Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
25 noiembrie 2020
*1. Ideea unui profesor britanic: acces universal la învățământul superior – ,,cheie” pentru combaterea dezinformării / În lumea digitală, pentru oameni e vitală ,,capacitatea de a nu fi înșelat”
.....
,,Pandemia ne scufundă în lumea virtuală mai adânc și mai rapid decât ne-am fi putut imagina cu doar un an în urmă, iar ușurința de proliferare a falsurilor devine tot mai tulburătoare”, scrie într-un articol publicat de revista de specialitate Times Higher Education profesorul Tim Blackman, vicecancelar al The Open University, mare universitate britanică având o lungă tradiție de predare la distanță. În acest context, el face trimitere la rolul educației de a preveni înșelăciunea și afirmă: ,,pentru ca învățământul superior să poată vaccina populațiile împotriva dezinformării, e nevoie să universalizăm accesul la acesta”.

*2. Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să ia în considerare redeschiderea școlilor, conform recomandării OMS
.....
Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să suspende educația online și să ia în considerare redeschiderea școlilor, practică la care au recurs aproape toate marile state europene. Instituția condusă de Renate Weber s-a sesizat din oficiu în legătură cu situația asigurării de laptopuri la cerere pentru profesori, pentru continuarea școlii în on-line, se arată într-un document obținut de Edupedu.ro.

*3. Cercul de informatică ,,Programare cu răbdare”, premiat la WITSA Global ICT Excellence Awards. Activitățile STEM s-au extins la nivel național cu peste 800 de copii la doi ani de la înființare
.....
La doi ani de la înființare, cercul de informatică ,,Programare cu răbdare” de la Bacău se extinde la nivel național și primește premiul World Information Technology and Services Alliance (WITSA). Cercul are acum peste 20 de centre în țară și chiar în alte țări, iar 800 de copii și tineri frecventează activitățile educative.
Premiile WITSA Global ICT Excellence Awards onorează realizările în aplicarea tehnologiei informației în întreaga lume. Câștigătorii au prezentat excelență în una din cele patru categorii: Excelența sectorului public, Excelența sectorului privat, Creșterea durabilă și Oportunitatea digitală.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
21 noiembrie 2020
*1.Estonia: Ministrul Educaţiei demisionează după ce presa a scris că își ducea copiii la școală cu șoferul și mașina de serviciu
.....
Ministrul Educaţiei din Estonia, Mailis Reps, a demisionat ,vineri, după ce presa locală a arătat că ea folosea maşina de serviciu şi şoferul pentru a-şi duce copiii la şcoală, informează dpa, citată de Agerpres.
Tabloidul Ohtuleht a scris că un şofer al ministerului a folosit de mai multe ori o maşină de serviciu pentru a duce la şcoală şi a-i aduce acasă pe copiii lui Mailis Reps.

*2.Olimpici naționali de liceu au creat un site unde îi ajută pe elevii de a VIII-a să învețe pentru Evaluarea Națională: Scopul este de a ajuta copiii cu mai puține resurse să își atingă obiectivele educaționale, în contextul pandemiei
.....
Șase olimpici au pornit un proiect inedit pentru a-i ajuta pe elevii mai mici care trebuie să susțină în vara viitoare Evaluarea Națională. „Ne dorim să ajutăm elevii de clasa a VIII-a să treacă cu bine peste această situație dificilă creată de pandemie. Oferim lecții săptămânale care urmează curricula pentru Evaluarea Națională 2021”, au explicat aceștia în descrierea de pe site-ul pentru meditații lansat de ei – matex.xyz.

*3. Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020
.....
România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în 2020, potrivit unui nou raport dat publicității săptămâna aceasta. Documentul arată că țara se află, în același timp, printre ultimele din Europa din punct de vedere al persoanelor cu studii superioare pe celelalte categorii de vârstă, în pofida unor creșteri semnificative în ultimul deceniu și jumătate. În plus, se numără printre ultimele state europene la capitole precum rata de înscriere a tinerilor în învățământul superior, în timp ce numărul de instituții de învățământ superior și cel al angajaților din mediul academic au înregistrat scăderi în ultimele două decenii, marcate de dezvoltare la nivel european.

Dulcea sinamăgire

Controverse

Dulcea sinamăgire

Editorialul dlui N. Manolescu cu titlul „Avea Caragiale conștiință artistică?” (R.l. nr. 5, 2012) îi va nedumeri cu siguranță pe numeroșii iubitori ai scriitorului.

Dl N. Manolescu descoperă „lucruri neliniștitoare” în mărturisirile lui Caragiale cu privire la literatură, fiind de părere că „ele oscilează între o apologie a clasicismului și un crez artistic realist”. Declară că-l neliniștește „modul destul de simplist în care autorul înțelege atât clasicismul cât și realismul”. Și în felul în care Caragiale și-a alcătuit volumele de proză criticul vede „precaritatea conștiinței artistice” a acestuia, deoarece a pus la un loc „bucăți care aparțin celor mai diferite genuri literare și gazetărești”. Il irită mult faptul că „până și această dovadă de neprofesionalism a fost considerată una de modernitate”.
Parafrazând un alt scriitor, am fi tentați să-l îndemnăm pe dl Manolescu să privească, în jocul metaforelor, mărul. Acesta „face mere fără să știe de ce și cum. Destul că le face bune”.
Editorialul criticului lasă impresia că strădania sa răstignește opera lui Caragiale pe crucea rețetelor din manualul bunului autor de teorii literare. Am observa apoi că nu la farsa „O soacră” trebuia să se oprească dl N. Manolescu, ci mai degrabă la povestea „Ion”, apărută în Universul 1909, căci „ea ne dă cheia activității literare a marelui scriitor” (S. Cioculescu). Putea aduce încă un „argument” în avantajul afirmațiilor sale: povestea are un cadru poporanist, deși poporanismul nu i-a fost niciodată simpatic autorului.
Este bine cunoscut faptul că marii scriitori nu pot fi înghesuiți în canoanele unui curent literar și a insista asupra acestui aspect înseamnă adesea a stărui în sterilitate.
Viabilitatea și actualitatea operei lui Caragiale sunt păzite prin observația ascuțită a fenomenelor de viață și prin desăvârșirea artistică a dialogului: spiritul formei nu vatămă niciodată seriozitatea ideilor și a cugetărilor.
Într-o scrisoare adresată lui M. Dragomirescu, Caragiale vorbește despre „o mică apărare personală” și notează: „De, dragii mei, eu sunt cârpaci bătrân; eu cos de dragul pingelii nu de-al cusăturii. Dacă vă place, îmi pare bine, fiindcă țin la cinstea meșteșugărească(...)”. A proceda altfel înseamnă, în opinia lui Caragiale, a urmări în artă înfloritura și nu durabilitatea.
 „Am văzut mulți oameni fără calități; fără defecte niciunul”, răspunde impăcat nenea Iancu, fiind conștient că e „giuvaergiu” pe când cei care-i întind opera pe masa de disecție, fie și cu scopul nobil de revizuire a valorilor, sunt numai „tinichigii”.
Sub specie aeternitatis și criticul, oricât de mare ar fi e tot un „cârpaci”, dar el trăiește cu „amăgitoarea – nchipuire” că, stăpân pe un maldăr de teorii, poate „dura o casă-n nemurire” (Al. Philippide). (Al. Serpens)

Trimite email

marţi, 1 decembrie 2020