Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Pentru un management integrat al întregii echipe”

Ieri, noul rector și-a prezentat echipa de prorectori

„Pentru un management integrat al întregii echipe”

Noua echipă de prorectori ai Universității din Oradea are următoarea componență: prof. univ. dr. Marcel Roșca, prof. univ. dr. Sorin Sipoș, conf. univ. dr. Marcela Prada, prof. univ. dr. Ioan Gheorghe Þară și conf. univ. dr. Simona Trip.

Miercuri, 9 mai 2012, în Aula Facultății de Medicină și Farmacie s-a desfășurat ședința extraordinară a Senatului Universității din Oradea, în care dl rector, prof. univ. dr. Constantin Bungău, a prezentat echipa de prorectori ai UO.
Potrivit Legii Educației Naționale, rectorul numește prorectorii în funcție după consultarea Senatului universitar.
Senatul universitar a fost informat cu privire la activitatea profesională a prorectorilor și atribuțiile ce le revin, după care senatorii au avut posibilitatea să adreseze întrebări candidaților propuși pentru funcția de prorector.
Dl rector a ținut să sublinieze faptul că și-a ales o echipă de tineri, apropiați de vârsta domniei sale, dar cu experiență, cu care dorește să înfăptuiască un management integrat, care să ducă la perfecționarea domeniului pe care îl gestionează fiecare în parte. Și pentru că „a dispărut” prorectorul cu calitatea, dl rector a ținut să precizeze că el va fi suplinit de fiecare prorector, care va trebui să se preocupe de managementul calității în domeniul său.
Concluzionând, dl rector speră într-o „colaborare de excepție” cu noii prorectori!
În intervențiile pe care le-au avut cei cinci prorectori, fiecare, pe felia sa, a încercat să convingă auditoriul că știe ce are de făcut și că va lupta pentru a se achita cu cinste de atribuțiile ce îi revin. Dl Sorin Șipoș referindu-se la revistele de specialitate existente la nivelul universității, consideră că există potențial extraordinar în acest sens, dar va trebui să se acționeze pentru cotarea lor externă corespunzătoare și pentru clasificarea Editurii Universității din Oradea. Dl Ioan Gheorghe Þară ține să ne asigure că se va preocupa să găsească de unde se pot aduce banii necesari pentru plata salariilor... printr-o exploatare mai bună a patrimoniului, dar și de la proiectele în derulare. Domnia sa își propune să stimuleze persoanele care cercetează pentru că acestea pot aduce bani din cercetare...   
Dna Simona Trip, referindu-se la relațiile cu studenții, a subliniat faptul că a început deja restructurarea asociațiilor studențești, declarând că se va preocupa în continuare să ajute studenții cu probleme sociale deoarece „comunitatea noastră nu se implică în ajutorarea lor. Voi rămâne pe mai departe un aliat al lor, investind emoțional în relația cu ei”.
Cei cinci prorectori
1.Dl prof. univ. dr. Marcel Roșca, actualmente decan al Facultății de Inginerie Energetică și Management Industrial, a fost numit prorector pentru managementul academic
2.Dl prof. univ. dr. Sorin Sipoș, actualmente director al Departamentul de Istorie, din cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, a fost numit prorector pentru managementul cercetării și relații internaționale
3.Dna conf. univ. dr. Marcela Prada, actualmente director al Departamentului de Construcții din cadrul Facultății de Construcții și Arhitectură, a fost numită prorector pentru managementul resurselor materiale și patrimoniu
4.Dl prof. univ. dr. Ioan Gheorghe Þară, cadru didactic la Facultatea de Științe Economice, a fost numit prorector pentru managementul resurselor financiare
5.Dna conf. univ. dr. Simona Trip, actualmente prorector pe domeniu, a rămas prorector pentru managementul seviciilor studențești și sociale.
Întrucât dl rector a semnat ieri, în cadrul ședinței extraordinare de Senat, deciziile de numire în funcție, începând de astăzi, joi, 10 mai, cei cinci prorectori și-au preluat atribuțiile în noua funcție. (Olimpia Popoviciu & Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Pentru un management integrat al întregii echipe”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:36 Ora standard a Europei de Est