Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Singura participare românească la Virtual Enterprises International

Elevii Colegiului Economic au impresionat la New York

Singura participare românească la Virtual Enterprises International

După succesul răsunător obținut la lansarea firmelor de exercițiu, ediția 2011-2012, F.E. CARTA-LIBRE S.R.L., formată din colectivul clasei a XI-a A de la Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea, a avut șansa de a participa la Târgul Internațional al Firmelor de Exercițiu de la New York (Virtual Enterprises International Trade Fair).

Dl director al colegiului, prof. ec. dr. Răzvan Vonea, le-a oferit șansa de a participa la acest târg internațional al firmelor de exercițiu, ca răspuns al performanțelor obținute de elevii colegiului, fiind și o formă de motivare a elevilor care obțin rezultate la concursurile școlare și extrașcolare. „Participarea la acest târg este rezultatul acțiunilor noastre de motivare a elevilor înspre continuarea demersurilor acestora pentru obținerea de performanțe școlare și extrașcolare”, spune dl director Răzvan Vonea.
Echipa firmei de exercițiu CARTA-LIBRE a fost reprezentată de elevii: Arusoaei Andrada, Berghian Larisa, Bejan Denisa, Pandrea Cristina și Buzlea Adrian, coordonați de dna prof Vașadi-Santău Marioara-Aurina. Ei au mai fost însoțiți la New Zork de către dl director, de consilierul educativ, dna prof. Koteles Maria, dl prof. Jurcuț Teodor și elevele: Lorincz Paula, Lăzău Eveline și David Mădălina, din clasa a XII-a D, reprezentante ale firmei de exercițiu „Morărița”.
În săptămâna 26-31 martie, la New York s-a organizat Youth Business Summit, program dedicat viitorilor antreprenori din întreaga lume. În cadrul acestuia, tinerii orădeni au avut ocazia să participe atât la târgul firmelor de exercițiu, cât și la Global Business Challenge; întrucât la New York au avut loc două evenimente: Târgul internațional al firmelor de exercițiu „Virtual Enterprises International” și Global Business Challenge.
Târgul a însumat 148 de întreprinderi virtuale participante, venite din toate colțurile lumii. Sute de elevi din toate colțurile lumii au expus și vândut produsele și serviciile pe o piață competitivă, virtuală.
Outstanding Booth Design
Din România, FE CARTA-LIBRE a fost singura firmă de exercițiu participantă la aceste două evenimente competitive, aceasta participând la două dintre categoriile acestui concurs, obținând unul dintre premiile pentru cel mai bun, remarcabil stand: Outstanding Booth Design.
Cea de-a doua competiție, Global Business Challenge, a constat în formarea a 20 de echipe multinaționale, fiecare având câte 6 membri, al căror obiectiv era rezolvarea unei probleme din mediul economic real și prezentarea soluției în fața unui juriu specializat. Berghian Larisa și Buzlea Adrian s-au calificat în primele 6 echipe finaliste, Adrian obținând chiar premiul III. Echipajele participante la această competiție au provenit din Austria, Belgia, Brazilia, Bulgaria, Germania, Indonezia, România, New York, California, Carolina de Sud, Carolina de Nord, Virginia. Echipajele au avut 2.5 ore la dispoziție pentru analiza problemelor economice și deliberarea soluțiilor, după care le-au prezentat în fața juriului specializat, format din profesori și oameni de afaceri.
Elevii Colegiului Economic „Partenie Cosma” Oradea au demonstrat încă o dată care sunt capacitățile lor, și-au cinstit profesorii și colegiul și au îmbogățit palmaresul liceului, ridicându-se la nivelul colegilor lor din întreaga lume. (V. R.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:09:59 Ora standard a Europei de Est