Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Înșir-te mărgărite”, de Victor Eftimiu

Cronica spectacolului de teatru școlar

„Înșir-te mărgărite”, de Victor Eftimiu

În ziua de 5 aprilie 2012, la Școala nr. 16 din Oradea a avut loc cronica spectacolului de teatru școlar „Înșir-te mărgărite”, de Victor Eftimiu.

Evenimentul mult așteptat, atât de către membrii trupei „Micul Actor”, cât și de către spectatori, a avut loc joi, 5 aprilie 2012, în sala special amenajată, la Școala cu clasele I-VIII nr. 16 din Oradea. Spectatorii au fost elevii claselor a V-a A, B și a VI-a C, împreună cu diriginții acestora, doamna director adjunct Burcă Smaranda și părinți ai elevilor. Trupa continuă tradiția prezentării spectacolelor cu prilejul diferitelor evenimente școlare. Elevii talentați și dornici de afirmare, îndrumați de profesoara de limba română Furtos Daniela, sprijiniți de întregul colectiv al școlii, susțin și în acest an școlar reprezentații dramatizate ale textelor literare considerate a fi valoroase. Săptămâna cu activități, numită „Școala altfel” a oferit un cadru propice etalării cunoștințelor, priceperilor și deprinderilor însușite în ultima perioadă. Trupa fiind mixtă (elevii din clasele: V A, D, VI C, VII B, C, VIII B, C), repetițiile au avut loc preponderent în activități pe grupuri și individual, doar la început și în ultima săptămână reunindu-se trupa completă. Timp de o oră am fost introduși într-o atmosferă de basm, pe parcursul celor șase acte ale spectacolului. Basmul spune că în vremuri nedeterminate, la Curtea lui Alb Împărat, care avea trei fete de măritat, au venit nenumărați pețitori, cu origini nobile și plini de calități. Fetele mofturoase refuză căsătoriile de conveniență, voinicii se vor răzbuna la un moment dat, conduși de voinicul Buzdugan. Fetele cele mari, Maranda și Milena, acceptă cu greutate să se căsătorească cu pețitorii aleși de către părinți (Voie Bună și Þară Bună). Fata cea mică, Sorina, refuză căsătoria și este alungată de împărat în pădure, urmărită de blestemul părintesc de a fi gonită de cel dintâi care avea să-i placă. Din actul al II-lea intră în scenă alte personaje fabuloase: Zmeul și Făt-Frumos, care se vor confrunta atât pe calea armelor, cât și psihologic. Intervențiile vrăjitoarei - Baba Vraga și ale ajutoarelor sale Kunda și Sura determină răsturnări neașteptate de situații. Atmosfera specifică de basm de la curtea împărătească de la început, datorită Crainicului și a tipicului care impunea o solemnitate generală, a fost transformată la final într-o stare de bună dispoziție generală (în actul al VI-lea) cu specific românesc, datorită personajelor Păcală, Făt-Frumos și Ileana Cosânzeana. La această stare au contribuit și ritmurile specific românești: doina și hora. Nota de modernitate adusă reprezentației a constat în maniera de prezentare în care urgisitul Zmeu și mama lui, Vrăjitoarea, sunt umanizați, având sentimente, fiind vrednici de compasiune. Datorită fluierului magic găsit în pădure de către voinicul Buzdugan, toate firele nevăzute ale vrăjilor încâlcite de Baba Vraga au fost netezite. În final toate personajele au fost cuprinse de o armonie deplină. Rolul personajelor negative a fost jucat cu succes de către elevii: Sabina Călinescu și Valentin Trânc (VI C), Adela Petruș (V D), mult ajutați de costumația adecvată și machiajul pe măsură. Intonația, gesturile și mimica au completat perfect ideile literare în cazul voinicilor curajoși: Sergiu Matei, Vlad Floruța, Sebi Ghiurău și George Hanga (V A), Petrișor Pătrașcu (VI C), Bogdan Faca și Beniamin Sălăjan (VII C), ori în situații în care era reprezentată delicatețea, suavitatea domnițelor: Lavinia Buda, Mădălina Micula, Alexandra Radvanszky(VI C), Adriana Sas (VII B), Sandrina Sere (VIII B). Fondul muzical a fost asigurat de eleva Lisa Velimirovici (VIII B). Emoțiile nu ne-au copleșit, au fost constructive. Impresia cu care am rămas după acestă reprezentație este că am devenit mai buni, mai curați, mai înălțați. Așteptăm următorul spectacol al trupei „Micul Actor”, probabil în jurul zilei de 1 Iunie. (Daniela Furtos)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:30:32 Ora standard a Europei de Est