar. Din lipsă de spații în școli, clasele vor putea funcționa și în grădinițele aronate școlilor respective, dacă acestea vor dispune de spațiul respectiv, dar vor funcționa după programul și regimul școlarilor și nu al preșcolarilor. Mobilierul nu a fost încă inventat, iar sala de clasă va arăta ceva de vis! Adică visăm să arate ca o sală de grupă și ca o sală de clasă..., undeva pe la mijloc. Dascălii însă știu mai exact ce vor miniștrii să spună! Mai trist va fi în mediul rural, în cazul claselor simultane. Până acum mai mergea (treacă de la noi), un dascăl la patru clase simultane. Dar ce te faci acum, îi mai dai și clasa 0? Nu se cade! Prin urmare, combinațiile posibile nu pot fi decât astfel: un dascăl va avea clasa 0, I și a II-a, iar celălalt va avea clasele a III-a și a IV-a.
De la anul se rezolvă și cu înscrierea copiilor la școală. Nu vă mai călcați în picioare, nu vă mai îmbulziți la înscrierea copiilor în clasa 0 (respectiv în clasa I). Stați acasă, în fața calculatorului, și vă înscrieți copilul la școala din apropierea de domiciliu. Aceasta este prioritatea – priorităților: școala din apropiere!
Asta s-o creadă doar dom’ ministru Daniel Funeriu!
Aflați, dom’ ministru că în Bihor, legile sunt altele. Ai noștri au comasat și arondat grădinițe din Nufărul la grădinițe din buricul târgului (vezi Grădinița nr. 2 și Gr. „Orsolya”); copiii de la Grădinițele 1 și 22 de dincolo de  Maternitate au fost teleportați la Școala „Nicolae Bălcescu”, când ei de ani și ani mergeau la Școala „Alexandru Roman” absorbită de Gr. Șc. Sanitar „Vasile Voiculescu”... Poate mai vreți să știți cum stau lucrurile și cu Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu” – cel mai oropsit și cel mai văduvit liceu teologic din tot Ardealul!
Doar pentru că e liceu ortodox? Chiar așa să fie????  
„Școala Discovery” și-a intrat luni în mână!
Dragi copii, nu fiți invidioși pe colegii voștri de la „Iosif Vulcan”, „Mihai Eminescu”, „Onisifor Ghibu” și „Arany Janos” din Salonta. Și voi puteți viziona respectivele programe la televizor ca și ei (zilnic de la ora 14.00, cu reluare a doua zi, de la ora 8.00, dar și sâmbăta...).
Despre proiect (și școală), noi am mai scris în două rânduri, dar vom mai reveni dacă vă pasionează subiectul!...
Oricum nu scăpați de ore și de învățat! (Ovidiu DAN)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:53:31 Ora standard a Europei de Est