Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ioana Daiana Bologa – campioana gojdiștilor

Sportul de performanță și campionii săi

Ioana Daiana Bologa – campioana gojdiștilor

Așa a început totul...
În urmă cu șapte ani, în clasa a III-a, pe când eram elevă la Școala „Oltea Doamna”, la ora de educație fizică, doamna profesoară ne-a pus, pentru prima oară, să sărim la groapa cu nisip.

Pe parcursul săriturilor mele, rezultatul era din ce în ce mai bun, așa încât doamna profesoară mi-a sugerat să merg la un concurs între școli sâmbăta următoare. După ce am căzut de acord și cu părinții, sâmbăta, am fost prezentă la concurs. În urma competiției, cu locul II la lungime, un antrenor, domnul Florin Indrie, mi-a spus că ar fi bine să merg de trei ori pe săptămână la antrenamente, ceea ce era o veste nemaipomenită, așa că am fost legitimată la C.N. „Mihai Eminescu”.
După mai multe antrenamente, a sosit și primul cantonament și al doilea..., multe concursuri și rezultate bune. Asta timp de patru ani, până când s-a anunțat un concurs la Debrecen - Ungaria, unde am participat la proba de lungime (locul VI) și aruncarea mingii de oină (locul II). După competiție, antrenorul Liviu David a ținut să vorbească cu părinții despre progresul meu în sport, la aruncarea mingii de oină. După discuții lungi și antrenamente la ambii antrenori, am hotărât să mă axez pe un singur drum: am ales aruncarea mingii de oină, iar în timp, aruncarea suliței, fiind legitimată la L.P.S Bihor.
Nu este simplu să faci sport de performanță
Aici au apărut concursuri mai importante și rezultate deosebite, cum ar fi:
Campionatul național de aruncări lungi din 8 martie 2009 - locul II
Campionatul național de aruncări lungi din 18 iunie 2009 - locul II
Campionatul național de aruncări lungi din 9-12 martie 2010 - locul I
Campionatul național de aruncări lungi din 16-17 iunie 2010 - locul I
Campionatul național de aruncări lungi din 8-10 martie 2011 - locul I
Campionatul mondial de copii din Ankara - Turcia 2011 - locul III
Campionatul național de aruncări lungi din iunie 2011 - locul III și să sperăm că mai urmează...
Pe parcursul acestor ani, mi-am dat seama cu ajutorul antrenorului și al lui David Andrei (care este și el elev la „Gojdu”, în clasa a IX-a G și coleg de suferință la antrenamente, având de asemenea rezultate excelente la o probă comună: aruncarea suliței) că nu este simplu să faci sport de performanță...”
Pentru sportul de performanță trebuie să faci sacrificii
După experiența acumulată pot să precizez câteva lucruri pe care le-am descoperit:
Când am început să fac sport nu m-am gândit la ce va fi peste ani, ce se va întâmpla cu școala, cu notele mele, cu ieșirile în oraș, cu prietenii și examenele (Doamne ajută, că am trecut cu bine peste ele!). După gimnaziu, a început să-mi fie mai greu, având în vedere că am intrat la C.N ,,Emanuil Gojdu”: având mai multe antrenamente și mai multe lecții de învățat, dar mă bucură faptul că profesorii sunt înțelegători. Au trecut ani buni și încă învăț că pentru sportul de performanță trebuie să faci sacrificii. Nu mai ai timp să ieși cu colegii, nu poți să mergi în toate excursiile pentru că ești obosit după antrenamente; nu poți să-ți petreci nopțile prin cluburi sau să lipsești de la antrenamente pentru că „nu ai chef”, și totuși, e ceva deosebit, care compensează totul. Mi se întâmplă de fiecare dată când merg pe stadion, chiar dacă în ziua respectivă am acumulat stres la școală, pe teren mă relaxez pur și simplu și mai uit, pentru o oră jumate, două, de note, școală și de alte chestii care ne stresează pe noi copiii.
Mulțumiri oamenilor speciali!
În încheierea acestor rânduri, vreau să le mulțumesc următorilor oameni speciali: domnilor antrenori Liviu David și Florin Indrie, fostei diriginte Sarca Maria Nicoleta și profesorilor din gimnaziu și liceu, în special actualilor diriginți Maria Niță și Adrian Niță; de asemenea, le mulțumesc părinților și sorei mele pentru răbdare și mai ales pentru sprijinul și încurajările cu care au contribuit în toți acești ani la succesul meu. (Ioana Daiana Bologa)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:28:08 Ora standard a Europei de Est