Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Școli primare și gimnaziale, licee tehnologice și vocaționale

Cu fața spre învățământ și cu cărțile pe masă!

Școli primare și gimnaziale, licee tehnologice și vocaționale

Când nu mai avem nimic de „revoluționat” în învățământ, după ce am comasat, arondat, absorbit și fuzionat... tot ce se putea, umblăm la „cosmetizarea” denumirii școlilor.

Am schimbat (tot fără cap) „clasa pregătitoare” în clasa 0 („Zero”), fără să realizăm ce înseamnă 0 în matematică (adică o clasă... „de nimic” – metaforic vorbind). Acum (în 2012) ne trezim că nu sună bine „Școala cu clasele 0-VIII” și trebuie să umblăm iar la o schimbare... de imagine!!!
Marți (17 ianuarie 2012), generalul Inspectoratului Școlar, dl profesor Dorel Luca, ne-a invitat să ne explice cum mai stau lucrurile în învățământ  și ce se pune la cale pentru toamna care va să vină, adică planul de școlarizare, clasa pregătitoare, rețeaua școlară și „bomba” Discovery (a se citi „Școala Discovery”), adică mutarea deșteaptă a copiilor din fața calculatoarelor în fața televizoarelor!
223 de clase propuse – 213 acceptate!
„Colegii (directori – n.n.) au propus pentru anul școlar viitor 223 de clase de-a IX-a. Anul trecut am realizat 221 de clase. Având în vedere rezultatele slabe obținute de unele școli la examenul de bacalaureat (sub 15 la sută procent de promovabilitate), ministerul a decis să reducă numărul de clase cu câte una (două), mai cu seamă acolo unde rezultatele au fost extrem de slabe, la seral și la fără frecvență. Prin urmare, pentru anul școlar viitor, pentru cei 5.964 de elevi de-a IX-a, am propus 213 clase. În acest fel se va realiza și o filtrare a elevilor de la seral și fără frecvență...”, ține să ne asigure dl inspector școlar general.
În privința salariilor... nu sunt probleme (mari)!
La un studiu atent, se pare că nu vor mai fi probleme (mari) cu salariile dascălilor. Gradul de acoperire pe întregul an este de 97, 61 la sută! Prin urmare, tot nu e sută la sută. Ei, dar câte nu se mai pot schimba dacă țara e în fierbere și vine greva generală, poate vă mai tund cu 25 la sută, așa ca să vă liniștiți! Nu ați văzut mai zilele trecute că la un miting în fața Prefecturii Bihor s-au adunat, după cum au titrat unii jurnaliști, peste 17 intelectuali???!!!
Nu vom mai spune (și scrie) Liceul Teologic..., ci Liceul Vocațional!
Nici prea multă democrație nu-i bună, și-or fi zis guvernanții noștri! Cică prea multe licee teologice ar strica imaginea europeană a României: ba liceu teologic ortodox, ba liceu baptist, ba penticostal, ba greco-catolic, romano-catolic, reformat... Prea ne-am apropiat de Dumnezeu (fiecare cu Dumnezeul lui) și uităm de ai noștri conducători, pe care nu îi mai iubim, stimăm și respectăm!
Așa că de la toamnă ne vom exprima frumos: liceul vocațional...! Grupurile școlare vor deveni licee tehnologice. Încă nu s-au decis miniștrii noștri cum le vom spune celor care învață în școli speciale, că nu sună „europenește” să le spui copii cu dizabilități; bine că au rămas în picioare liceele teoretice și colegiile ... Școlile vor fi primare (cu clasele 0-IV) și gimnaziale (cele cu clasele 0-VIII).
Să mai spunem că la Colegiul Tehnic Ioan Ciordaș" din Beiuș va funcționa, din toamnă, în premieră, o clasă de-a IX-a cu profil economic în limba maghiară.
287 de clase pregătitoare și 324 de clase I
Clasa pregătitoare ține de ciclul primar și va funcționa în cadrul școlilor, fiind condusă de profesor pentru învățământul primar sau preșcolar. Din lipsă de spații în școli, clasele vor putea funcționa și în grădinițele aronate școlilor respective, dacă acestea vor dispune de spațiul respectiv, dar vor funcționa după programul și regimul școlarilor și nu al preșcolarilor. Mobilierul nu a fost încă inventat, iar sala de clasă va arăta ceva de vis! Adică visăm să arate ca o sală de grupă și ca o sală de clasă..., undeva pe la mijloc. Dascălii însă știu mai exact ce vor miniștrii să spună! Mai trist va fi în mediul rural, în cazul claselor simultane. Până acum mai mergea (treacă de la noi), un dascăl la patru clase simultane. Dar ce te faci acum, îi mai dai și clasa 0? Nu se cade! Prin urmare, combinațiile posibile nu pot fi decât astfel: un dascăl va avea clasa 0, I și a II-a, iar celălalt va avea clasele a III-a și a IV-a.
De la anul se rezolvă și cu înscrierea copiilor la școală. Nu vă mai călcați în picioare, nu vă mai îmbulziți la înscrierea copiilor în clasa 0 (respectiv în clasa I). Stați acasă, în fața calculatorului, și vă înscrieți copilul la școala din apropierea de domiciliu. Aceasta este prioritatea – priorităților: școala din apropiere!
Asta s-o creadă doar dom’ ministru Daniel Funeriu!
Aflați, dom’ ministru că în Bihor, legile sunt altele. Ai noștri au comasat și arondat grădinițe din Nufărul la grădinițe din buricul târgului (vezi Grădinița nr. 2 și Gr. „Orsolya”); copiii de la Grădinițele 1 și 22 de dincolo de  Maternitate au fost teleportați la Școala „Nicolae Bălcescu”, când ei de ani și ani mergeau la Școala „Alexandru Roman” absorbită de Gr. Șc. Sanitar „Vasile Voiculescu”... Poate mai vreți să știți cum stau lucrurile și cu Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu” – cel mai oropsit și cel mai văduvit liceu teologic din tot Ardealul!
Doar pentru că e liceu ortodox? Chiar așa să fie????  
„Școala Discovery” și-a intrat luni în mână!
Dragi copii, nu fiți invidioși pe colegii voștri de la „Iosif Vulcan”, „Mihai Eminescu”, „Onisifor Ghibu” și „Arany Janos” din Salonta. Și voi puteți viziona respectivele programe la televizor ca și ei (zilnic de la ora 14.00, cu reluare a doua zi, de la ora 8.00, dar și sâmbăta...).
Despre proiect (și școală), noi am mai scris în două rânduri, dar vom mai reveni dacă vă pasionează subiectul!...
Oricum nu scăpați de ore și de învățat! (Ovidiu DAN)

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 15:59:43 Ora standard a Europei de Est