Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Declarațiile ministrului Educației, Cătălin Baba

Conferința de presă din 4 mai

Declarațiile ministrului Educației, Cătălin Baba

Bună ziua, doamnelor și domnilor.
Vă mulțumesc că ați venit astăzi la o conferință de presă care vrea, pe de o parte, să prezinte un scurt bilanț al celor 78 de zile în care am avut onoarea să fiu ministrul Educației Naționale și membru al Guvernului Ungureanu și, pe de altă parte, să fie o informare în ceea ce privește programele de viitor, calendarele care ar trebui urmărite în perioada imediat următoare.

O să încerc să sintetizez în 10 minute, după care voi răspunde întrebărilor dumneavoastră, pentru că sunt sigur că aveți multe întrebări. În primul rând, aș dori să vorbesc despre învățământul preuniversitar și, în special, despre învățământul profesional. Știți că Legea Educației Naționale are o nouă viziune asupra învățământului profesional și tehnic, o viziune care se concretizează într-o structură al cărei final este obținerea nivelului de calificare european, ceea ce se numește EQF 3. Cu alte cuvinte, cei care vor alege filiera profesională sunt cei care, la sfârșitul a doi ani de zile, vor obține un nivel de calificare 3, nivelul recunoscut european. După cum vă aduceți aminte, pregătisem aproximativ 20.000 de locuri pentru această formă de învățământ, însoțită, dacă vă mai aduceți aminte, de Bursa Constantin Brâncuși”. Am spus că cei care intră în acest program urmează să primească și burse. Am trecut la constituirea Corpului Național de Experți, tot în această perioadă. Practic, selecția a constat în promovarea a 10.250 de cadre didactice care au intrat în Corpul Național de Experți. Conform Legii Educației Naționale, știți că din acest corp de experți, pe bază de concurs, consiliile școlare formate din părinți, din profesori și din reprezentanți ai autorităților locale, își vor alege directorii de școală. Altfel spus, alegerea directorilor de școală nu mai este o chestiune politică care se ia de la nivelul Ministerului Educației, ci trece complet la nivelul autorităților locale. Și, sigur, s-a constituit acest corp de experți din care se vor alege, așa cum am mai spus, directorii, inspectorii școlari generali, inspectori. Săptămâna „Școala altfel” a fost o acțiune pe care dumneavoastră ați prezentat-o. Ea s-a desfășurat în perioada 2- 6 aprilie și avem 10 școli premiate în funcție de rezultatele competițiilor pe fiecare domeniu. Codul Național de Etică în învățământul preuniversitar a fost lansat în 13 aprilie 2012. E pentru prima dată când avem un Cod Etic al învățământului preuniversitar, un cod care deschide drumuri în ceea ce privește comportamentul cadrelor didactice, felul în care trebuie să se comporte directorii, de ce nu?, legătura care trebuie să existe între părinți, profesori și elevi.
Suntem în etapa a patra a înscrierilor în clasa pregătitoare și înscrierii în clasa I și sperăm că aceasta se va încheia cu succes. După cum ați văzut, numărul de locuri prevăzut de Ministerul Educației este mai mare decât numărul de cereri. Cu alte cuvinte, așa cum am promis, nici un copil nu va ajunge în situația în care să nu se poată înscrie la școală. Sunt examenele-pilot, acele evaluări pilot despre care, din nou, vă aduceți aminte că am discutat într-o conferință de presă.
Practic, pe 9 mai se lansează evaluarea pentru clasa a IV-a, în 16 mai, pentru clasa a VI-a, iar în perioada 22-23 mai, clasa a II-a. De asemenea, știți că am dat un ordin și am discutat cu inspectorii școlari generali: instalarea camerelor video va fi obligatorie pentru bacalaureatul din acest an, un bacalaureat care sper să se desfășoare în aceleași condiții de seriozitate și de transparență ca și în anul trecut. Evaluarea clasei a VIII-a va avea loc între 25 și 27 iunie. Este un eveniment important.
În ceea ce privește învățământul superior, s-a lansat Codul Drepturilor și Obligațiilor Studentului, un document în premieră în România, care prevede drepturile studentului și care a fost semnat de toate cele trei mari structuri asociative studențești din România. Am continuat discuțiile în ceea ce privește evaluarea ierarhizării programelor de studii și, într-o întâlnire pe care am avut-o în urmă cu trei săptămâni cu rectorii nou aleși și confirmați din instituțiile de învățământ superior din România, am discutat despre faptul că este posibil și este dezirabil să se realizeze o nouă ierarhizare în toamna acestui an. Deci, cu alte cuvinte, clasificarea să rămână cea pe care o știți, dar ierarhizarea domeniilor de studii să înceapă a fi făcută din această vară, astfel încât, în luna septembrie, să avem o nouă structură de ierarhizare a programelor. Practic, toți rectorii sunt confirmați, alegerile s-au desfășurat în condiții cât se poate de corecte și de transparente și am fost în situația, desigur fericită, de a confirma practic toți rectorii din universitățile de stat și cele particulare. Am emis ordinul privind constituirea Consiliului de Prognoză și