Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Perpetua și Felcitas și polispațiul ludic

La Teatrul Regina Maria

Perpetua și Felcitas și polispațiul ludic

Scenariul dramatic alcătuit după Actele Martirice paleocreștine publicate de Patriarhia Ortodoxă Română dar și după alte texte din secolele al II-lea și al III-lea, având ca ax Martiriul Sfintelor Perpetua și Felicitas, este conceput ca un eseu vizual postmodern despre martiraj în general, despre locul bine definit al martirului în microcosmul unei societăți dictatoriale extreme, despre relația cu totul specială care se înfiripă între călău și victima sa.

Textul este inspirat de un caz real bine documentat în textele vremii. În anii 202 – 203, în urma unui edict dat de împăratul Septimius Severus, un val de persecuții cutremură Imperiul Roman. Îi cade victimă și un grup de cinci creștini din Cartagina adepți ai sectei [eretice] montaniste, țesut în jurul figurii tinerei și bogatei matroane (22 de ani) Vibia Perpetua, foarte bine instruită (scria în grecește, cu toate că la Cartagina limba literară era latina), azvârlită în închisoare după ce născuse, alăptându-și încă pruncul la sân. Alături de ea va sta sclava sa Felicitas, care va naște la rându-i chiar în închisoare. Refuzând cu obstinație să-l considere zeu pe împăratul Romei și să-i aducă jertfe în public în pofida insistențelor de tot felul ale autorităților timpului lor, cei cinci martiri sunt finalmente condamnați să fie sfâșiați de fiare în amfiteatrul din Cartagina, ca episod al sărbătorilor organizate de municipalitate cu ocazia aniversării zilei de naștere a unuia din fiii nevârstnici ai împăratului. Cu sânii încă mustind de lapte, Vibia Perpetua este legată de coloana condamnaților și biciuită, apoi zdrobită de o vacă sălbatică în uralele mulțimii. Pentru că încă mai trăia, este decapitată.
Unicitatea evenimentului este dată de viziunile pe care Sfânta Perpetua le-a avut în perioada detenției și pe care le-a așternut pe hârtie, scrieri salvate de membrii comunității creștine și incluse în actul ei martiric (singurul dintre toate povestit la persoana întâi, ca un jurnal de infern), constituind unul din cele mai frumoase momente literare din creștinismul primitiv.
Marele apologet paleocreștin, cartaginez la rându-i, Tertullian se referă la viziunile Sf. Perpetua în tratatul său De Anima – Despre Suflet. Sfântul Augustin (tot cartaginez) a rostit la comemorarea sfintelor, la două secole după moartea lor, trei splendide cuvântări incluse azi în operele sale. În anul 1909, un arheolog francez a descoperit mormintele sfintelor în săpăturile sale din Basilica Majorum, ridicată ulterior peste ele, inclusiv inscripția pe care sunt săpate numele celor cinci care apar și în text. În ruinele amfiteatrului din Cartagina, amplasat azi în curtea interioară a Palatului Prezidențial din Tunis și prin urmare greu vizitabile se păstrează coloana la care au fost legate și biciuite – coloană care încă subzistă ca prin minune pe același amplasament.
Biserica Ortodoxă le sărbătorește pe cele două sfinte martire în 1 februarie.
concepția regizorală este insolită, spectacolul fiind dezvoltat pe două planuri întrepătrunse. Unul filmic, proiectat pe un mare ecran, în care personajele vor susține textul dramatic ajutate fiind de încadraturile propice (prim-plan, gros-plan). Altul scenic, în care aceleași personaje vor evolua simultan în momente de teatru-imagine verbal și non-verbal, descinse parcă din lumea umbrelor. Cele două planuri interferează în permanență, personajele penetrând ambele spații, fie „live”, fie filmate.
Apare cu această montare un spațiu scenic nou, film și teatru deopotrivă, numit de autor polispațiu ludic, ce se bucură de toate avantajele oferite de fiecare dintre cele două arte, îngemănate pentru prima oară la Teatrul Regina Maria din Oradea. (Ioana Ștef)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:07:59 Ora standard a Europei de Est