Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Carnaval pentru alungarea iernii

Luni, la Școala nr. 11 din Oradea

Carnaval pentru alungarea iernii

Cei 29 de elevi ai clasei a II-a B, alternativa Freinet (secția maghiară), de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea, asistați de circa 65 de părinți, frați și bunici, au organizat un carnaval de carnaval pentru alungarea iernii.

Poate vă întrebați și nu vă puteți explica o asemenea audiență!?
Noi care „monitorizăm” de mai mulți ani activitatea de excepție a doamnei învățătoare Maria Kor, am subliniat de fiecare dată maniera în care un dascăl de carieră se preocupă de calitatea și impactul programelor și proiectelor pe care le derulează. Doamna învățătoare șochează mereu, lansând provocări părinților, pe care îi ține în priză pe întreaga perioadă de derulare a activităților. Așa s-a întâmplat și luni, când părinții au fost antrenați și „testați” în nenumărate situații-problemă.
Pe scena carnavalului au urcat: indieni, rege și regină, Zorro, Ninja, Scufița Roșie, vânătorul, medicul, bancarul, ofițerul, caugirl, domnișoare, țigăncușe, vrăjitoare, mămăruță, ghiocel, Zâna Primăvara, schelet, tigru...; prezentarea lor a fost unul dintre punctele tari ale spectacolului. Fiecare s-a străduit să fie cât mai surprinzător, original și incisiv prin text sau versuri.
Zâna Primăvara (alias Csegodik Katinka) ne-a uimit cu poezia sa (de cinci minute), un băiat a fost atât de bine deghizat în țigăncușă (Gergely Szabolcs), încât nici colegii lui de clasă nu l-au recunoscut; la fel de reușit a fost și strugurele (Gergely Dora). „Copiii și părinții știu de-acum cât de mare preț pun pe creativitate și originalitate; i-am determinat pe cât posibil ca măștile și costumele să fie creația lor și nu preluarea sau închirierea unor măști și costume de la alții”, a ținut să sublinieze doamna învățătoare. Următorul moment a constat în prezentarea a două scenete: „Strugurele fermecat” și „Păcăleala”.
În cele peste trei ore de program interactiv în care au alternat jocurile și activitatea pe ateliere și-au găsit locul: dansul statuietelor, jocul cu mătura și baloanele; momentul dulce (gustarea pregătită de acasă), chestionarul hazliu pentru părinți și jocul puzzle pentru copii (în echipe de câte patru elevi), fișe de lucru pentru părinți (găsirea unor cuvinte noi cu ajutorul prenumelor date), descopunerea unor cuvinte în cât mai multe variante de sine stătătoare; găsirea perechilor de cuvinte; pentru copii, jocul „Plimbatul popcornului” suflând printr-un pai și transportul mărului ținut între genunchi.
„Scopul principal al acestei noi manifestări cultural-educative a fost antrenarea elevilor și părinților în diferite activități și jocuri distractive, menite să le solicite atenția, gândirea, spiritul de observație și răbdarea, dar mai cu seamă să-i bine dispună pentru o cât mai armonioasă socializare”, a conchis doamna învățătoare Maria Kor. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Carnaval pentru alungarea iernii.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:52 Ora standard a Europei de Est