Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferința „A fi sau a nu fi o comunitate de învățare”

Miercuri, la Hotel Forum Continental

Conferința „A fi sau a nu fi o comunitate de învățare”

Hotel Forum Continental Oradea a găzduit, ieri (miercuri, 25 ianuarie 2012), în sala Paladium, conferința „A fi sau a nu fi o comunitate de învățare”, organizată de conducerea Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul”, director, prof. dr. ec. Ruben Filimon, în cadrul proiectului internațional „School Governance to Build a Learning Community” (SGoLC).

În deschiderea conferinței, directorul colegiului, dl prof. dr. ec. Ruben Filimon, a salutat prezența la eveniment a dnei subprefect Adelina Coste, a dnei viceprimar Florica Cherecheș, a dnei inspector Felicia Săndulescu - coordonator regional București-Ilfov, a dlui inspector școlar Ilie Crăciun, a colegilor directori din Oradea și județ, parteneri și cadre universitare.
Ca dascăl, doamna subprefect Adelina Coste s-a arătat încântată de subiectul conferinței exprimându-și încrederea că dascălii noștri sunt în măsură să reacționeze pozitiv la o asemenea provocare și oportunitate.
Ce este, de fapt, o comunitate de învățare?
În principal, o comunitate de învățare este un grup de oameni care împărtășesc aceleași emoții, valori sau convingeri și sunt implicați activ în procesul de învățare colectivă, învățând unii de la alții, prin crearea de deprinderi...
Cunoscând foarte bine activitatea conducerii colegiului, doamna viceprimar Florica Cherecheș a felicitat-o pentru nenumăratele proiecte de mediu pe care le derulează în parteneriat cu Primăria Oradea.
Mentori, formatori și modele
„Referitor la tema conferinței, doresc să felicit colectivul de cadre didactice pentru dorința continuă de inovare, de schimbare. Fiecare profesor trebuie să fie convins de faptul că elevii vă privesc ca pe niște mentori și formatori. Elevii vă consideră drept modele vii. Ei vă copiază și vă imită în tot ce faceți și spuneți, încă de la   intrarea în școală... Vă doresc să aveți un schimb de bune practici și să luptați cu inerția acelora care se opun schimbării”.
Moderatorul conferinței, doamna profesor Marinela Filip, a invitat coordonatorul de proiect pe dna profesor Delia Mela să prezinte proiectul SGoLC.
SGoLC se adresează cadrelor didactice (profesorilor formatori, mentori și consilieri, inspectori, directorilor și directorilor adjuncți), managerilor școlari, organizațiilor implicate în educarea adulților... și urmărește îmbunătățirea competențelor liderilor de școală, pentru a dezvolta și promova o comunitate de învățare, îmbunătățirea procesului de formare a profesorilor, crearea, testarea, îmbunătățirea și diseminarea unui model de formare.
Despre comunitatea de învățare văzută din perspectiva metodelor andragogice – concept și aplicabilitate a vorbit lector dr. Adela Bradea. Tot domnia sa a coordonat și primul workshop – „Aplicațiile comunității de învățare”. Cel de-al doilea lector al conferinței, dl lector dr. Alexandru Constăngioară, a abordat „Orientarea strategică – planificarea strategică”. După prezentarea și evaluarea produselor (posterelor) făurite în cadrul workshop-ului, coordonatorul regional București-Ilfov, doamna inspector Felicia Săndulescu, a concluzionat, lansând câteva reflecții asupra conferinței și subliniind eficiența activității din cadrul workshop-ului.
Să mai spunem că echipa de proiect a Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” este formată din: prof. dr. ec. Ruben Filimon - manager de proiect, prof. Delia Mela - coordonator proiect, prof. Ovidiu Jurcă - șef catedră limbi moderne, prof. Marinela Filip - membru în consiliul de administrație al școlii, prof. Florina Musca, prof. Szuiogan Nadia și prof. Duma Mirela.
În cadrul proiectului internațional „School Governance to Build a Learning Community” (SGoLC), Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” are drept parteneri instituții valoroase din Italia, Grecia, Olanda și Suedia: Consorțiul Institutelor Profesionale din Italia (în calitate de aplicant și coordonator de proiect), Directoratul Educațional Regional din Învățământul Primar și Mediu al Egeei de Nord din Grecia, Universitatea din Tesalia - Grecia, PA Group din Italia, Departamentul de Administrația Afacerilor și Management al Universității din Brescia - Italia, ROC Midden - Olanda și Institutul de Educație Internațională al Universității din Stockholm - Suedia. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Conferința „A fi sau a nu fi o comunitate de învățare”.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:16:14 Ora standard a Europei de Est