Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O Eco-tabără la poalele Munților Pădurea Craiului

În săptămâna „Școala altfel”

O Eco-tabără la poalele Munților Pădurea Craiului

Așa după cum ne-am propus încă de la nașterea colectivului clasei noastre, în clasa întâi am organizat o excursie de o zi, în clasa a II-a, una de două zile, iar în clasa a III-a ni s-a ivit posibilitatea organizării acestei tabere în săptămâna „Școala altfel”.

După consultarea cu părinții elevilor, ne-am planificat unde vom merge, cât timp vom sta, ce vom face și de ce avem nevoie.
Ne-am bucurat de încrederea celor 27 de părinți de a pune în aplicare acest proiect. Deși în vara trecută organizasem o tabără la Mamaia - Constanța, cu zece elevi, acum am avut cu mine toată familia albinuțelor clasei a III-a C de la Eco Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea.
Ca la fiecare început și acum am avut parte de emoții inerente, dar o dată instalați la locul faptei, ne-am integrat repede în program și astfel ne-am realizat toate obiectivele. Timp de cinci zile, copiii au avut parte de un program lejer, dar organizat ca la carte, cu o sumedenie de activități. Consider că tabăra a fost un real succes, deoarece am îmbinat într-un mod interdisciplinar utilul cu plăcutul.          
Dintre activitățile desfășurate
*Vizionarea unor prezentări și materiale realizate de colegii lor în anul precedent, pe tematica biodiversității
*Vizionarea filmului „Fram, ursul polar”
*Organizarea unor activități practice - „Ne hrănim sănătos”
*Activități destinate învățării utilizării aparatului de fotografiat pentru a putea „vâna” imagini din natură și nu numai
*Participare la însămânțările de primăvară
*Vizitarea obiectivelor turistice din împrejurimi (Peștera Unguru Mare din Șuncuiuș, atelierul unui meșter olar din Vadu Crișului, ferma de animale a unei familii din Bălnaca)
*Studierea unor plante și animale din zona geografică respectivă
*Ecologizarea malurilor râului Crișul Repede
*Învățarea unor cântece cu tematică eco
*Lecturarea unor texte care să aibă ca temă mediul înconjurător/protejarea plantelor și animalelor
*Jocuri sportive/de cunoaștere/de conversație/amuzante/de societate/de gândire
*Înviorarea de dimineață
*Concursuri privind menținerea curățeniei în cameră/ comportarea la masă/crearea unor texte având ca temă tabăra
*Petrecere tematică
*Foc de tabără
Rezultatele obținute
Integrarea și socializarea în grup a elevilor
Respectarea unui anumit regulament din interiorul taberei printr-un comportament civilizat
Servirea celor trei mese pe zi fără a  face mofturi, în lumina bunelor maniere
Menținerea unei igiene corporale corespunzătoare
Păstrarea curățeniei în jur (cameră, baie, natură, pensiune)
Cunoașterea unor plante și animale din mediul înconjurător
Participarea cu interes la jocurile și activitățile propuse
Realizarea unor scurte creații literare
Surprinderea cu aparatul de fotografiat a celor mai interesante momente/aspecte din tabără
Însămânțarea cu ceapă a unui teren agricol dintr-o gospodărie
Aprecierea muncii și tradițiilor populare din mediul rural (meșterul olar/ crescătorul de animale)
Obținerea unor recompense și diplome pentru rezultatele la jocuri, concursuri și activități
Au cuvântul copiii
Cel mai mult mi-a plăcut baia în jacuzzi. Această tabără a însemnat pentru mine o experiență extraordinară. (Sânziana)
A fost o săptămână de școală altfel pe care o doresc tuturor elevilor. (Emilia)
Mi-a plăcut atunci când am ajutat gazdele să planteze ceapă în grădină. Această tabără a însemnat o schimbare în viața mea de școlar. (Bogdan G.)
M-a încântat Peștera Ungurul Mare, iar tabăra a fost superbă! (Adi)
Îmi plac drumețiile, iar programul ne-a oferit distracție multă. (Luana)
Focul de tabără din ultima seară ne-a luminat și ne-a încălzit sufletele. (Diana)
Cel mai mult mi-a plăcut să văd cum fac olarii vasele. (Casian)
Mi-au plăcut animalele domestice de la fermă, iar această săptămână va rămâne de neuitat prin tot ceea ce am văzut și am simțit. (Andrei)
Concluziile fiind trase chiar de principalii beneficiari, nu-mi rămâne decât să-i felicit pentru ascultare, hărnicie și cumințenie, pentru performanță și dăruire!
Mulțumim gazdelor noastre grațioase (dna Dana, dl Florin și buni Onița), dar și părinților care ne-au înțeles și susținut spre a rămâne ceea ce suntem – o mare familie! Monica Toader
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O Eco-tabără la poalele Munților Pădurea Craiului.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:03 Ora standard a Europei de Est