Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Școala altfel” - o provocare

La C.S.E.I.S. Oradea

„Școala altfel” - o provocare

Ideea programului educațional „Școala altfel” a constituit o provocare pentru copiii, cadrele didactice și părinții de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială din Oradea.

Obiectivul principal al programului a permis implicarea tuturor copiilor preșcolari, a elevilor, a cadrelor didactice, a părinților, a elevilor voluntari de la Liceul de Artă din Oradea. Activitățile desfășurate au răspuns intereselor și preocupărilor diverse ale copiilor preșcolari și elevilor, au pus în valoare talentele și capacitățile acestora în diferite domenii, au stimulat participarea lor la acțiuni variate, cu strategii didactice activ participative și  tematică diversă, în contexte nonformale, așa cum ne-au confirmat dir. prof. Lezeu Rodica și consilierii educativi, dnele  profesoare Ivănescu Maria și Vesa Ramona.
Tematica activităților din program a vizat cinci mari centre de interes din domeniul Noilor educații:
*Grădina celor cinci simțuri - educație senzorială specifică profilului instituției;
*Lăsați copiii să vină la Mine! - educație religioasă;
*Iubim și ocrotim natura - educație ecologică și de protecție a mediului;
*În lumea fermecată a poveștilor - educație pentru lectură, pentru lumea mirifică a basmelor,  pentru petrecerea eficientă a timpului liber,
*Mănânc sănătos să cresc mare și voios - educație nutrițională.
Astfel, prima zi a programului  a cuprins activități specifice instituției sub genericul „Grădina celor cinci simțuri”, concretizate prin: masa rotundă „Experiențele senzoriale în viața copilului cu dizabilități”,  teatru experiențial  „Bucurii de primăvară”, activități practice de amenajare  și  de explorare  a grădinii senzoriale, activități coordonate de doamnele profesoare Coneac Angela, Oprea Eva,  Todea Stela, Gal Orsolya, Cioca Adriana, Bar Emoke.
Ziua de 3 aprilie a fost dedicată apropierii Sărbătorilor Pascale „Lăsați copiii să vină la Mine!” și a cuprins activități artistico-plastice desfășurate la „Orășelul copiilor”, împreună cu elevii voluntari de la Liceul de Artă din Oradea, vizionare DVD „Vine vine iepurasul”, organizarea unei expoziții cu lucrările copiilor, activități în parteneriat în cadrul proiectului „Două mâini dibace”, o întâlnire cu preotul de la biserica din apropierea grădiniței și o  slujbă religioasă. Aceste activități s-au desfășurat sub coordonarea dlor prof. Vesa Ramona ,Crișan Adriana, Ovănescu Elena, Hoduț Ana, Bala Adela.
Explozia de bucurie a copiilor a fost pusă în evidență și prin activitatea ,,Iubim și ocrotim natura!”, materializată printr-o excursie la Băile Felix ce a cuprins: zooterapie la SC Leodan SRL Haieu, jocuri senzoriale în pădure, jocuri de mișcare, parcursuri aplicative cu implicarea elevilor voluntari de la Liceul de Artă Oradea, concurs pe teme ecologice –Micii ecologiști, coordonate de dnele prof. Lezeu Rodica, Drimba Rita, Opriș Aurelia, Costea Mihaela, Manea Adina, Ivănescu Maria.
 În cea de-a patra zi a programului ne-am cufundat „în lumea mirifică a basmelor” prin activități organizate la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” pentru familiarizarea copiilor din grupele mari, pregătitoare și clasa de nevăzători  cu instituțía și oferta bibliotecii, lecturarea unor povești din cărți în Braille, audiție de povești, dar și prin confecționarea de măști pentru carnavalul  vesel, jocul - concurs „Ghicește personajul” și dramatizarea „Ridichea uriașă”. Acțiunile au fost coordonate de Gheorghiu Valentina, Kover Monica, Varga Tunde, Borzași Simona, Kirei Gabriela.
Creativitatea și fantezia copiilor, elevilor și a cadrelor didactice a fost pusă în evidență în ultima zi a programului, prin acțiunea de educație nutrițională „Mănânc sănătos, să cresc mare și voios!” care a cuprins o activitate practic–gospodărească – concurs „Meșteri bucătari”, realizată împreună cu toți copiii din instituție, organizarea expoziției culinare, desene pe asfalt „Fructul / Leguma preferată”, jocuri senzoriale și distractive,  întâlnirea cu specialistul - nutriționist dr. Dumbravă Larisa, întâlnire de proiect în cadrul parteneriatului cu copiii din Grădinița Satu Barbă,  apoi, degustarea produselor finale din expoziție, premierea câștigătorilor concursului „Meșteri bucătari”, acordarea de diplome câștigătorilor. Activitățile au fost realizate sub îndrumarea dnelor prof. Moldovan Mihaela, Dobran Viorica, Pleș Gabriela, Buboiu Bianca, Butcovan Lucica, Drugaș Crina.
Putem afirma cu certitudine că acțiunile proiectate și desfășurate au stârnit interes și entuziasm, atât în rândul copiilor, elevilor, cât și a cadrelor didactice, a părinților și partenerilor educaționali. Incontestabil, modul de implementare a activităților a contribuit la realizarea coeziunii grupului de cadre didactice și la valorificarea muncii în echipă. De asemenea aptitudinile și achizițiile  copiilor și elevilor pot fi valorificate în mod superior în activități viitoare. (Maria Ivănescu)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Școala altfel” - o provocare.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:55:42 Ora standard a Europei de Est