Statistică, obligație ce decurgea din Legea Educației Naționale. Am emis, de asemenea, un ordin privind Consiliul de Etică și Management, organismul care va trebui să evalueze, de exemplu, plagiatele, în cazul în care apar reclamații, dar și felul în care rectorii conduc din punct de vedere managerial universitățile lor. Aici trebuie să recunosc că m-am abținut să fac numiri pentru că acest ordin a fost emis de curând și cred că noul ministru va trebui să ia deciziile care se impun. Ordinul privind admiterea la studii l-ați expus și vă mulțumesc pentru ajutorul pe care mi l-ați dat mie și ministerului pe parcursul acestor zile. Dacă vă aduceți aminte, ordinul vorbea despre posibilitatea introducerii examenelor scrise la admiterea la facultate, lăsând universităților posibilitatea să ia deciziile. 
Referitor la relațiile internaționale, un domeniu vast de altfel, Conferința miniștrilor educației din România, Conferința Programului Bologna și Bologna Policy Forum au avut ecouri foarte bune. Ministerul Educației și țara noastră a fost apreciată în ceea ce privește organizarea, dar cel mai important lucru din punctul meu de vedere este că acel comunicat de la București este un comunicat puternic, este un comunicat pe care dumneavoastră l-ați prezentat, este un comunicat care stabilește niște jaloane foarte precise pentru dezvoltarea spațiului european al învățământului superior și al cercetării științifice. Gândiți-vă că această conferință are loc o dată la doi ani de zile, a fost a opta ediție și, practic, Bucureștiul și România intră pe harta politicilor educaționale în învățământul superior. Trebuie să spun că, de asemenea, am mai semnat câteva protocoale, memorandumuri de înțelegere, probabil că cel mai important din punctul meu de vedere a fost cel cu Federația Rusă. După cum știți, mai bine de 15 ani România nu a avut un protocol de colaborare pentru învățământ cu Federația Rusă. Din păcate, a venit moțiunea de cenzură și nu am mai avut posibilitatea să semnez acordul cu Republica Moldova, dar el este pregătit. Mai sunt și alte documente aflate în acest moment pe traseu, de pildă Hotărârea de Guvern cu cifra de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior, care pune în aplicare Legea Educației Naționale. În ceea ce privește învățământul profesional, am spus, sunt cele 20.000 de locuri, în ceea ce privește învățământul superior apare această idee a finanțării multianuale pe bază de granturi și nu de locuri. Are toate avizele, dar după cum știți, a fost depusă la Secretariatul General al Guvernului, dar nu a putut să intre în ședință pentru că, guvernul odată demis, nu poate să ia decizii care să angajeze noul guvern.
De asemenea, are toate semnăturile Hotărârea de Guvern privind metodologia ARACIS de evaluare externă a programelor de licență și de master, o hotărâre importantă, pe baza căreia ar trebui să se facă evaluarea și acreditarea acestor programe. De asemenea, este pe traseu, adică la avizare, Hotărârea de Guvern privind deblocarea posturilor din învățământul superior. Este o hotărâre de pe care am văzut că și premierul desemnat și noul guvern și-o propun. Mai trebuie să spun, că este în curs de avizare la Ministerul Administrației și Internelor un memorandum privind deblocarea posturilor unice, numai a posturilor unice din învățământul preuniversitar. Practic, toate aceste documente eu le voi preda noului ministru, urmând ca în funcție de politicile guvernamentale, acestea să fie promovate sau modificate sau, de ce nu?, înlocuite complet. Ar mai fi un lucru pe care aș dori să vi-l spun, pentru că am citit Programul de guvernare în ceea ce privește crearea, sau mai exact construirea laserului de la Măgurele. Este foarte bine că noul guvern își propune să continue acest proiect. Proiectul a fost depus în februarie 2012 la Comisia Europeană și este în procedură de analiză. Va fi cel mai puternic laser din lume la ora actuală. Domnul președinte al ANCS, Dragoș Ciuparu, va fi marți la Bruxelles, într-o întâlnire cu specialiștii CE pentru a vedea răspunsul lor. Practic, ne așteptăm la un răspuns pozitiv, ceea ce înseamnă că Uniunea Europeană va deschide linie de finanțare pentru acest proiect. E un proiect care a început de multă vreme, care a avut multe faze în 2010-2011 și este un proiect esențial, cea mai mare infrastructură de cercetare pe care o are România. Nu pot decât să salut faptul că el se află între prioritățile noului guvern. Trebuie să spun că până la ora actuală s-au făcut investiții de 5 milioane de euro, avansate din bugetul Educației și Cercetării, investiții care, însă, sunt complet rambursate. Deci, în momentul în care va începe construcția acestui proiect, banii vor fi rambursați, vor fi recuperați de la Uniunea Europeană. Ar mai fi foarte multe lucruri de spus, dar aș dori să răspund întrebărilor dumneavoastră. Vă mulțumesc!
Transcriere efectuată de către BIROUL DE PRESĂ
București, 5 mai 2012

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 16:19:18 Ora standard a Europei de Est