Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Clipe altfel, clipe dragi...

În săptămâna altfel, la C.T. „Unirea”, Ștei

Clipe altfel, clipe dragi...

Au fost zile în care elevii liceului nostru (C.T. „Unirea” din Ștei) au petrecut cu diriginții și profesorii lor, care cum s-au priceput, care cum au binevoit, clipe dragi, clipe altfel, clipe în care am învățat împreună pentru toată viața, nu pentru o notă, ci pentru noi.

Ce am învățat? În primul rând am învățat să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine, pe colegii noștri și zona Munților Apuseni, dar și să schimbăm opinii noi între noi - clasele a X-a K, a XI-a K, a IX-a E, noi și cei care ne-au fost gazde - în cazul claselor care au călătorit în Craiova cu un proiect școlar de Consilierea carierei elevilor.
Noi,
dirigentele claselor a X-a K, prof. Moraru Oana, și a XI-a K, prof. Kovacs Anamaria, am fost onorate cu prezența și activitatea lor de către domnii Kuti Ludovic - președinte al Asociaților Salvatorilor Montani Voluntari din Ștei și Olenici Mihai – consilier, reprezentant al Primăriei Ștei, care a lucrat ca profesor colaborator pe problemele alcoolului – drogurilor - tutunului, acum câțiva ani cu adolescenți din anumite școli din județul nostru. Dl Kuti Ludovic a prezentat elevilor zona Munților Apuseni din județul Bihor din prisma iubitorului de munte, a voluntarului dispus să-i ducă în drumeții pe doritori, a salvamontistului cu suflet față de oameni, a alpinistului îndrăgostit de creste, stânci, păduri, râuri și cărări de munte. Dl Olenici Mihai i-a provocat pe tineri la un dialog pe tema alcoolului și a urmărilor acestuia de la extaz la agonie, de la bucurie la dependență, de la „cine mi-s că pot bea mult” până la boala fizică și distrugerea psihică a celui (alcoolicul) în cauză și a familiei acestuia.
Am
purtat discuții în fiecare zi, am adus cinematograful la noi în clasă, deoarece mulți adolescenți proveniți din medii modeste nu au avut șansa să vadă un film într-un cinematograf - și am învățat - din filmul celebru de Oscar din 1997 - că „La vita e bella” („Viața e frumoasă”), dacă adopți atitudinile potrivite în situații de viață concrete sub semnul fericirii (iubirea față de „Principesa” inimii și față de copilul iubit), dar și al agoniei (războiul, lagărul).
To
t în această săptămână am discutat cu grupul de adolescenți și cerchiști beiușeni despre feminism – feminitate – „războiul” dintre sexe - la Biblioteca Municipală „Constantin Pavel” din Beiuș, la Ora de literatură de miercuri, pornind de la fragmente din cărțile „Al doilea sex”, de Simon de Beauvoire și „Thalassa”, de Alexandru Macedonski.
Îmbinând utilul cu plăcutul
În perioada 1 – 4 aprilie 2012, o echipă de la Colegiul Tehnic „Unirea” din Ștei, formată din profesorii: Constantin Cristian Vieriu, Mădălina Ropa, Anamaria Georgiana Tocoian și elevii: Cristina Florina Blidar, Marius Florin Burcă, Andrei Marius Burta, Ciprian Ionuț Hambaraș, Alexandra Ioana Hora, Claudia Mândru și Ana-Maria Muntean, a participat la a III-a reuniune a proiectului interregional de parteneriat educațional „Orientarea profesională în contextul european actual”, cu tema „Consilierea carierei elevilor”, care s-a desfășurat la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară și Grupul Școlar „Traian Vuia” din Craiova, Dolj.
Alți elevi și profesori au plecat la Arieșeni, unde au cunoscut bucuria zăpezii și a jocurilor de iarnă; alții au ajuns să vizioneze un spectacol la Teatrul de Stat „Regina Maria” din Oradea și să viziteze Muzeul Þării Crișurilor, însoțiți de profesorii lor, coordonați de consilierul educativ, prof. Bici Viorica..., însă aceasta este povestea lor și clipele lor dragi, pe care le respect, precum un spectator, însă eu port în căușul sufletului, asemeni scriitorului Camil Petrescu, „ceea ce am simțit, am trăit autentic”, alături de elevii clasei mele, a XI-a K și ai clasei a X-a K, a bunei mele colege Moraru Oana.
(Anamaria Kovacs)
P.S. Pentru mai multe poze (40 de poze), accesați Galeria foto: Clipe altfel, clipe dragi...

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 20:08:40 Ora standard a Europei de Est