Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul „Școala, șansa mea!

Universitatea din Oradea și Inspectoratul Școlar Județean Bihor implementează

Proiectul „Școala, șansa mea!

Universitatea din Oradea în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor implementează în perioada 1 iulie 2010 – 30 iunie 2012 proiectul ȘCOALA, ȘANSA MEA! cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltare Resurse Umane, Axa prioritară 2 „Corelarea învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii” Domeniul major de intervenție 2.2. „Prevenirea și corectarea părăsirii timpurii a școlii”.

Obiectivul general al proiectului este prevenirea și corectarea abandonului școlar în localitățile unde locuiesc elevii vizați în cadrul grupului-țintă, prin facilitarea accesului la educație a grupurilor vulnerabile, cu risc de părăsire timpurie a școlii.
Grupul-țintă al proiectului este alcătuit din 100 de elevi cu risc de părăsire prematură a școlii, părinți ai acestora și cadre didactice din cinci localități din județul Bihor: Avram Iancu (20 elevi), Bogei (20 elevi), Cărăsău (15 elevi), Leș (15 elevi), respectiv Șuncuiuș (30 elevi). Criteriile de selecție a elevilor din grupul-țintă au fost în acord cu principiile generale ale POSDRU privind egalitatea de șanse și nediscrimininarea: elevul este înmatriculat în în ciclul școlar gimnazial, elevul provine dintr-un mediu familial și socio-economic defavorizat, nu a mai beneficiat de alte proiecte / programe de sprijin, are rezultate școlare modeste, prezentând astfel risc de eșec școlar, elevul și familia acestuia doresc să participe la implementarea programului de terapie cognitivă A și B.
Principalele activități desfășurate în cadrul proiectului au fost următoarele:
A.1 - Întâlnirea membrilor echipei de management a proiectului în scop organizatoric (lunile 1-24);
A.2 - Conferință de presă – informare privind obiectivele / desfășurarea proiectului (lunile 1, 10, 13 și 23);
A.3 - Monitorizare și diseminare (lunile 1-24);
A.4 - Desfășurarea campaniei de informare și conștientizare a elevilor privind importanța prevenirii părăsirii timpurii a școlii, precum și efectele pe termen lung ale abandonului școlar în viața individului adult (lunile 2 și 3, reluată în lunile 9 și 10);
A.5 - Elaborarea procesului de contractare și achiziție (lunile 1-4, reluată în lunile 7-9, respectiv 17-24);
A.6 - Desfășurarea campaniei de chestionare a elevilor și a părinților aparținând grupului-țintă în scopul identificării tipurilor de situații personale care generează riscul abandonului școlar (luna 4);
A.7 - Masa rotundă cu tema „Școală – Comunitate – Părinți” (lunile 4 și 16);
A.8 - Realizarea cursului de formare „Școală – Comunitate”, adresat profesorilor care vor asista elevii incluși în programul de terapii cognitive A și B (luna 5);
A.9 - Editarea și lansarea unui „Ghid de consiliere pentru profesori”, adresat celor care lucrează cu elevii având risc de părăsire timpurie a școlii (lunile 5 și 6, reluată în lunile 9 și 10);
A.10 - Servicii de consiliere pentru părinți prin intermediul cursului „Școala părinților”, susținut de către formatori agreați ai CCD Bihor (luna 6);
A.11 - Implementarea programului de terapii cognitive A și B adresat elevilor ce prezintă risc ridicat de părăsire timpurie a școlii (lunile 6-12 și 13-23);
A.12 - Desfășurarea unor activități specifice pentru promovarea și îmbunătățirea abilităților sociale ale elevilor cu risc ridicat de abandon școlar (lunile 9-12, reluată în lunile 18, 23 și 24);
A.13 - Conferință științifică pe problematica părăsirii timpurii a școlii (luna 12);
A.14 – Audit financiar (lunile 12 și 24)
Activitatea principală desfășurată în cadrul proiectului „Școala, șansa mea! a fost reprezentată de Implementarea programului de terapie cognitivă A și B, adresat elevilor ce prezintă risc ridicat de părăsire timpurie a școlii. Obiectivul central al acestei activități a fost dat de creșterea ratei de participare a elevilor cu risc major de părăsire timpurie a școlii la educația formală, prin implicarea lor în programe educaționale desfășurate după încheierea orelor de curs obligatorii. Concret, în fiecare zi de luni până joi a săptămânilor de școală, elevii vulnerabili din punctul de vedere al rămânerii în sistemul educației formale au participat la o serie de activități didactice de aprofundare și consolidate a cunoștințelor teoretice dobândite la clasă. În acest sens, disciplinele școlare incluse în programul de Terapii cognitive A și B desfășurate prin proiectul Școala, șansa mea! au fost următoarele: S08 Avram Iancu – Limba engleză, Limba română și Matematică; S08 Bogei – Limba română și Limba Engleză; S08 Cărăsău și S08 Leș – Limba română și Matematică, respectiv GRI Șuncuiuș – Istorie și Limba engleză. Disciplinele școlare menționate au fost selectate în funcție de nevoile educaționale ale elevilor incluși în grupul-țintă raportate la rezultatele lor școlare, precum și în funcție de disponibilitatea cadrelor didactice de a se implica în proiect. Activitățile didactice propriu-zise au constat în efectuarea temelor de casă, aprofundarea unor noțiuni de specialitate insuficient înțelese în clasă, efectuarea unor exerciții suplimentare pentru elevii clasei a VIII-a, precum și alte tipuri de activități (jocuri, concursuri, lecturi suplimentare, vizionarea de filme documentare etc.).
Rezultatele obținute
100 de elevi participanți la activitățile de terapii cognitive de tip A și B; 2700 de elevi conștienți privind importanța participării la educația formală; 500 părinți responsabili în ceea ce privește viitorul propriilor copii; 5 unități de învățământ în care s-a creat un climat pozitiv de muncă în echipă, respectiv sentimentul apartenenței la grup prin activități extrașcolare; 5 comunități locale conștiente de importanța păstrării copiilor în sistemul educațional pentru cât mai mult timp; o bază de date cuprinzând informații despre elevii cu risc de abandon școlar, familiile acestora, factori de risc, mod de viață, cultura familiei, nivelul său de educație etc.
Persoană de contact: conf. univ. dr. Valentin Blândul, Universitatea din Oradea, D.P.P.P.D., Str. Universității , nr. 1, Oradea, jud. Bihor, Tel: / fax  0259 408788, 0745 267047, e-mail bvali73@yahoo.com
Manager de proiect: conf. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:38 Ora standard a Europei de Est