Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiecte și așteptări, la grădinița și școala din Săcădat și Săbolciu

În Săptămâna Națională a Voluntariatului (ed. a XI-a)

Proiecte și așteptări, la grădinița și școala din Săcădat și Săbolciu

Cum trece vremea!
Parcă ieri, am fost la Școala din Săcădat, și totuși, acel ieri se traduce – 3 septembrie 2010. Era într-o zi de vineri, iar în școală, pe coridoare și în sălile de clasă se sudau țevi, se introducea încălzirea centrală.

Alta a fost atmosfera marți (15 mai 2012), când am descălecatdin nou la Săcădat.
Am povestit cu dna prof. Nicoleta Mocan despre grandiosul spectacol folcloric pe care l-au organizat școlarii și preșcolarii din Săbolciu și Săcădat, în 6 aprilie, aducând pe scena Căminului Cultural din Săcădat frumoasele obiceiuri și tradiții strămoșești, îmbrăcați cu toții în straie populare pe care le-au împrumutat de la Școala din Diosig și de la grădinițe din Oradea. Au pus mult suflet cu toții, copii, dascăli și părinți. Totul a fost foarte frumos, și totuși, copiii și dascălii au rămas cu un gust amar, produs de slujbașii unui post de televiziune care i-au mințit. Le-au promis că o să-i înregistreze, dar nu s-au ținut de cuvânt. Cică li s-ar fi stricat aparatele sau carul de reportaj!
Domnilor, indiferent de situație, nu aveți voie să mințiți copiii!
Să admitem că a fost așa, deși nu vă crede nimeni! V-ați gândit cumva cum vă revanșați față de acești copii?
„Cu ce și cum călătorim?”
În cadrul proiectului „Cu ce și cum călătorim”, copiii din grupa dnei educatoare prof. Maria Sime au învățat despre mijloacele de transport în comun. Doamna educatoare le-a pregătit și o impresionantă machetă care să le sistetizeze principalele mijloace de transport. Din familie, de la frați și părinți ori de la televizor, orice copil a aflat cu ce călătorim la sat și la oraș, dar la grădiniță, pe baza machetei și a altor materiale didactice, doamna educatoare a realizat o activitate interactivă de toată frumusețea...
„Să fim sinceri și curajoși!”
În sala de alături, la grupa mică și mijlocie, copiii dnei inst. Ligia Pele erau atenți la diferențe.
„În cadrul proiectului „Să fim sinceri și curajoși”, desfășurăm jocul de rol „Fii atent la diferențe!” În timpul jocului, aducem în discuție personaje pozitive și negative, puse față-n față, cu trasăturile lor pozitive (negative) de voință și caracter, cu calități și defecte pentru ca ei să observe diferențele, ne-a precizat dna educatoare. Vorbind despre luptă, pasiune și curaj, am ajuns și la medaliații noștri, concret la gimnastele noastre de aur; am desenat și modelat medalii din plastilină...”
De la una la alta, am ajuns și la alte proiecte. Proiectul cu Grădinița nr. 41 – „Piticot” din Oradea – „Mânuțele prieteniei”, aveam să-l dezvoltăm la Săbolciu, împreună cu doamna profesor Mihaela Biriș. „E vorba despre un proiect inițiat de dna educatoare Ecaterina Grecu, de la Grădinița nr. 41 din Oradea, în luna aprilie și se derulează în doi ani. În prima etapă, în cadrul activității „Prietenia - un dar prețios”, s-a urmărit cunoașterea reciprocă (a partenerilor). În luna mai vorbim chiar despre „Mânuțele prieteniei”, realizarea de colaje cu fotografiile copiilor implicați. Aflăm de la partenerii noștri orădeni că ei au colectat deja cărți pe care le vor dărui școlii noastre. În luna iunie vor avea loc vizite – „Să ne cunoaștem prietenii (partenerii), când vor veni orădenii la noi”...
Săptămâna voluntariatului 
Tot de la interlocutorul nostru (doamna profesor Mihaela Biriș), aveam să aflăm despre parteneriatul pe care școala l-a încheiat cu ABA Crișuri Oradea pentru Săptămâna voluntariatului, constând în acțiuni de ecologizare pe vechiul mal al Crișului Repede, fiind implicați elevii claselor a VI-a și a VII-a de la Săbolciu, dar și cei din clasa a VII-a de la Săcădat, coordonați de prof. Nicoleta Mocan, cu acțiuni de ecologizare în parcul și zona centrală, aproape de Primăria Săcădat și pe Valea Chijicului.
Împrejmuirea terenului de sport – o așteptare!
Cu doamna director Gabriela Þîrțiu am povestit despre realizări și neîmpliniri. Știam că dl primar Aurel Popa a fost un prieten al școlii și al copiilor, ajutându-i în măsura posibilităților...
„Sala de clasă a celor din a V-a de la Săbolciu a fost reabilitată în totalitate, inclusiv bănci noi. Centrala termică funcționează excelent, numai lemne să avem. Și avem, o curte plină! Poate le-ați văzut. Magazie ne mai trebuie. O avem prinsă în proiect. În săptămâna „Școala astfel”, dl primar ne-a achiziționat o stație de amplificare cu baxe uriașe, care a costat circa 45 de milioane. Suntem în așteptare cu împrejmuirea terenului de sport în prelungirea curții școlii; avem promisiuni că se va realiza până la începutul lunii iunie...”
Însoțiți de doamna director, am trecut să vedem sala de clasă a cincireilor, curtea și terenul de sport, dar am trecut să salutăm și vedetele clasei I, pe Alexandra (fetița cu ochi albaștri), pe care am reperat-o la Oșorhei, când am pozat-o cu cozonacul...
Pe cei mai mici școlari ai Săbolciului i-am găsit printre calculatoare, în cabinetul de informatică; nu aveau oră IT, ci oră de lectură: descifrau tainele textelor literare, împreună cu buna lor învățătoarea Simona Sotoc. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiecte și așteptări, la grădinița și școala din Săcădat și Săbolciu.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:49 Ora standard a Europei de Est